• Cissi o Nattis

Vad äta istället för mjöl, vitt bröd, ris, potatis och pasta???

Jag försöker gå ner några kilon i vikt och har blivit lite inspirerad av GI-kost,
    kanske inte helt tänker följa det "programmet" men ändå utesluta mjöl, vitt bröd, ris, potatis och pasta, och godis o chips.

Nu undrar jag vad ni äter istället för ris, potatis och pasta???
    Tror ni att man går ner nåt i vikt om man gör så, fast man kanske har en "fri dag" i veckan då man får äta en påse chips eller godis och vanlig pasta till maten???

• Svar på tråden Vad äta istället för mjöl, vitt bröd, ris, potatis och pasta???
  • nilla 1972

jag äter mycket grönsaker och lite kött el. fisk. som vanligt undviker bara ris pasta pot. bröd.äter än så länge cam.b.pulver till frukost och kväll.

• fairyfloss

Råris? Fullkornspasta? Surdegsbröd har i alla fall lågt GI. Ät frukt istället för godis, och nötter istället för chips. Annars ersätter väl GI människorna de mesta sånt med typ grönsaker. Personligen tror jag att man ska äta mycket säd som människa, dock fullkornsvarianterna! Vi behöver kolhydrater!!

• Mint

Quinoa och fullkornsvarianter. Vitt bröd kan man ersätta med rågbröd eller knäckebröd, eller helt enkelt äta andra mellanmål (t ex sallader eller ägg).

Tänk på att potatis är EXTREMT mättande, vilket faktiskt gör att man inte behöver äta så himla mycket. Man ska också kunna sänka måltidens GI med att t ex stänka på balsamvinäger, men det har jag inte så bra koll på.

• Janne77

Baljväxter är ett bra alternativ

Svar på tråden Vad äta istället för mjöl, vitt bröd, ris, potatis och pasta???