• sigtunatjej

Fler barn som har en fruktansvärd hosta?

Hejsan!
    Min dotter har en riktigt otäck hosta. Hon har haft den i ca en vecka och den blir värre så igår var vi till närakuten. Eftersom hon åkte på feber igår och var rosslig. Men där såg de inget ovanligt. Blodvärdet visade bra. Öronen var ok. Halsen hade lite rodnad då p.g.a hostan. Lungorna lät ok, det han kunde höra trots att stumpan tog i för kung och fosterland och grät.. Stackarn! Feber hade hon inte heller då. Jag hade gett henne ipren tidigare på dagen eftersom febern var så hög. Tipset vi fick var att avvakta om det blev värre och lägga lite böcker under sängmadrassen.
    Inatt fick hon ligga emellan mig och sambon och vi har knappt sovit. Gumman har hostat så fort hon har somnat.. Tycker så synd om henne och jag känner mig så hjälplös. Kunde jag så skulle jag byta med henne på en ögonblink. Läkaren sa oxå att hostan kan sitta i länge och att hostan egentligen är något bra.

Det förstår jag, men jag kan inte låta bli att lida med min lilla tjej. Hon hostar så att hon nästan spyr varenda gång.

Är det fler barn som har en sådan här otäck hosta??

• Svar på tråden Fler barn som har en fruktansvärd hosta?
  • Majras

Ja, här hostas det också för fullt. Tror det är tredje svängen nu sedan början på december. Har också varit till läkaren, men de hittade inget där heller. Visst tycker man synd om de små, men så länge de inte verkar irriteras av det själva så är det ju bra. Vi lägger böcker under benen på sängen och det hjälper henne betydligt.

• feather

Japp--
    Jag sitter här med min snart 3åriga tjej och tittar på film, hon hade hosta innan, från november pga av förkylning. Blev bra o så på juldagen så började hostan, efter några dagar kom febern, inte hög men hostan är läskig... Hon har totalt hostat i 6v, men de sista 2 rigtigt illa o nu inatt kom feber igen...Jag ska ringa VC idag o höra, för hon får inte sova samt att det är helg o jag har ingen lust att sitta på akuten...

Men jag håller med, vad ska man göra

• PecklinG

Min son (10 mån) fick så otäck hosta strax innan jul! Han hostade hela tiden och så att han spydde vissa ggr! I 2-3 dar hade han feber oxå!! Vi gick ner till vårdcentralen och de sa att allt var som det skulle men att han skulle få bricanyl för att öppna upp luftvägarna! Sen så fick han oxå utskrivet molypek (tror jag det heter)!!

• elegi

Mina barn (båda har astma) har klarat sig men jag har hostat som en stolle i 1½ vecka (har oxå astma) min räddning har varit Mollipect, det är ju slemlösande, ni som går till vc med era barn pga hostan fråga efter hostmedicin så att barnen (och föräldrarna ) iaf kan sova på nätterna

Alexandra 7 år (astma & laktos), Sebastian 4½ år (astma,laktos,soja,ägg)
  • sosi72

mina tvillpojkar har med fått räliga hosta,låter som krupp ibland,den ena han hade så mycket slem å hosta ,att han nästan inte fick luft.

• Xavant

Min kille fick kikhosta när han var en månad och han hostar än (är nu 5 mån)... Jag åkte också på det, så vi har hostat ikapp en hel del! Inget jag unnar någon.

• sigtunatjej
    elegi skrev 2008-01-04 07:34:50 följande:
    Mina barn (båda har astma) har klarat sig men jag har hostat som en stolle i 1½ vecka (har oxå astma) min räddning har varit Mollipect, det är ju slemlösande, ni som går till vc med era barn pga hostan fråga efter hostmedicin så att barnen (och föräldrarna ) iaf kan sova på nätterna
    Jag frågade läkaren om hostmedicin, men han sa att det inte finns till så små barn. Det finns en hostmedicin som gör att man kan somna in sa han..

