• Angel in sight

Varför ska man inte låta barn somna när de slagit i huvudet?

Om de ramlar och slår i huvudet har jag hört att de inte ska låtas somna precis efter. Varför vet jag dock inte, så därför ställer jag frågan här. Är det för att man ska se om de har hjärnskakning eller inte? Om man märker att barnet mår bra, är det då ok att det somnar? Vad kan hända om man somnar med hjärnskakning?

• Svar på tråden Varför ska man inte låta barn somna när de slagit i huvudet?
  • Kazeer

Ett kraftigt slag mot huvudet kan leda till blödningar och svullnader i hjärnvävnaden (källa: vardguiden.se). Om barnet somnar kan man inte kontrollera hur det mår - yrsel, illamående, trötthet, medvetslöshet m m. Symtom på hjärnskakning kan komma först efter flera timmar.

Du kan läsa mer på http://www.vardguiden.se/Article.asp?Articleid=3206

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • lillatofflan

Det är utifall de fått hjärnskakning o av vad jag har hört så kan man hamna i koma om man somnar med hjärnskakning.

• Miss Lau

Min son slog i huvudet ordentligt i somras och enligt barnakuten på AL så var det gamla rekomendationer att barnet inte får somna. Till oss sa de att det är ok att de somnar men att man måste kolla med jämna mellanrum att de bara sover lätt och att man kan få kontakt.

• Dompans mamma

bara därför att barnet kanske inte vaknar igen om det har fått hjärnskakning eller skall skada

• Lantflickan

Har inte hört att barnet inte får somna när ev hjärnskakning misstänkes(jobbar inte med barn men inom sjukvården) utan att barnet skall väckas 1gång/timme på natten för att kontrollera så inte medvetslöshet/koma inträffar. Det är samma regler för vuxna, dock skall väll helst inte någon somna om hjärnskakningen är allvarlig men då skickas du inte hem från lassarettet!

• Mamma S

De _får_ somna, men måste kollas ofta så att de inte sjunker in i medvetslöshet. Ett barn som slår i huvudet (gäller vuxna också för den delen) kan få skallskador eller blödningar i hjärnan, därför ska man kolla barnet noga och ofta om det somnar efter fall så att det bara sover och inte har blivit medvetslöst.

• Angel in sight

Tack för alla svar, då vet jag lite mer. Men, det gäller kraftiga slag då, inte när dottern ramlar från sittande bak och slår i huvudet?

• Dompans mamma

sitter hon mer å ramlar e det nog ingen fara. men det skadar ju inte att endå ha i bakhuvudet att inte lägga henne på direkten...

Sonen har ramlat å slagit huvudet några gånger å för att vara på den säkra sidan har han fått göra någe annat än att sova direkt efter.

• Angel in sight

Jag undrade mest för nu när hon lärt sig krypa och sitta och ställa sig upp så händer det ju att hon ramlar och ibland har ramlandet sammanfallit med att hon faktiskt är trött och då har hon blivit ledsen och när man tar upp henne och tröstar har hon nästan somnat. Det har ju då varit för att hon redan var trött. Hon har aldrig slagit i huvudet riktigt hårt.

• 1980 längtar

Till alla som läser detta: passa även slag över näsan!!!!

Min dotter ramlade i en trappa på väg UPP för trappan och hon slog i näsan kraftigt och jag blev orolig när den svällde upp så mycket så vi åkte in för att kolla att det stod rätt till inne i näsan!! Jag blev då utskälld efter noter av en sjuksköterska för att jag lät henne somna strax efter fallet! Men det var omöjligt att hålla henne vaken då hon skrek så hysteriskt och hon blev paniktrött av allt skrikande!!!

Om du inte kan föregå med gott exempel - ja, då får du bara vara en gräslig varning.
  • Sssophia

Min son ramlade nyligen med huvud å näsa före ur en säng ca 65 cm hög, å efter att ha tröstat en stund vilar han (sover) han nu, men vi pratade m 1177 å de sa att han fick sova men vi ska peta på han / få han att reagera var 20 min.. Det gäller alla gånger han sover under det första dygnet..

Svar på tråden Varför ska man inte låta barn somna när de slagit i huvudet?