• Blue Bear

Träning under graviditeten - Pilatesboll!?

Jag blev tippsad av en släkting som har två barn att börja använda pilatesboll för att träna mag- och bäckenmusklerna. Hon hade en svåååår förlossning med första dottern och blev tippsad om pilatesbollen av en läkare och andra baren kom ut på 1 timme!

Nån med erfarenhet? Tror ni att det kan hjälpa.. är ganska otränad.. specielt magen!! Kyss

• Svar på tråden Träning under graviditeten - Pilatesboll!?
  • Lille Skrutt

Hej!

Jag TROR också att det är bra, framförallt för att stab-träna buken och ryggen. Magen väger ju en del på slutet, men jag vet egentligen inte. Så jag är också nyfiken på vad du får för svar.

Jag har en alldeles egen teori om att vältränade/konditionsstarka klarar förlossningen bättre. Teorin är ovetenskapligt bevisad ( )av de tjejer i min närhet som fött barn. Ju mer otränad, ju svårare förlossning.

Min första gick väldigt smidigt, och återhämtningen efter den också.. och jag tror att det berodde på att jag fortsatte motionera som vanligt så länge det gick och på slutet efter förmåga. Jag var t.o.m ute på en långpromenad med sambon fem timmar innan vår tjej kom. Jag hade värkar var femte minut, och försökte stå och se oberörd ut vid nå´n lyktstolpe. Det kändes bra för mig!

(Fast att hoppa jämfota i 10 minuter för att vattnet skulle gå, och förlossningen starta är nog inte att rekommendera. Grannen trodde att jag hade fått en förlossningspsykos )

// Catha

• Frozt

kan bara berätta att alla vältränade i min omgivning har haft svåra förlossningar.. (24tim el längre plus jobbigt) själv plus 2 till som aldrig tränar har haft lätta o korta förlossningar.. så behöver ej stämma! Även om man kasnke orkar mer om man tränar!!

• AIE

Jag var väldigt vältränad innan jag blev gravid med ettan. Hade satsat hela våren för att bli så bra att jag kunde tävla i fitness.
    Blev sen gravid och la planerna på hyllan och la om träningen så att den skulle passa graviditeten. Gick långpromenader varje dag och simmade 1km 3ggr/veckan ända fram tills förlossningsveckan.

Jag tycker inte att jag hade en så lätt förlossning. Den tog 13h från det att vi kom in tills dess att lillkillen föddes. Innan vi kom in hade jag haft en lång och kämpig latensfas på över ett dygn.

Men om jag ska jämnföra med de som haft mer än tretton timmars förlossing så var min kanske lätt(?)

Men jag måste nog säga att jag hade kanske för mycket muskler runt rumpa och stuss för BM fick pressa på mina ben som 17 för att kunna öppna upp bäckenet helt. Inte det skönast jag varit med om..

• Rödtott

Jag sitter här med en pilatesboll men inga lämpliga övningar att göra.. Blev tipsad om att det skulle vara bra (är väldigt otränad i mage/rygg). Testade ett program från tidningen iform tidigare i grav. men fick så vansinnigt ont av det. Antagligen var det för tuffa övningar för klena ryggar.

Någon som har tips på bra övningar för någon som sitter med en oanvänd boll i v.29?

• Ayishaaa

TACK OCH LOV!

Satt med hakan i golvet o funderade på hur fan ska jag göra som är så otränad..Fick nästan ångest...tack för ditt inlägg!! Blev lite lugnare nu! =D

Frozt skrev 2008-01-04 21:04:53 följande:
    kan bara berätta att alla vältränade i min omgivning har haft svåra förlossningar.. (24tim el längre plus jobbigt) själv plus 2 till som aldrig tränar har haft lätta o korta förlossningar.. så behöver ej stämma! Även om man kasnke orkar mer om man tränar!!
  • myrten

rödtott:

när man är väldigt otränad räcker det bra med att bara försöka sitta avslappnat på bollen, benen ihop och med spända muskler i bålen för hållningens skull. Gör detta i några omgångar om dan, prova sen att balansera på olika vis genom att t.ex. lyfta ett ben i taget och hålla det uppe några sekunder. Det verkar ju simpelt, men det finurliga är att man kommer åt djupliggande muskler som är svåra att träna på annat sätt när man är gravid.

Alltför akrobatiska övningar är nog inte så lämpligt när magen börjar bli stor. Själv använder jag bollen att sitta på framför datorn.....

annars använder jag mycket övningar jag hittat på www.balansboll.nu/

• Gzz

Finns ju en hel del övningar på den hemsidan men vilka passar egentligen när man är gravid?

Tips? Någon träningskunnig???

• Lille Skrutt

Jag går och tränar med min boll nu. Hoppas att det inte är allt för skadligt i alla fall.

Svar på tråden Träning under graviditeten - Pilatesboll!?