Det ville jag självklart inte ha. Det lät otäckt.
  • elegi

Hur gammal är hon? Vet att Mollipect skrivits ut till mindrebar typ 1 år men din tjej kanske är mindre? Dom brukar ju annars skriva ut flytande bricanyl (även om dom inte har astma) just för att den vidgar luftrören och förenklar upphostningen.

• sigtunatjej

Hon blir 1 år på torsdag =) Vi har ventoline som vi fick utskrivet när hon hade rs-viruset för ett tag sedan. Det är luftrörsvidgande.

Moa 070110
  • elegi
    sigtunatjej skrev 2008-01-06 15:44:48 följande:
    Hon blir 1 år på torsdag =) Vi har ventoline som vi fick utskrivet när hon hade rs-viruset för ett tag sedan. Det är luftrörsvidgande.
    Ja det är typ samma sak, vet som jag skrev tidigare andra 1 åringar och tom en 10 månaders som fått mollipect utskrivet, har svårt att tro att en del läkare skriver ut det om det skulle få barn att somna in Förvånad, men å andra sidan så finns det ju oxå läkare som hävdar att astma inte finns hos barn under 2 år, vilket båda mina barn är levande bevis på att den teorin är fel.
  • sesssan

Min lilla tjej har  öroninflammation och kikhosta. trots vaccin mot kikhosta kan dom får det ändå tydligen. cirka 10 % som råkar ut för det ändå

Mamma till världens goaste unge!!
  • glitterkorn

Min lilla kille på åtta veckor blev rätt sjuk på ny år men vi var hos en privatbarnläkare på tisdagen o fick ventolin utskrivet o tips på vad vi sk göra .. och i fredags kv piggna han till massor och nu är nästan som vanligt aptiten är tbx, visst ltie hosa o förkyld är d men inte mkt.

• Jonasson

Sessan: Du besvarade min fråga ang kikhosta. Tror min 1-åriga dotter har kikhosta. Fas hon har ju fått 2 av 3 vaccinationssprutor mot det.
    Hon hostar, kiknar och kräks ofta. Var på sjukhuset dagen innan Nyårsafton för då kunde hon knappt andas. Fick vänta 6 timmar och träffade läkaren i typ 5 snabba minuter. Han tyckte det lätt som krupp. Nu har "förkylningen" ändrat karaktär och jag tycker det verkar som hon har fått kikhosta(enl mina böcker).

• Xavant
    Jonasson skrev 2008-01-06 17:54:14 följande:
    Sessan: Du besvarade min fråga ang kikhosta. Tror min 1-åriga dotter har kikhosta. Fas hon har ju fått 2 av 3 vaccinationssprutor mot det. Hon hostar, kiknar och kräks ofta. Var på sjukhuset dagen innan Nyårsafton för då kunde hon knappt andas. Fick vänta 6 timmar och träffade läkaren i typ 5 snabba minuter. Han tyckte det lätt som krupp. Nu har "förkylningen" ändrat karaktär och jag tycker det verkar som hon har fått kikhosta(enl mina böcker).
    Åh, stå på dig! När vi var på sjukhuset med sonen sa de att det inte lät som kikhosta utan de förklarade det hela med att det var "ett virus", så han fick ingen medicin, några dagar senare ringer de och säger "det var visst kikhosta". Tog de prover för det? Man får lindrigare hosta om man är vaccinerad (tack och lov), så jag hoppas att det går bra för din dotter!
  • Mollsan06

Vår dotter har haft feber i 5 dagar nu mellan 38-39,5 grader. Hon hostar mycket o varje gång hon hostar så skriker hon, antar hon har ont i halsen. Hon har varit lite piggare idag, värst är det om nätterna, hostar, hostar o hostar. Ibland kräks hon. Får väl ringa läkaren i morron o höra vad han tycker.

Krya på er alla

Svar på tråden Fler barn som har en fruktansvärd hosta?