• 820723

Vad göra åt ischias?

Jaha, så var det dags igen!

Är just nu i vecka 25 å inte ett dugg sugen på att ha ichias i tre månader till!!

Någon mer som råkat/råkade ut för detta? Ge mig tips på vad som kan lindra smärtan! Tränar regelbundet två till tre gånger i veckan men smärtan kom nu under juluppehållet men nu när jag kört i gång igen så hoppas jag på att det ska bli bättre! Medan jag tärnar så var det lugnt men det ä rnu efteråt som smärtan blir näst intill outhärdlig!

Kan man stretcha eller nått för att det ska bli bättre....eller kan man proppa i sig alvedon kanske?

Ge mig tips!!!

• Svar på tråden Vad göra åt ischias?
  • sorba

Har likadant och jag fick rådet av sjukgymnasten att inte träna alls! Ligg med en tjock, lång kudde mellan knäna o fötterna när du sover. Kudden ska vara ca 90 cm lång (kan köpas på Hemtex) det ska vara samma avstånd mellan knäna som mellan fötterna. Jag har fått kryckor eftersom det var det enda som hjälpte. Du kan också prova gravidbälte.

Lycka till!

• Syth

Det är inte bra att sitta i samma ställning länge eller stå länge, jag försökte variera position rätt ofta då jag kände att det hjälpte.
    Hoppas du slipper ha ont för länge!

• Bei Bei

Har börjat känna av samma problem igen (v24, andra barnet)
    Klä dig varmt, du får inte bli kall, speciellt viktigt med ryggslutet & benen.

Ang träna så har jag fått tipset att träna/röra på mig mkt, men ischiasen är alltid värre dagen efter mkt motion. Så jag tror inte riktigt på det längre

♥ Ronja ♥
  • K L A R A

Skulle någon av er vilja beskriva hur det känns och var det gör ont nånstans?

• Ms milla

åååh jag har samma problem, är i v 27 och har lidit av det i flera veckor nu! jag skyller dock på mitt jobb då jag testkör lastbilar och de är rätt påfrestande att klättra upp och ner i så många ggr per dag.. men så ligger även denna bébis så lågt jämfört med dottern så det gör nog sitt också.
    Har tyvär inga råd, ska uppsöka sjukjymnast på måndag.. men jag lider med er! faaan vad ont det ändå kan göra! jobbigt när man itne ens kan ligga skönt å vila!

• Ms milla

K L A R A:

Jo det hugger i höftbenet i ryggslutet och ilar ner längs rumpan typ..   svårt att förklara.
    Men det gör att man har svårt att lyfta fram benen då man ska gå. man får släpa fram det benet där smärtan sitter  till å fram typ..  nåt du känner igen?

• sorba

Min sjukgymnast sa att det vanligaste när man är gravid är "falsk ischias" då ligger en nerv i kläm i baken som blir påverkad av att skelettet är så rörligt som det blir när man är gravid. Detta ska skiljas från "riktig" ischias där smärtan oftast går ända ner i foten vilket det  inte brukar göra om man får problemen när man är gravid. Just därför ska man inte belasta mer än nödvändigt då det även kan bli en inflammation, alltså ingen träning och ha kudde mellan knäna och fötterna så att nerven får vila när man sover. Lägg även en kudde under magen så kommer bäckenet i en bättre position och avlastar då det som är irriterat.

• K L A R A

Ms Milla: Nja...inte fullt ut, mni smärta går inte ner i benen och jag känner inget när jag ska gå. Så det är nog ngt annat som gör ont. Men det är alltid intresant att lära sig ngt nytt, man hör ju så mycket om ischias men visste inte riktigt hur det yttrade sig. Tack för infon!

• Fruttan

Jag har också falsk ischias, den "riktiga" varianten är alltså när nerven påverkas redan uppe i ryggen pga diskarna och den falska pga muskler i rumpan som klämmer åt nerven. Har haft detta från och till i många år, alltid på vänster sida. Nu när jag är gravid började det redan i v.15 på höger sida... vänster sida har precis börjat krångla nu i v.20. Jag pratade med min kiropraktor och bm om detta och de sa båda att jag skulle undvika allt som jag får ont av.

De saker jag inte har ngt emot att avstå från är ju - dammsugning, bära tvättkorgen till tvättstugan och sånt tråkigt De mer trista sakerna är tyvärr träning och promenader vilket är surt. Men jag provade att ta en långpromenad och då kunde jag knappt röra benen efter ett tag.

Har man den falska varianten så kan det hjälpa om någon kan massera (trycka på) skinkorna åt dig, det kan göra ganska ont men hittar man rätt ställe så tycker jag att det kan lätta ganska mycket efteråt.

• chessi100

Man kan stretcha rumpmusklen genom att dra upp benet mot magen, jag har haft ichias sen vecka 22 och det funkar jätte bra å pmej att göra så!

• Ms milla

Jamen då är det helt klart den falska varianten jag har också!  det går itne så långt ner som till knäna ens en gång! alltid nåt att vara tacksam för när man är som mest less!  liiite jobbigt är det när man har en liten 2 åring som man vill lyfta och leka med.. hon förstår ju itne att mamma har ont

Långa promenader saknar man också helt klart!  men men, det går ju över när man får ut sin lilla bébis

• Aunt Molly

chessi: skulle precis skirva som du: att stretcha rumpan funkar för mig med! I slutet av min förra graviditet gick jag upp på nätterna och stretchade; riktigt så illa är det inte än, emn ajg får ont på höger sida när jag suttit eller legat länge!

• Dollis

hej!
    jag fick problem med ichias närven för över en månad sen och aldrig haft problem med de tidigar. blev sjukskriven när jag va i v 22 bara.. jag fick gå till en sjukgymnastik och där fick jag massor av tips hur jag skulle stå och ligga och så fick jag en lapp om hur jag skulle träna ryggen. de har hjälpt ganska mkt för nu har jag inte lika ont längre, nu tänker jag mig för innan jag tex ska böja mig efter nått och jag försöker undvika och dammsuga för då kommer de garanterat få tillbaka smärtan.

Svar på tråden Vad göra åt ischias?