Anonym (...) skrev 2008-01-04 16:38:26 följande:
Som jag förstått det så har ni ekonomiska skyldigheter om ni är skivna under samma adress (vare sig ni lever i en relation med en vårdnadshavarna eller bara e inneboende hos någon av dem)... de ekonomiska skyldigheterna ni har är att uppge även din inkomst... sen sköter kommunen resten, så som t.ex. dagisavgfter.. görs inte detta kan ni bli åtalade för ekonomisk brottslighet/bedrägeri (eller de e väl vårdnadshaveran du bor hos som har dessa skyldigheter/detta ansvar, dvs att uppge "hushållets" status/inkosmter).Till frågan kring sjukvård, skolgång osv.. har du ingen rättighet att delta, närvara, agera utan föräldrarnas godkännande, för där går istället tystnadsplikten in och gör att du inte har någon som helst rätt att få upplysningar kring barnet.. t.ex. du får inte hämta ut receptbelagd medicin på apotektet om inte båda vårdnadshavarna skrivit på ett skriftligt avtal (ska skrivas på av båda vårdnadshavarna på apoteket samtidigt, i samband med att dem fått visa legitimation).. Du får inte ta barnet till läkare, eller visst kan du ta det DIT, men läkaren får inte upplysa dig om vad dem gör, hittar osv p.g.a. tystnadsplikten.Däremot försöker vissa kommuner få det till att du som bonus har skyldigheter gällande barnomsorgen och ska ha barnen hemma under t.ex. en föräldraledighet, vilket alltså inte stämmer, då du inte får detta rent juridiskt (förutsatt att inte båda vårdnadshavarna önskar detta och du själv vill)...Så sammanfattningsvis har du bara ekonomiska skyldigheter, annars finns inga skyldigheter eller rättigheter alls om du inte adopterar barnet/barnen.Trist men sant....
Ung så jag hört det. Ja, då vet man.
Håller med om att det är himlans trist. Man borde ju åtminstonde ha rättigheter (eller skyldigheter, det beror ju på hur man ser på det hela) att kunna engagera sig i även ett bonusbarn läkarvård och skolgång tex. Det borde ju kunna gagna barnet. tycker man.
Tänker mig åtminstonde i fall där barnet bor hos bonusföräldern, som även är gift/i partnerskap med bioföräldern.
Kan ju inte vara bara här som det faktiskt skulle behövas?