• mamma till evelina

COLA LIGHT

HUR GÖR NI ANDRA BEROENDE?? JAG DRACK NÄSTAN 2 LITER OM DAGEN (INTE BRA ALLS) NU NÄR JAG BLEV GRAVID HAR JAG GÅTT ÖVER TILL RAMLÖSA, MEN SAKNAR DET SÅ. KAN MAN DRICKA LITE?? MIN BM SA ATT BARNET FÅR HJÄRT KLAPPNING AV FÖR MYCKET KOFFEIN, MEN DET ÄR VÄL ASPARTAMET SOM ÄR VÄRRE ELLER TÄNKER JAG FEL?? KAN MAN UNNANSIG LITE, HUR GÖR NI?? TACK MARIE

• Svar på tråden COLA LIGHT
  • lavendeln

Tycker också att det borde vara aspartamet, det borde vara mer koffein i några koppar kaffe än i 2 liter cola. Men det är inget som jag vet, bara känns så

• smarties

Min BM sa ingenting om mitt cola lightdrickande, och jag har fått två friska barn som båda har utsatts för mitt beroende under hela grav. :D

♥ Max 060112 ♥ Moa 070720 ♥
  • BettanEgbg

Jag dricker ibland pepsi max eller liknande ibland och halstabletter innehåller också aspartam, eller sötningsmedel. Om det är ibland så tror jag inte att det är farligt, men 2 liter/dag skulle jag inte dricka. Lycka till...........

• Ce cilia

Aspartamet är nog det värsta. Ta den vanliga colan om du är sugen, men kanske inte så mycket som 2 liter? Jag skulle ta den vanliga, hellre med riktig socker än med giftig sötningsmedel.

• buffybus

hmm jag dricker cola zero varje dag.... minst 1 burk om dagen... så du kan nog dricka lite läsk du med

vet att aspartam är farligt....men det finns ju i tuggumi o vissa juice o massa sånt...man kan knappt undvika det..

Längtar efter dig bebis
  • SannaStina

Jag drack en hel del cola light under min grav. Min BM frågade aldrig något om det och sonen har inga problem vad jag vet..

Angående koffeindosen i coca cola så hade vi en diskussion om det på jobbet för flera år sedan. Vi hittade en sida på internet som någon på chalmers i Göteborg gjort. Där stod att för att få i sig lika mycket koffein som en normalstor och normalstark KOPP kaffe så måste man dricka ca 1.5 LITER coca cola.

Mamma till Max 061104
  • Iselle

Jag blev äcklad av smaken tidigt så jag tar det som ett tecken på att det inte är bra för mig...

• Ilithyia

Ang aspartam så länkar jag till livsmedelsverket - ett kort svar på din fråga - ja, man kan dricka aspartamsötad läsk som gravid.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Det är inte heller bra med för mycket socker som gravid, så jag skulle verkligen inte rekommendera vanlig coca cola i mängden två liter per dag - ett kolhydratintag motsvarande 840 kcal!

Vad jag har läst mig till innehåller coca cola ca 120 mg koffein per liter - två liter skulle alltså innebära att du koffeinmässigt fortfarande ligger under SLV:s rekommendation om max 300 mg koffein per dag för gravida.

Sedan är det ju en annan femma att cola light numer innehåller sötningsmedlet sukralos.
    www.slv.se/templates/SLV_NewsPage.aspx&epslanguage=SV

• marengski

Cola light är ju giftigt i största allmänhet, så det bör man undvika oavsett om man är gravid eller inte...

• svirr

Coca cola light innehåller inte aspartam, den har sucralos och ett till som sötningsmedel. Coca cola zero innehåller aspartam + samma andra sötningsmedel (som jag inte minns vad det var).

• Victoris

Ang aspartam så kommer här ett utdrag från livsmedelsverket:

Kan man dricka aspartamsötad läsk när man är gravid?
    Ja. Aspartam är ett sötningsmedel som är uppbyggt av två aminosyror. Dessa aminosyror finns naturligt som byggstenar i proteiner i vår normala kost.
    Aspartam bryts ned i magsäckens sura miljö och omsätts i kroppen som andra proteiner/aminosyror.

http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=14513&epslanguage=SV

Pyret - BF 5/7 2008 enl BM på inskrivningen
  • Victoris

Oj, missade helt inlägg nr 8, läste visst lite slarvigt 

Pyret - BF 5/7 2008 enl BM på inskrivningen
  • Leonie

Jag drack nog en burk cola light om dagen och min BM sa inget om det. Nu skulle jag dock inte göra det, mer för min skulle än bebisens. Försöker lägga av med cola light varje dag.

• LabLover
    svirr skrev 2008-01-09 23:33:00 följande:
    Coca cola light innehåller inte aspartam, den har sucralos och ett till som sötningsmedel. Coca cola zero innehåller aspartam + samma andra sötningsmedel (som jag inte minns vad det var).
    Helt rätt. Häng inte upp dig på det TS. Vill du dricka lite cola så gör det!
    ♥ Underbar dotter f. juni 2005 ♥ Bebis på väg BF 24 mars 2008 ♥
Svar på tråden COLA LIGHT