• E81

Glass på vanlig yoghurt?

Går det att göra glass på vanlig yoghurt? Har smakat Valios vaniljyoghurt (2%) med smak av hjortron och äpple och den var helt sjukt god! Nu undrar jag om det går att göra glass på sån yoghurt och i såna fall, om någon vet hur. Jag antar att det inte bara är att häla upp i en burk och frysa (har gjort det med yoghurt förr och det blev ju inte alls glass! )
    Tacksam för svar!!

• Svar på tråden Glass på vanlig yoghurt?
  • Finansfia

Gör man glass på yoghurt blir den annorlunda i konsistensen än om man gör den med mer fett. Häll yoghurt i en burk och ställ i frysen. Ta ut och rör om några gånger då och då medan den fryser till. Eller använd glassmaskin om du har en. Yoghurtglass man gör själv blir gärna väldigt hård och konpakt i konsistensen, så ta fram den ur frysen en stund innan du ska äta den.

• E81
    Finansfia skrev 2008-01-04 13:18:49 följande:
    Gör man glass på yoghurt blir den annorlunda i konsistensen än om man gör den med mer fett. Häll yoghurt i en burk och ställ i frysen. Ta ut och rör om några gånger då och då medan den fryser till. Eller använd glassmaskin om du har en. Yoghurtglass man gör själv blir gärna väldigt hård och konpakt i konsistensen, så ta fram den ur frysen en stund innan du ska äta den.
    Ja, det var så det blev när jag frös yoghurt förut, stenhårt och svårt att äta. Tänkte därför om man skulle vispa upp ägg och blanda i eller nåt.

Röra mycket och låta den stå framme en stund innan man äter den, tack för tipsen!!
Svar på tråden Glass på vanlig yoghurt?