• kalaspuffsan

P-stav insättning...ONT???

Hej.

Den 8 Januari ska jag sätta in p-stav... Undrar nu gör det ont??? Har sett en video på hur de sätter in det och det ser ut att göra förbannat ont!!!!!
    BM sa att jag skulle köpa emla plåster på apoteket och sätta på ca 1 timme innan insättningen... Men bedövar det så man inte känner något?? :S Såg rätt otäckt ut måste jag säga...

På den videon jag såg fick de bedövningsspruta innan insättning men det får tydligen inte jag *livrädd*

• Svar på tråden P-stav insättning...ONT???
  • Anonym

jag fick bedövningsspruta precis innan, men hon sa att det blir samma effekt med sån salva, jag kan säga att jag märkte inte ens när hon gjorde det!
    Man ska inte titta på såna filmer, det ser alltid så hemskt ut! Jag kände inget heller då hon tog ut den, och då så hon ändå att hon hade problem med att få tag i den, så var inte orolig...

• Anonym

Jag tyckte att det gjorde ondare med bedövningssprutan. När staven skulle in var det mer en obehagskänsla, för jag kände liksom hur det där "röret" gick igenom huden.

• MrsCaroline

Jag fick bedövningsspruta och jag kände inte att de satte in staven.

• Anonym (ops)

Hur är de egentligen med staven, när är man skyddad mot graviditet och hur länge sitter den i...har haft en men kommer inte ihåg..haha

• Anonym (ops)

Hur är de egentligen med staven, när är man skyddad mot graviditet och hur länge sitter den i...har haft en men kommer inte ihåg..haha

• Anonym
    Anonym (ops) skrev 2008-01-03 16:15:57 följande:
    Min byttes efter 3 år, man är skyddad mot graviditet hela tiden.
  • Anonym (ops)

alltså redan från den ´dagen man sätter in den...?

Anonym skrev 2008-01-03 16:17:46 följande:
    Min byttes efter 3 år, man är skyddad mot graviditet hela tiden.
  • Anonym (jag med)

Jepp, från första dan. Jag tyckte det gjorde ganska ont att sätta in den men jag fick bara bedövningsplåster, ingen spruta.

• Anonym (*M*)

Gjorde betydligt mer ont att ta ut skiten..

• Anonym (ops)

de har jag me för mig..men va tusan man har ju kläckt 2 kids;)
    Anonym (*M*) skrev 2008-01-03 16:22:02 följande:

Gjorde betydligt mer ont att ta ut skiten..
  • Anonym (kaisa)

fick bedövnings spruta gjorde inte alls ont kändes inget kändes lite att ta ut den. o den börjar verka på en gång o håller Inplanon i tre år sen finns det nån annan stav som håller i fem år.

• Tina med ängeln Christoffer

Jag minns inte om det gjorde ont när de satte i min. Jag fick samma bedövning som man får hos tandläkaren. Men jag minns att jag hade ont ett tag efter. Det gjorde svin ont när jag rörde armen i vissa lägen. Tack och lov så försvann det efter 1-2 veckor och det var inte konstanta smärtor utan då och då.

• jeanettte

fick bedövningsspruta innan och kände inte när den sattes in.
    men gjorde som sagt fan så ont att ta ut den=)

• Anonym (XXX)

funkar olika från person till person, vissa har mer blödningar än andra, vissa gör det ont att sätta in den för, jag käne inget sved lite när jag fick bedövning, men fick begära dubbla doser... funkar i 3 år OM man inte varierar mkt i vikt, dom rekomendera mig att ta ut min efter 2½ då den hade tappat nästan all funktion, har man mkt blöddningar kan man äta minipiller för att hjälpa staven lite..
    OCH till mig sa BM att jag skulle ha skyddat 6 i iaf en vecka för att vara på den säkra sidan, hon sa att det kan ta en stund innan den hamnat där den ska, för den kan flytta lite på sig innan den lägger sig till rätta om blir inbunden i en massa vävnader, och då tar det en stund innan den kan ge maximal effekt, så ett tips e chansa inte!!!

det kan kännas lite mer att ta ut den, då dom lägger ett snitt å staven kan ha fastnat för mig tog det BM över en halvtimme att få ut den, å hon tryckte å klämde å drog så huden va alldelse röd och svullen... men som sagt det  e vid utagningen om då får man bedöving med, så det kommer att gå kanon för dig = ) Lycka till

• Magini

Jag fick Emla salva som BM hade på som skulle bedöva men det gjorde ont som F*N att sätta in den. Jag va dock barnmorskans första egna försök att sätta in en stav, dvs hon hade ALDRIG gjort det förut så hon kämpade väldigt mycke och hon tyckte att sprutan såg otäck ut!! Jag va helt blåslagen på armen efteråt! =(

Fick bedövningspruta när jag tog ut staven. Det kändes INGENTING trots att den hade växt fast och BM trodde inte att hon skulle kunna få ut den! Men efter lite gröpande med kniven kom den ut.. Har bara ett liiitet ärr kvar...

Svar på tråden P-stav insättning...ONT???