Nån med ett gott recept på en kycklinggryta?
Nån med ett bra tips :)
Nån med ett bra tips :)
Het Kyckling!
4 pers.
4 kycklingfiléer
1 röd lök
1 röd paprika
1 vitlöksklyfta
2 msk matfett
1 tsk sambal olek
½ dl mango chutney
3 dl grädde
1 grönsaksbuljongtärning
salt och peppar
Finhacka löken, paprikan och vitlöken och fräs mjukt i matfett.
Tillsätt sambal olek, mango chutney, grädde och buljongtärning. Låt småkoka i 8 minuter.
Bryn kycklingfiléerna på båda sidorna i matfett och krydda med salt och peppar. Lägg kycklingen i ugnsfast form.
Smaka av såsen och häll den över kycklingen.
Strö över riven ost och gratinera i 225 grader, ca 13 minuter
Servera med jasminris eller potatisgratäng och önskade grönsaker.
Supergott!
jag brukar göra en som är väldigt lätt att göra och såååå god..
tar en kyckling filé per person och sen 1/2 paket bacon per person.. steker upp detta och har sedan i en lök.. när detta är därdigt är de dags att hälla i matlagningsgrädden.. de brukar jag ta efter hur mycke jag vill ha.. (brukar landa runt 5dl då jag har en sambo som älskar sås.) sen så klickar du i svartvinbärgelé brukar bli ganska mycke.. men smaka av och ta efter hur mycke man vill ha.. sen låter jag detta puttra några minuter och serverar med ris..
Det här är supergott, lagade denna gryta förrgår och det blev succé hemma
Kycklinggryta med jornötssås
Ingredienser
4 port
4 kycklingfiléer, ca 500 g
2 äpplen
2 vitlöksklyftor
1 dl salta jordnötter
1-2 tsk hackad röd
chilifrukt
2 msk jordnötssmör
rivet skal och saft av 1/2 lime
1 msk farinsocker
1 dl vatten
2 1/2 dl Kelda mellangrädde
1 hönsbuljongtärning
1 msk smör
1/2 tsk salt
Gör så här
Skär kycklingen i strimlor. Kärna ur och strimla äpplena. Skala och hacka vitlöken. Hacka nötterna. Vispa ihop nötter, chili, jordnötssmör, lime, farin, vatten, grädde och smulad hönsbuljong i en gryta. Låt koka upp. Bryn kycklingen, lite i taget i smör i en stekpanna. Lägg över i grytan och låt koka några minuter. Smaksätt med salt. Fräs äpple och vitlök och rör ner i grytan. Servera med kokt ris
Nja, lite stark är den, men vår 3 åring äter den med god aptit. Om ni vill ha den mildare, uteslut sambal oelek och minska mängden mango chutney.
kycklingfile,
paprika,
champinjoner,
röd lök,
servera med såsen med smaken i locket de gör reklam för i kantarell/champinjonsmak
servera med tagliattelle
och NJUT!
=)
Jag brukar göra kycklinggryta med mango chutney, grädde och curry:
- Hacka en gul lök fint, fräs den i olja tillsammans med curry efter smak.
- Tärna en kycklingfilé per person. Stek dem i margarin.
- Häll på ett paket matgrädde.
- Smaksätt med lök- och curryblandningen, lite sambal oelek, salt och mango chutney. Det går att göra precis så starkt man vill ha det!
- Skär en banan i småbitar och värm upp dem i grytan strax innan servering.
Annars brukar jag göra en gryta med stekt, tärnad kycklingfilé, krossade tomater, lite kryddor (timjan, basilika) och paprika. Också mycket gott.
Ska tillägga att kyckling i honung är en av mina absoluta favoriträtter och definitivt värt att prova!
Jag brukar göra en som jag tycker är god
Har inga direkta mått utan jag brukar göra på en höft beroende på hur många man ska göra till.....
1 färdiggrillad kyckling
creme fraiche
grädde
bacon
röd paprika
färska champinjoner
salt
peppar
soya
Jag brukar skiva upp bacon och champinjoner och fräsa dem och sedan blandar jag ihop allting och låter det puttra en liten stund. Det går bra att byta ut grädden till en lättare variant om man vill
Serverar ris till.
Eftersom kycklingen redan är färdig går denna gryta fort att göra!
KYCKLING GRYTA FÖR 4 PORT
-Hasselbackspotatis
-4 kycklingfiléer
-rödlök
-curry
-salt
-4 dl creme fraiche
Skär kycklingfiléerna i bitar och stek dem.
När de fått färg, tillsätt creme fraichen.
Skär rödlöken i små bitar och tillsätt även dem.
Låt koka en stund och smaksätt med curryn
kycklinggryta med ananas
1 färsk kyckling, 1 kg
1 purjolök
Smör
1 tsk salt
1 krm vitpeppar
1 burk ananasringar, ca 225 g
1 dl buljong
1-2 msk senap
2-3 msk vetemjöl
1 ½ dl grädde
½ dl klippt persilja
Skär kycklingen i grytbitar (10-12 st). Skölj och skär purjolöken i bitar. Bryn kycklingen i smör i en stekpanna. Lägg över i en gryta. Fräs purjolöken i smör i en stekpanna. Lägg över i en gryta.
Tillsätt salt, peppar, ananasspad, buljong och senap. Rör om. Efterstek under lock på svag värme ca 15 min. Skär ananasen i bitar. Rör ut mjölet i lite kallt vatten. Rör ner det i skyn.
Tillsätt ananas och grädde. Koka grytan ytterligare 5 min. Strö över persilja.