• Lilla Hjärtat

Hur får man ner riktigt hög feber???

Min fyraåring har haft hög feber(uppemot 41 grader ibland) i fyra dagar nu.
    Hon har inga andra symptom(ingen snuva, inte ont nånstans) än just feber och jag är rätt säker på att det är ett febervirus, då det har gått i flera veckor på dagis.

Grejen är att jag inte minns hur man får ner febern på ett bra sätt...förra gången detta hände så ringde vi sjukvårdsupplysningen och där sa de att jag dels skulle öka doserna av febernedsättande, dels varva Ipren och Alvedon.
    Är det någon som har koll på hur ofta man kan ge dessa, och i vilken ordning...och hur höga doser?
    Min dotter väger ca 18 kilo.

• Svar på tråden Hur får man ner riktigt hög feber???
  • mamsen76

Ipren är det  som funkar bäst på vår dotter.

Vi har blivit tillsagda att varva alvedom och ipren, aningen ge dem samtidigt el med 2 timmars mellanrum. Så länge man ej ger över maxdosen per dygn och sort så är det ok.

På sophögen låg en giraff......
  • Emblas mamma

klä av henne, ha kallt i rummet, Ge inte för mkt febernedsättande typ alvedon pga levern pallar inte för mkt, Ring och kolla med sjukvårdsupplysningen hur mkt ni kan ge, de räknar ut då hur mkt ni får ge på dotterns vikt.
    Hoppas det ger sig!

• mamsen76

När det gäller dosen så står det på paketen och på internet.

På sophögen låg en giraff......
  • luckie

Min son tre år, hade jättehög feber i fyra dgr. nu när han hade halsfluss.
    Jag fick rådet at antingen ge alvedon och ipren ihop var sjätte timme eller varva alvedon var sjätte timme. tre timmar senare ipren var sjätte timme.
    Då kan du medicinera var tredje timme. Det funkade bra för oss.

Hälla upp ett bad med 37 gradigt vatten o låta barnet bada i är också bra.

Hoppas hon kryar på sig snart.

Jag trodde också på febervirus då det även gått här på dagis.
    Åkte ändå in med honom på fjärde dgn. då han haft så hög feber.
    Då var det ändå halsfluss. Är hon inte bättre imorgon, skulle jag nog åka till läkaren.

Lycka Till

• Lilla Hjärtat

Tack alla! Vilken guldgruva familjeliv är!

Självklart åker jag in med henne om hon inte blir bättre, men det är inte så kul att sitta på akuten med en frossande och gråtande dotter...när det antagligen ändå inte är nåt de man göra mer än febernedsättande.

• Mizzz

Om hon haft feber (så hög) i fyra dagar så borde du ringa/åka in med henne NU! Speciellt som hon har det utan andra symptom..

• Lilla Hjärtat

Lillisen; hon har haft samma sak(bara feber) flera ggr innan.
    Har åkt in med henne andra gånger, utan att få något annat än febernedsättande.
    Läkaren sa att vissa barn får väldigt hög feber lätt.

• goldcoast

Klä henne bara i trosor & t-shirt.

Vädra ofta så det blir svalt i huset/lägenheten.

Ett svalt bad eller dusch.

Glass så mycket hon vill ha.

Vatten eller saft att dricka mycket av.

Bara ett påslakan i sängen inget täcke.

Krya på henne.

Svar på tråden Hur får man ner riktigt hög feber???