• kalaspuffsan

P-stav insättning...ONT???

Hej.

Den 8 Januari ska jag sätta in p-stav... Undrar nu gör det ont??? Har sett en video på hur de sätter in det och det ser ut att göra förbannat ont!!!!!
    BM sa att jag skulle köpa emla plåster på apoteket och sätta på ca 1 timme innan insättningen... Men bedövar det så man inte känner något?? :S Såg rätt otäckt ut måste jag säga...

På den videon jag såg fick de bedövningsspruta innan insättning men det får tydligen inte jag *livrädd*

• Svar på tråden P-stav insättning...ONT???
  • Annason

KLart du får en bedövningsspruta!!! kan du kräva om inte annat, det är ju en kanon stor spruta som dom trär in i överarmen på undersida, det ända som gör ont e ju bedövningssprutan... det andra känns inte, = ) Lovar, har sattt in 2 st under 6 år.. så jag vet, det som gör ont är att ta ut den efter 3 år, för då finns det risk att det har fastnat i vävnaderna och det känns kan jag säga. = ) Lycka till är ett kanon preventivmedel

• Anonym

Det är inte alls säkert att du får en bedövningsspruta. Jag fick bara ett emlaplåster.
    För mig var det inte alls ett så kanon preventivmedel. Jag blödde hela tiden, och då menar jag HELA tiden. Det var iofs ett bra preventivmedel eftersom jag inte alls kände för att ha blodigt sex.. haha.. På mig gjorde insättningen ont, jag kände hur det där röret punkterade huden och det var extremt obehagligt. Vill inte skrämma upp dig, men ge dig en annan sida av hur det kan vara.

• Lorelei

Embla brukar man ju få för att inte känna av bedövningssprutan så mycket... men bedövningsspruta ska du få. Sen kollar de att den tagit ordentligt innan de sätter staven.

Gör det ont. För mig gjorde det ont att både sätta in och ta ut staven, men det beror på att jag är enormt svår att sätta bedövning på. Krävs alltid mer än dubbla dosen och det vill de ju självklart inte tro på när man säger. Så när de satte in den så började de pilla med stora sprutan innan bedövningen börjat hjälpa. AJ! Men säger man bara ifrån så går det bra. Fick 3.5 ggr bedövningsdosen.

När vi tog ut den så var det tyvärr samma sak, nytt landsting och inga gamla journaler... läkaren lägger ett litet snitt för att ta ut staven och då måste man säga till om det gör ont! Det spänner och drar, det måste det få göra eftersom den lixom växer fast... men det ska inte göra ont.

• kalaspuffsan
    Annason skrev 2008-01-04 09:56:29 följande:
    KLart du får en bedövningsspruta!!! kan du kräva om inte annat, det är ju en kanon stor spruta som dom trär in i överarmen på undersida, det ända som gör ont e ju bedövningssprutan... det andra känns inte, = ) Lovar, har sattt in 2 st under 6 år.. så jag vet, det som gör ont är att ta ut den efter 3 år, för då finns det risk att det har fastnat i vävnaderna och det känns kan jag säga. = ) Lycka till är ett kanon preventivmedel
    Nej nån bedövningsspruta var det inte tal om. Hon skicka bara hem recept till mig så sa hon så får du köpa emla plåster på apoteket och ta på en timme innan ungefär...
    Men det är väl för bedövningsspruta kostar för mycket jag vet inte... tycker det är kasst!!!
  • kalaspuffsan
    Lorelei skrev 2008-01-04 10:00:08 följande:
    Embla brukar man ju få för att inte känna av bedövningssprutan så mycket... men bedövningsspruta ska du få. Sen kollar de att den tagit ordentligt innan de sätter staven. Gör det ont. För mig gjorde det ont att både sätta in och ta ut staven, men det beror på att jag är enormt svår att sätta bedövning på. Krävs alltid mer än dubbla dosen och det vill de ju självklart inte tro på när man säger. Så när de satte in den så började de pilla med stora sprutan innan bedövningen börjat hjälpa. AJ! Men säger man bara ifrån så går det bra. Fick 3.5 ggr bedövningsdosen.När vi tog ut den så var det tyvärr samma sak, nytt landsting och inga gamla journaler... läkaren lägger ett litet snitt för att ta ut staven och då måste man säga till om det gör ont! Det spänner och drar, det måste det få göra eftersom den lixom växer fast... men det ska inte göra ont.
    okej men som jag skrev tidigare så var det inte tal om nån spruta utan hon sa bara att jag skulle köpa emla plåster och sätta på en timme innan ungefär... Det är väl för det är för dyrt med sprutan jag vet inte men man blir lite orolig....
  • Anonym

Får jag fråga varför du har valt just p-stav?

• Niillis

jag fick ingen bedövningsspruta men fick någon bedövningspruta på livmodern men inte i armen......
    jag ska nog ta ut min nu i februari jag vill inte ha så mycket blödningar som jag har e så trött på det dessutom gör de ju ont när man har mensen

• kalaspuffsan
    Anonym skrev 2008-01-04 10:07:17 följande:
    Får jag fråga varför du har valt just p-stav?
    För jag har mini pillar nu och glömmer ta dom... Så säkrare att ha den staven....
  • kalaspuffsan
    Nilla21 skrev 2008-01-04 10:08:00 följande:
    jag fick ingen bedövningsspruta men fick någon bedövningspruta på livmodern men inte i armen...... jag ska nog ta ut min nu i februari jag vill inte ha så mycket blödningar som jag har e så trött på det dessutom gör de ju ont när man har mensen
    Okej... Ja jag har mini piller nu och jag har problem med min mens... eller jag har inte mens utan jag har små små blödningar hela tiden... Jag vet det är samma med p stav men BM vill inte att jag ska gå på vanliga p piller.... så vi får väl se.. man kan ju hoppas på det bästa...
  • Annason

det va konstigt men det e ju kankse från vårdcentral till vårdcentral. men alla andra jag känner som satt P-stav har fått lokalbedövning, men ja sätt på ett embla innan men be sköterskan om lokalbedövning.... det ska du nästan kräva, tror inte Emblan hjälper så MKT som lokalbedövningen.... Och som Anonym skrev, det är olika från person till person, och som för Lorelie så va jag oxå tvungen att få dubbla doser både vid insättning och uttagningen. men jag kände inte av att hon satte in den, men som sagt olika från person till person. MEN jag e nålrädd och oerhört känslig i vanliga fall, men uttagen kändes 3 resor värre för mig iaf. och jag hade lite problem med blödningar men jag fick cerazett (minipiller) för att kompensera staven och mensen försvann i 2½ år = ) kanon nöjd. = )

Svar på tråden P-stav insättning...ONT???