• minhalva

Min dotter blir täppt i näsan när hon sover-snälla hjälp mig blir tokig

min dotter snart 4månader blir täppt i näsan så fort hon sover, vaknar efter en stund av att hon är täppt i näsan o har svårt att andas...det händer minst 3ggr per natt o nästan varje gg på dagen är hon sover. vi har provat med tjocka filatr, tunna filtar, sova med kofta utan, med strumpor utan med mössa utan..men det är ALLTID samma visa det spelar ingen roll...dock blir hon ALADRIG täppt i näsan i vagnen konstigt nog...kan ngn hjälpa mig?blir galen av att behöva droppa koksalt så mkt o det är jobbigt för henne med...liknande erfarenhet?

orolig mamma

• Svar på tråden Min dotter blir täppt i näsan när hon sover-snälla hjälp mig blir tokig
  • Madddde

Kan hon inte vara alletgisk emot någonting?

• Nellies matte

Har du testat att höja upp huvudänden på sängen? Min dotter hade samma problem som du beskriver och det blev mycket bättre efter att vi höjt upp hennes säng.

Älskar dig Nellie, mest av ALLT i hela världen!
  • Yggdrasil

Det här är rätt vanligt eftersom bebisar har så trånga luftvägar - de blir täppta för minsta lilla. Värme får blodkärlen att vidgas vilket innebär att hon blir mer täppt - sval luft gör motsatsen, alltså vidgar luftgångarna. Därav andas hon bättre när hon sover i vagnen utomhus.

Testa att:

Höja huvudändan av sängen med hjälp av böcker - funkar bättre än man kan tro!

Ha fönstret öppet i sovrummet ÄVEN om det är kallt! Undvik direkt drag, ta på rejält med kläder. DÅ mår hon bara bra av kylan i rummet.

Testa att ge lite vatten att dricka när hon är täppt.

Allergi kan det vara precis som någon ovan skrev, men det är alltså inte nödvändigtvis så.

Sedan; att en 4 månaders bebis vaknar 3 ggr per natt är också vanligt - är du säker att det beror på andningssvårigheter? Kan hon vakna och vara täppt utan att det hänger ihop?

• minhalva

Yggdrasil-vi har höjt sängens huvudände dock hjälper inte detta...att hon vaknar av nästäppan är jag mkt säker på...för så fort hon vlir täppt i näsan så vaknar hon o gnugar sig i näsan välidgt mkt...när hon vaknar för att äta(när hon ej är täppt i näsan)då är det lite pip o lågt smågnäll-alltid varit så sen födseln när hon vart hungrig o velat äta...

det där med allergi det vet jag inte...ibland kan hon låta som en gris när hon andas..hon har varit så här alltså täppt i näsan i två månader, dessförinnan hade hon inte detta...

• pajas01

ring bvc å få en läkartid.. så får dem kolla på henne

• minhalva

puffar vidare.....

tanten på bvc tycker att det är normalt med nästäppa hos spädbarn...blir så arg..får ingen remiss o sjukhuset vill ha remiss innan vi bokar tid...att det ska vara så svårt...

• loppanA

Min 2 månaders är likadan.. men han vaknar inte av att han e täppt, inte vad jag har märkt i alla fall.. men han låter fruktansvärt ibland... det låter som om han snarkar ibland o även när han e vaken kan han låta mycket.Precis som en gris..jag hittade Nezeril (från 1mån upp till 2 år) på apoteket o det har hjälpt lite måste jag säga...
    Jaa, de e frustrerande när dom säger att det e normalt att dom låter som grisar pga att det e trångt.. på bvc här sa dom att det beror även på brosket i näsan, det är så mjukt.
    Men det e otäckt när man hör honom låta rejält o sen i nästa stund bli knäpptyst..=)

Hoppas att det kommer bli bättre för er..=)

• Corre

Hej! Jag har en dotter på 4månader med exakt samma problem. Jag håller också på att bli galen. Det är så hemskt att se hur hon ligger och inte får luft så hon vaknar och slår ut med armarna. Ibland får hon bara sova 15-30min innan täppan kommer. Jag har pratat med BVC säkert 5ggr om detta men dom säger bara att d e normalt, fick tid till barnläkare ang mjölkallergi och tog då upp detta problemet också, men han bara sa att det är normalt och undersökte inte ens. Blir så arg över att alla verkar ta det så lätt. Det är ett stort problem för oss! Har provat nezeril och det hjälper bättre- men det kan man ju inte använda varje dag! Jag hoppas att våra döttrar snart slipper detta skitet! Kram Cornelia

• minhalva

corre,

hej, det var så länge sen jag skrev på den här tråden, den lilla tjejen är idag 4 år:) att tiden kan gå så fort och att man glömmer "besvären" på vägen..
    förstår att det är jobbigt för vi gick genom detta med båda barnen, första barnet som jag skrev om i den här tråden blev bra vid 8 månaders åldern om jag minns rätt nu. Andra barnet hade oxå detta i några månader men för henne blev det bra lite tidigare.

Vi fortsatte härda ut och det är jobbigt medan det pågår men det går över förhoppningsvis, som det hjorde med båda våra barn.

Kan inte vara någon hjälp eller tröst men jag LOVAR att det gå över och glömmer bort det sen, precis som vi gjort.blev påmind när du skrev här :)

Lycka till och kram!!

• Muslimska mamman

Har ni ordentligt städat där hon sover? Jag har dammallergi och kvalsterallergi och håller därför alltid rent i alla rum och rena lakan i sängen till oss och sonen. Han har haft stora problem med snuva, men efter att jag kom ihåg att hålla rent även fast jag är trött så har det löst sig hyfsat bra. Annars kan han vara ett barn som lätt blir snuvigt bara. Du vet om att ni kan köpa en sådan där nässpray som har saltlösning i sig istället för näsdropparna? Det står på flaskan Renässans Naturell och är en blå förpackning med spray i, och det står på baksidan att sprayen är för både spädbarn, barn och vuxna. Så på nätterna när sonen sover och bara blir rädd av näsdroppar (eftersom det nog känns för honom som att han drunknar) så använder vi sprayen istället. Behagligt och snabbt över och så fortsätta sova.

Bara araber förstår det roliga bakom mitt användarnamn.
Svar på tråden Min dotter blir täppt i näsan när hon sover-snälla hjälp mig blir tokig