• AprilKotten

Ödem, vad gör jag för att underlätta??

Hej!
    Jag behöver tips på vad man kan göra för att underlätta allt vatten som samlat på sig i fot, vad, ben, händer?? Har provat med stödstumpor, men det hjälper föga... Benen högt, hjälper si så där. Vätskedrivande ska man ju inte ta.

Min BM säger att det inte är någon fara, men jag har så ont så det känns som benen o fötterna ska sprängas!!!!!!!!!!!!!

Förhoppningsvis har jag inte så lång tid kvar i mina bamsefötter (ser rätt roligt ut att ha sandaler när det regnar!) då jag har BF 1 april.

Tack för svar!!!

• Svar på tråden Ödem, vad gör jag för att underlätta??
  • Knytets mamma

Stödstrumpor på konstant och sova med fötterna högt inte bara när du vilar.
    Annars är där nog inte så mycket mer du kan göra.

• Ylle

Minska på eller uteslut salt i maten, det binder vätska.. Drick thé (det är lagom urindrivande, inte farligt alltså - men du behöver ju inte hälla i dig flera liter).

Försök röra lite på dig om du kan. Gör det FÖR ont så låt bli.

• Ylle

Minska på eller uteslut salt i maten, det binder vätska.. Drick thé (det är lagom urindrivande, inte farligt alltså - men du behöver ju inte hälla i dig flera liter).

Försök röra lite på dig om du kan. Gör det FÖR ont så låt bli.

• Peli

Du ska försöka undvika socker & röra på dig. Drick normalt med vatten/vätska & sov med benen högt. =)

• Tronte

Hej gumman!

Kan bara rekomendera det de andra skrivit häruppe. Det är jobbigt med svullna fötter/ben och händer, men försök att så fort du sätter dig eller lägger dig så upp med fötterna.

Ja vi använder ju stödstrumpor båda två och hur snyggt är det:) kan du se mig på stranden i sommar med de på:)hahaha...*L*

Snart är det över för din del så du får nog stå ut den sista tiden.

En stor kram!!

Diana

Svar på tråden Ödem, vad gör jag för att underlätta??