• Anonym (Fundersam)

Högt blodtryck men låg puls

Efter förlossningen har jag haft lite problem med trycket. Mitt normala är ca 110/75 men nu är det allt mellan 125-160/80-95 men pulsen är endast 56-65! Min normala puls ligger på 60 nivån.

Hur kommer det sig att pulsen är låg, även om blodtrycket är förhöjt? Borde inte pulsen då också stiga. Tyder det på nåt allvarligt? Trycket är förhöjt säker pga spända muskler eller tröttheten.

Nån som kan hjälpa till?

• Svar på tråden Högt blodtryck men låg puls
  • Långbenopluto

Men om du har som lägst 56 i puls och normlat 60 i puls är det väl ingen hemsk sänkning?

Vad säger läkarna då?

• Anonym (Fundersam)

Har inte frågat läkaren om det..Blodtrycket beror säkert på utmattning el.dyl. Men då borde ju pulsen också vara hög?

• Eisa

Högt blodtryck ger lägre puls och tvärtom. Det är hjärtats sätt att kompensera.

• Anonym (Fundersam)

Okej, men hur är det då möjligt att jag tidigare har haft normalt blodtryck och pulsen varit samma som nu? Jag anog att pulsen skulle vara typ 80-90 när bt högt?

• Eisa
    Anonym (Fundersam) skrev 2008-01-04 16:24:55 följande:
    Okej, men hur är det då möjligt att jag tidigare har haft normalt blodtryck och pulsen varit samma som nu? Jag anog att pulsen skulle vara typ 80-90 när bt högt?
    Du hade ju inte samma puls nu som då sa du ju.
  • Anonym (Fundersam)

Jo, jag skrev att jag nu har den 56-62 med förhöjt bt och med lågt bt är det typ samma!

• Anonym (Vickan)
    Eisa skrev 2008-01-04 16:12:14 följande:
    Högt blodtryck ger lägre puls och tvärtom. Det är hjärtats sätt att kompensera.
    Kan inte tänka mig att det stämmer!? De flesta elitidrottare (t.e.x) har ju låg puls men inte högt blodtryck. Själv har jag ett blodtryck på ca 100/60 och en puls på 50-60 (idrottar dock inte).
  • Anonym (Fundersam)

Finns det nån som skulle veta orsaken till högre bt och normal (låg) puls?

• Babybalo

Jag har både lågt blodtryck och låg puls (50-55 slag / minut).
    Är inte elitidrottare och ej ens särskilt välränad och gravid dessutom! Skumt!

Svar på tråden Högt blodtryck men låg puls