• Anonym (Undrar?)

En bonusmammas juridiska skyldig/rättigheter? Någon som vet?

Har en bonusmammam några juridiska skyldigheter/rättigheter, rörande ekonomi, ansvar etc gentemot sin partners barn?
    Om en bonusmamma exempelvis har gemensam ekonomi med sin partner, är hon då skyldig att bidra med pengar till barnets mat, omkostnader, aktiviteter, månadspeng etc?
    Har hon rätt att gå till läkaren med sitt bonusbarn i en icke-kut situation? Alltså på eget bevåg boka läkartid? Skyldighet/rätt att närvvara vid föräldrarmöten, utvecklingsamal och diskussioner rörande barnets skolgång? Någon juridiskt kunnig här som vet?

• Svar på tråden En bonusmammas juridiska skyldig/rättigheter? Någon som vet?
  • micorazón

vet inte mer än att dagiskostnaden delas på hushållet, dvs bonusmammans/pappans inkomst räknas ju med där....

Också nyfiken...

Hoppas på svar från nån kunnig!

Besim per gjithmonë - 2007.02.22
  • MammaFia

Rent juridiskt så har man inga skydligheter att betala något för bonusbarnet.
    MEN har man gett sig in i en relation där det finns barn redan å har bestämt att man ska ha gemensam ekonomi, så ingår ju bonusbarnet där.

Att boka läkartider utan någon av de biologiska föräldrarnas medgivande eller vetskap, tycker jag inte att man ska göra.

Sen är det ju som med allt annat, ömsesidig respekt och en rak öppen komunikation.

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
  • Anonym (undrar)

Man borde inte ha några juridiska förpliktelser eller? Det är ju inte ditt barn, du är ju en annan vuxen som finns i dess närhet så i det ligger ju ett ansvar men juridiskt ansvar kan man väl inte ha. En intressant fråga. Hoppas du får svar, ska följa tråden...

• UWO BaraJag

Fast jag har för mig att man faktiskt har skyldigheter fom att man lever i ett samboförhållande. Särbos vet jag inte.
    Och det är mest skyldigheter. Att sörja för barnet osv..

Det var länge sedan jag läste om det och i ett helt annat sammanhang. Men då hade man skyldigheter iaf.

Sen skulle jag gärna vilja veta om man har några rättigheter också. Vore ju trevligt, även om det ska vara för barnets skull.

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • Anonym

Asså det är så att är man i ett förhållande med barn så får man nog räkna med att få bidra med lite...jag menar..min man är inte far till mina barn...väntar vårat gemensamma nu.Han betalar för mina barn...inga juridiska förpliktelser..men han gör det för att alla vi ingår i hans familj.

Anonym (undrar) skrev 2008-01-04 15:38:36 följande:

Man borde inte ha några juridiska förpliktelser eller? Det är ju inte ditt barn, du är ju en annan vuxen som finns i dess närhet så i det ligger ju ett ansvar men juridiskt ansvar kan man väl inte ha. En intressant fråga. Hoppas du får svar, ska följa tråden...
  • Anonym (Undrar?)

Ja, det här är en intressant frågeställning som inte verkar helt enkel att bena ut...För rent etiskt begriper man ju hur man bör agera som bonusmamma, men det juridiska...? Tycker liksom UWO BaraJag att det vore spännande att veta om man även har vissa rättigheter.
    Att vara en "sammansatt" familj är ju ett brännande ämne, har jag förstått efter att ha läst många trådar här. Inte värdlens enklaste sak att få ihop.

• Anonym (...)

Som jag förstått det så har ni ekonomiska skyldigheter om ni är skivna under samma adress (vare sig ni lever i en relation med en vårdnadshavarna eller bara e inneboende hos någon av dem)... de ekonomiska skyldigheterna ni har är att uppge även din inkomst... sen sköter kommunen resten, så som t.ex. dagisavgfter.. görs inte detta kan ni bli åtalade för ekonomisk brottslighet/bedrägeri (eller de e väl vårdnadshaveran du bor hos som har dessa skyldigheter/detta ansvar, dvs att uppge "hushållets" status/inkosmter).
    Till frågan kring sjukvård, skolgång osv.. har du ingen rättighet att delta, närvara, agera utan föräldrarnas godkännande, för där går istället tystnadsplikten in och gör att du inte har någon som helst rätt att få upplysningar kring barnet.. t.ex. du får inte hämta ut receptbelagd medicin på apotektet om inte båda vårdnadshavarna skrivit på ett skriftligt avtal (ska skrivas på av båda vårdnadshavarna på apoteket samtidigt, i samband med att dem fått visa legitimation).. Du får inte ta barnet till läkare, eller visst kan du ta det DIT, men läkaren får inte upplysa dig om vad dem gör, hittar osv p.g.a. tystnadsplikten.
    Däremot försöker vissa kommuner få det till att du som bonus har skyldigheter gällande barnomsorgen och ska ha barnen hemma under t.ex. en föräldraledighet, vilket alltså inte stämmer, då du inte får detta rent juridiskt (förutsatt att inte båda vårdnadshavarna önskar detta och du själv vill)...
    Så sammanfattningsvis har du bara ekonomiska skyldigheter, annars finns inga skyldigheter eller rättigheter alls om du inte adopterar barnet/barnen.
    Trist men sant....

