• jagomina

Lugnande medicin till barnen?!

Igår pratade jag med en väninna om vår snart stundande utlandsresa, och jag sa på skämt att man skulle haft lugnande till barnen på planet då vår lilltjej hamnat i värsta trotsåldern. Då sa hon att hon visste flera personer som fått det utskrivet av läkare. Hon sa att det var ganska så vanligt att ge till sina barn alltså(!).

Vi träffade ett norskt par i Phuket förra året och de hade varit hos en thai-doktor och fått lugnande medel till sina barn inför hemresan, och jag och min sambo var helt förskräckta över att någon kunde göra så.

Men är det vanligt alltså? Någon här som ska ge lugnande till barnen, för att få en lugn flygresa?

• Svar på tråden Lugnande medicin till barnen?!
  • hotten

tror inte det är vanligt, dessutom har jag inte sett så lugna barn på flygplanen...

• mludvigs

Shit - menar du att det finns folk som ger sina barn lugnande av en sådan orsak som en 'liten' flygtur? Man blir ju mörkrädd! Nej, själv har jag aldrig hört det och skulle aldrig göra det själv. Men självklart har jag skämtat om att ge sonen lite tavegyl innan en lång resa eftersom de tydligen blir lite spaka av det. Men att gå från att skämta till att göra det - det skulle jag aldrig göra.

• jagomina

OKej! Hehe skönt att höra att det inte verkar så vanligt då...

• resemamman

Jag har hört att en del ger barnen Postafen (åksjukemedecin) vid flygresor för att de blir lite sömniga av det. Jag skulle inte göra det själv, och tror inte att det är så vanligt i Sverige. Utomlands kanske det är vanligare?

• carola1977

Tex paret McCann (eller vad de heter föräldrarna till försvunna Madeleine) brukade ju ge sina barn lugnande medel. För att kunna gå ut på restaurang utan barn tex.

• inoka

Theralen heter det som de skriver ut till barn ibland.
    Det händer rätt ofta. Vi fick frågan när vi vaccinerade barnen inför vår långa thailandresa men jag vägra. De får hellre hålla igång än vara nerdrogade. Hade oxå en dotter som var rena trotsgalningen men båda sov som klubbade hela vägen till bankok.

• Therese81

Skkulle aldrig ge mina barn lugnande inför en flygresa! Det går ju oftast MYCKET bättre an väntat, barnen gillar att flyga! visst blir det lite stojjigt efter ett antal timmar på ett flyg men det kan jag förstå! Det är nog jag som tycker det är mest jobbig iomed att jag inte kan sova på flyg

• Elli47

Har aldrig hört om någon som gjort det! Fy, jag skulle då inte ge något åt mina barn, skulle inte våga!

• jagomina
    inoka skrev 2008-01-06 21:12:12 följande:
    Theralen heter det som de skriver ut till barn ibland. Det händer rätt ofta. Vi fick frågan när vi vaccinerade barnen inför vår långa thailandresa men jag vägra. De får hellre hålla igång än vara nerdrogade. Hade oxå en dotter som var rena trotsgalningen men båda sov som klubbade hela vägen till bankok.
    Jaha där ser man, så tom läkaren erbjöd att skriva ut det. För vems skull egentligen? Medpassagerarna och föräldrarna eller för barnens skull?

Helt galet är det iaf enligt mig.
    Min son som har adhd borde verkligen behöva det isf, men skulle aldrig komma på fråga. Man vill ju att de ska vara "med" som vanligt
  • Pshevil

Nej, det skulle jag aldrig ge sonen! Då missar han ju hela flygresan och därmed en del av upplevelsen. Känns som om det är för att föräldrarna ska kunna luta sig bakåt och ta en drink ifred...

I wanna be like water if I can, 'cause water doesn't give a damn
Svar på tråden Lugnande medicin till barnen?!