• en blev två

Vad gav ni dom när ni slutade amma och det inte finns välling?

Min första son helammade jag i 6 månader och hobby ammande tills han var ett så jag hade alrig haft det här bekymmret förut.
    Mina tvilling tjejor är nu snart 4 månader och jag ska försöka helamma dom i 6 månader men jag tror inte att jag kommer orka hobby amma dom tills dom blir 1.
    Vad gav ni era små när ni slutade amma när det inte finns välling? Räcker det med 1-2 ammningar om dagen och sen vanlig mat? Jag tror det var vad jag gjorde med den stora pojken men jag kommer inte riktigt ihåg. Jag vill helst inte gå ner rutten och ge dom ersättning om jag inte måste.

• Svar på tråden Vad gav ni dom när ni slutade amma och det inte finns välling?
  • rasajj

4 manaders skulle jag ge ersattning till, om du inte vill amma langre. Efter 6 manader sa kan du nog byta ersattningen mot grot, kanske? Mina barn fick alla grot, mina tvillingar kunde jag inte amma, sa de fick ersattning. Varfor vill du inte ge ersattning?

It's easy to be pro-choice when you're not the one being killed.
  • aktuelle

det går finfint att amma bara någon gång om dagen.. vi har gett dottern välling för det finns ju att tillgå här i sverige :) (dock vet jag att vissa länder bara har sockrade varianter..) men innan jag slutade amma henne så ammades hon bara 2 ggr per dygn och åt vanlig mat i övrigt. detta var kring 4-5 mån..

- du behöver inte resa långt om du reser med någon du älskar -
  • garib

Nestle finns väl i de flesta länder,de har ersättning eller gröt

• Suri

När de är 6 månader räcker det med att amma morgon och kväll sedan vanlig mat. Vill du inte amma är gröt (morgon/kväll) ett jättebra alternativ. Min dotter har aldrig druckit välling.

one people, one nation, one destiny
  • jsmfb

Jag ger just nu en ersättning som är från 9 mån, måste nog trappa ner lite så sonen äter mer mat.

Här på Irland säljer Nestle ingen barnmat, gröt eller ersättning men det finns många andra märken.

• Googels

Jag kör med follow-on milk, som ersättning men för barn som börjat äta mat.

Helammade tills dottern var 5 månader och började då så smått med lite grönsakspuréer. Ammade därefter delvis tills hon var ca 8 månader då jag började med ersättning (som jag hade en burk av hemma) eftersom jag var tvungen att sluta amma dagtid tills hon började dagis vid 8½ månad, och började i samma veva med follow-on mjölk.

Kör med Aptamil vilket ska vara det närmaste alternativet till bröstmjölk här i Skottland.

Ammar fortfarande vid läggdags och nån gång på natten, och det follow-on två gånger på dagen och när hon vaknar vid tio/elva tiden på kvällen, hon är nu 11 månader.

• danny

Jag slutade amma redan efter tre manader och gav da ersattning fran Nestle. Nu ar min son 9 manader och sedan han var atta far han mjolk pa tetrapak som Nestle har och som galler fran 8 manader. Det far han morgon och kvall. Det finns ju ingen valling dar vi bor heller, men detta funkar jattebra. Daremellan ater han frukost, lunch och kvallsmat.

• jsmfb

Nu har jag insett att nr. 3 mjölken från Cow&Gate (Next Steps) innehåller maltodextrin, stärkelse och kostfiber så det är lite åt vällinghållet. Sonen har blivit hård i magen de sista dagarna också.

Svar på tråden Vad gav ni dom när ni slutade amma och det inte finns välling?