• UWO BaraJag
    Anonym (...) skrev 2008-01-04 16:38:26 följande:
    Som jag förstått det så har ni ekonomiska skyldigheter om ni är skivna under samma adress (vare sig ni lever i en relation med en vårdnadshavarna eller bara e inneboende hos någon av dem)... de ekonomiska skyldigheterna ni har är att uppge även din inkomst... sen sköter kommunen resten, så som t.ex. dagisavgfter.. görs inte detta kan ni bli åtalade för ekonomisk brottslighet/bedrägeri (eller de e väl vårdnadshaveran du bor hos som har dessa skyldigheter/detta ansvar, dvs att uppge "hushållets" status/inkosmter).Till frågan kring sjukvård, skolgång osv.. har du ingen rättighet att delta, närvara, agera utan föräldrarnas godkännande, för där går istället tystnadsplikten in och gör att du inte har någon som helst rätt att få upplysningar kring barnet.. t.ex. du får inte hämta ut receptbelagd medicin på apotektet om inte båda vårdnadshavarna skrivit på ett skriftligt avtal (ska skrivas på av båda vårdnadshavarna på apoteket samtidigt, i samband med att dem fått visa legitimation).. Du får inte ta barnet till läkare, eller visst kan du ta det DIT, men läkaren får inte upplysa dig om vad dem gör, hittar osv p.g.a. tystnadsplikten.Däremot försöker vissa kommuner få det till att du som bonus har skyldigheter gällande barnomsorgen och ska ha barnen hemma under t.ex. en föräldraledighet, vilket alltså inte stämmer, då du inte får detta rent juridiskt (förutsatt att inte båda vårdnadshavarna önskar detta och du själv vill)...Så sammanfattningsvis har du bara ekonomiska skyldigheter, annars finns inga skyldigheter eller rättigheter alls om du inte adopterar barnet/barnen.Trist men sant....

Ung så jag hört det. Ja, då vet man.

Håller med om att det är himlans trist. Man borde ju åtminstonde ha rättigheter (eller skyldigheter, det beror ju på hur man ser på det hela) att kunna engagera sig i även ett bonusbarn läkarvård och skolgång tex. Det borde ju kunna gagna barnet. tycker man.

Tänker mig åtminstonde i fall där barnet bor hos bonusföräldern, som även är gift/i partnerskap med bioföräldern.

Kan ju inte vara bara här som det faktiskt skulle behövas?

Så sätter du dig på ett cafe nånstans och bjuder dig själv på te... (Thåström)
  • annbom

En bonusförälder har inga rättigheter rent juridiskt, men däremot vissa ekonomiska skyldigheter.

För att bli subsidiärt försörjningsskyldig för sitt bonusbarn enligt föräldrabalken krävs att man är gift eller är sambo och har ett gemensamt barn.

Det finns konkurrerande lagstiftning som säger att paret ska räknas som gifta om de ansöker om bostadsbidrag och socialbidrag. När barnomsorgsavgift ska sättas är jag lite osäker på hur lagstiftningen ser ut, jag har inte hunnit kolla upp den än om det räcker om man endast är sambo eller om man måste vara gift eller ha ett gemensamt barn.

Jag skriver just nu mitt examensarbete om styvföräldrars rättsliga ställning så har ni några bra synpunkter får ni gärna berätta dem för mig

• MammaFia

Vem som helst får hämta ut medicin till barn. Bara man har barnets person nummer och visar sitt eget leg.
    Det har heller aldrig varit några problem när jag har varit hos läkare med bonussonen. Eftersom jag har varit hemma å föräldraledig i två längre perioder, plus att maken har krångliga långa arbetstider, så har jag varit den som åkt till läkaren med honom. Både tidsbokat (som jag bokat) och akut.
    Jag har varje gång presenterat mig för läkarna som pojkens pappas fru.

Givetvis har jag (precis som när det gäller våra gemensamma barn) varit helt överens med min man om dessa läkarbesök. Även min bonussons mamma har blivit informerad.

Varför är det så mycket månad kvar i slutet av pengarna?
Svar på tråden En bonusmammas juridiska skyldig/rättigheter? Någon som vet?