• karma5

Kneipbyn - ris och ros?

Vi funderar på att åka till gotland i sommar med barnen (2 resp 5 år) Vi ska bo i stuga i ngn stugby. Huvudmålet med resan är att det ska vara kul för barnen och enkelt för oss vad gäller närhet till affärer, resturanger osv typ charter fast i sverige

Ni som varit på Kneipbyn, vad tyckte ni och era barn? Är det helt hysteriskt "turistigt" eller superkul?

All typer av åsikter tas tacksamt emot!!

• Svar på tråden Kneipbyn - ris och ros?
  • Elli47

Vi har inte bott i Kneippbyn utan var bara dit en dag i augusti. Det var jättebra! Finns massor att göra där inne! Hade gärna varit där längre tid. Enklast är förstås att bo där och köpa veckokort till själva anläggningen. Ska man till Visby får man ha bil eller ta buss.

• Lillstruts

Vi var där i somras med vår dotter som då var två år. Jag tyckte hon var alldeles för liten för att uppskatta allt där.
    Folk var helt hysteriska ( föräldrarna)och trängde sig före små barn för att få bästa platsen på Pippis sångstund etc.Köerna till att köpa mat var timslånga och då var vi där i slutet av juni!
    Jag tror att man har kul där från ca 4 år och uppåt. Skulle aldrig bo i närheten av Kneipbyn, hellre hyra en stuga någon annanstans på Gotland och sen ta en eller två dagsutflykter dit ist.
    Gotland är för fint och bra för att "bara" se Kneipbyn, men det är vad jag tycker.

• Petrah

jag tyckte inte om det stället för dels va mycket stängt. Dyrt och kallt i vattnet och lite saker.

Wild, Raw and Beautiful
  • karma5

TAck för era svar! Precis som du Lillstruts uttrycker det är jag rädd att vi missar det fina med Gotland. Vi vågar dock inte hyra vilken stuga som helst av ngn privatperson, vi är rädda för att köpa grisen i säcken. Men nu hade visst min svärfar ngn gammal kollega som bor på Gotland som ev skulle hyra ut så vi håller tummarna att det fungerar till ett schysst pris!

• Lucky

Jag var där i somras med min då 2,5års dotter. Vi bodde i en privat stuga ca 1km från kneippbyn och var där 2 heldagar, dock ej på badlandet! Tycker det var helt suveränt! Billigt, barn under 3år både gick in gratis och åt gratis på buffén! Allt ingick i inträdet och det fanns mycket att göra! Vi hade superkul! Rekomenderas varmt! Min dotter var absolut inte för liten för att uppskatta det!

• Önskan

NEj, åk inte dit, tycker jag! Det finns så mycket annat att se. Båda barnen tycker nog det är minst lika kul att bada på alla stränder, se raukarna och hitta på annat. Åka det lilla tåget kring Visby. Vi bodde där och visst, det var fint men vi åkte förbi så otroligt mycket mysigare campingar när vi åkte till raukarna. VÅr son var två och tyckte det var alldeles för mycket larm och ljud på leklandet. Han brydde sig inte ens om vattenlandet och det tyckte jag var fjuttigt och dyrt. Möjligtvis kan femåringen tycka om de ställena, men satsa på ett dagsbesök då istället. Dyrt, kommersiellt och en alldaglig upplevelse. Vi bodde dock i stugvagn som låg precis vid havet, de var jättefina. MEn som sagt, det finns så mycket andra alternativ, bo någonstans där ni har en massa fin natur runt er istället och nära till naturbad, för det gick inte bra att bada vid Kneippbyn. Ha så mysigt på GOtland!

• Önskan

(Våra barn tyckte jättemycket om raukarna, vår tvååring och vännernas 6 och 8-åring).

• jessicolors

Vi var där en vecka ( v.27) när våra barn var 5 och 8. Vi hade extrem tur med vädret, riktigt dundervarmt hela veckan och badlandet kom verkligen till sin rätt. Hela havet runt Gotland fylldes dessutom med alger under de två första dagarna, det var nästan så man kunde se dem växa med blotta ögat.
    Leklandet är sådär, men barnen älskade Pippi-showerna och såg samma show varje dag hela veckan, haha.
    Bara för att man bor på Kneippbyn betyder ju inte det att man måste befinna sig där hela tiden. (?)
    Vi hade bilden med oss och åkte runt och hittade på massa annat kul också. Det går också bussar varje halvtimme från Kneippbyn in till Visby (gratis), så den tog vi några gånger också och gjorde stan och åt ute.
    Vi skulle absolut åka dit igen.

Svar på tråden Kneipbyn - ris och ros?