• Anonym

Får man föräldrapenning även om man bara är timanställd?

Har velat ha barn så länge och det är alltid något som kommit ivägen. Nu är jag bara timanställd och jag undrar vad min föräldrapenning då baseras på om jag bara jobbar några få timmar i månaden? Eller får jag då bara lägsta nivån? förstår inte hur det ska gå i så fall. Söker alla möjliga jobb men kommer nog inte få något innan jag blir gravid..

• Svar på tråden Får man föräldrapenning även om man bara är timanställd?
  • Carisma95

För att över huvudtaget komma över Lägsta nivån på 180:-/dag så krävs det en månadslön på 7.000:- (Där går "brytpunkten" och man får 182:-/dag, sen mer ju högre lön).

Jobbar du några enstaka timmar; för det första uppfyller du inte kravet för att höja SGI:n och även om du hade gjort det, hade du inte kommit upp i den lönen. (Förmodar jag?)

A stumble may prevent a fall....
  • Anonym

Vissa månader tjänar jag ca 12 000 och ibland typ 4000kr. Men det varierar ju så kraftigt, vad utgår de ifrån då?
    Jättetacksam för svar

• Anonym

Anmäl dig som arbetssökande på arbetsförmedlingen NU på måndag. De kommer basera din mammapeng på hur mycket du jobbat som timanställd och vad du tjänat då men du måste vara anmäld på AMS och kunna visa att du velat och försökt få ett fast jobb.

Lycka till! Kommer gå fint! Du jobbar ju

• Anonym (=))

Om man är timanställd så räknar dom väl ihop senaste årets inkomst och delar med 12. Det gjorde dom med mig när dom skulle räkna ut min sgi.

Kolla din lönespec, ob och allting räknas in. Räkna ihop allting och dela med 12 =)

• Anonym (=))

Ja just det ja. Som ovan säger. Skriv in dig på arbetsförmedlingen också

• Anonym (Samma sits)

Jag är i samma sits och slänger in en fråga:

Kan man räkna såhär om man ska käna över 7000:- för att få mer än den lägsta nivån: 7000x12= 84000:-, sen om jag tjänar väldigt olika summor varje månad, ibland inget, kan man räkna på helårsbeloppet att tillsammans kanske det blir 100 000:- och därefter få sgi höjt. Alltså, spelar det någon roll att jag har varit utan arbete någon månad under en 12månaders period även om jag har på papper att jag är vistidsanställd i ett helt år? Hur fungerar det med den minst sammanhängade 6månaders perioden man måste jobba, eller vad det är...

Gu'va krångligt. Någon som förstår??

• Ledilnaan

Har precis som dig jobbat enbart timmar. Jag gjorde så att jag hade ett papper, tror att jag fick det hemskickat av fk, där min arbetsgivare fyllde i hur mycket jag tjänat under ett visst antal månader. Sen räknade fk själv ihop det till en årslön (om inte du nu har jobbat i ett år och därmed har en genomsnittlig årslön).

Hoppas du förstår något av det jag har skrivit, svårt att förklara.

• Tina83

jag hade också timanställning innan jag fick mitt andra barn.
    men hon räknade på ett jobb jag haft för ett par år sen, i tre veckor! alltså heltid hade jag då. då räknade hon vad det skulle blivit på en årslön, vilket var dryga 200 000. mer än dubbelt så mycket än jag brukar ha. skumt
    så mn ersättning är 445 kr per dag.

men det där beror på vem man får. vissa e skitotrevliga, så välj en som verkar sjysst!

• Anonym

Tack för era svar
    Jag är anmäld på arbetsföremedlingen sen över ett år tillbaka, och letar andra jobb varje dag men det har inte gått så bra. Och i med den nya regeringen blir jag lite orolig för jag hörde något om att man måste jag jobbat minst 8mån i sträck heltid om man skulle få högre än lästa nivå.
    Sjukdom och långa studier har hindrat mig förut och nu vill jag inte att pengarna ska få hindra mig!

• Anonym

8 (240 dagar) månader i sträck gäller även med den gamla regeringen. Den nya har talar om att ändra detta till 12 månader. Att sätta krav på heltid under dessa månader låter orimligt.

• Ledilnaan

Undra hur regeringen tänker egentligen, de vill att vi ska skaffa fler barn, medan de samtidigt drar ner på ersättningen och ökar kravet för att öka sin fp. Det kommer sluta med att ingen har råd att skaffa barn, endast de rika som kan leva på en lön.

• Carisma95
    Anonym skrev 2008-01-05 14:46:42 följande:
    8 (240 dagar) månader i sträck gäller även med den gamla regeringen. Den nya har talar om att ändra detta till 12 månader. Att sätta krav på heltid under dessa månader låter orimligt.

Inte arbete i 8 mån, utan att man haft rätt en sjukpenning på minst 180:-/dag 240 dagar (8 mån) innan BF.

Och detta krav har bara de första 180 SGI dagarna i FP!

• Tina83
    Ledilnaan skrev 2008-01-05 15:10:36 följande:
    Undra hur regeringen tänker egentligen, de vill att vi ska skaffa fler barn, medan de samtidigt drar ner på ersättningen och ökar kravet för att öka sin fp. Det kommer sluta med att ingen har råd att skaffa barn, endast de rika som kan leva på en lön.
    men så är det väl med allt de rika gynnas! blä!
  • Anonym (Samma sits)

En till fråga: När börjar man räkna sgi:n ifrån???

Om jag blir gravid nu, januari, räknar man hela 2007 eller räknar man från när man beräknas gå hem för mammaledighet, alltså exv halva 2007 och halva 2008?

• Carisma95
    Anonym (Samma sits) skrev 2008-01-05 21:42:57 följande:
    En till fråga: När börjar man räkna sgi:n ifrån???Om jag blir gravid nu, januari, räknar man hela 2007 eller räknar man från när man beräknas gå hem för mammaledighet, alltså exv halva 2007 och halva 2008?
    FK räknar ut SGI efter din AKTUELLA lön (om du har fast lön och samma månadslön). Skiftar det med t.ex. timvik så brukar de räkna ut ett snitt de senaste 6 mån före BF.

(Skulle du vara sjukskriven eller ha HP innan BF, så minskar detta INTE din SGI!)
Svar på tråden Får man föräldrapenning även om man bara är timanställd?