• din vän

tips för att förhindra illamående?

Jag är i 7e veckan och har precis börjat må illa, det är verkligen handikappande och jag letar febrilt efter tips som kan hindra illamåendet!
    hörde för ett tag sedan om ett armband som skulle fungera som akupunktur, alltså det trycker på en viss punkt och illamåendet försvinner, det här användes av en kompis kompis som alltid var väldigt åksjuk men hon sa att det skulle hjälpa vid graviditet också. jag har dock iiingen aning om var jag ska få tag på detta och vad det kallas. någon som vet??? (jag vill inte fråga min kompis eftersom hon inte vet om graviditeten än...)
    tacksam för alla tips! :)

• Svar på tråden tips för att förhindra illamående?
  • trazzlan

Jag tror att du menar seeband som finns på apoteket. Du kan också testa åksjuketabletter postafen som funkar när man är gravid. Annars är ingefära bra tycker endel, jag sörplade ginger ale som lättade lite. Sedan är det ju8 vila, äta lite och ofta och härda ut. Grattis till plusset förresten och lycka till med graviditeten!

• mammatalman

armbanden fins på apoteket. vet ej vad de heter men de som jbbar där vet. finns oxa tabletter man kan ta. gå till närmaste apotek i morgon o rådfråga

• anneli85

har köpt både seaband och postafen men de hjälper inte ett dugg!! rekommenderar inte dess onödiga utgifter! fast det är ju alltid värt att pröva kanske... =)

• maddan86

jag mår inte så farligt illa men när man känner sig lite sådär allmänt bakis som jag gör varje dag så brukar jag äta kiwi sååå fräscht! jag äter flera st om dagen skiiitgott! hjälper säkert inte alls men man känner sig fräsch iaf = )

• Vilda Tiger

kiwi äter jag med när jag mår illa! Min syster tipsade mig om att suga på frysta hallon när man mår illa, ett i taget, direkt från frysen. Det kanske funkar för dig?

• Mene

Jag kör också frysta hallon direkt från frysen. Ibland lyxar jag till och blandar med fryst mango : )

• molly 81

Fortsätt med er kiwi! Lär behövas längre in i graviditeten då magen brukar strula;)OT jag vet, men en kiwi INNAN frukost får igång magen=)

Kan ge er tips om illamående med, lider själv av hyperemisis(extremt gravid illamående.) Var ute mycket, den friska luften hjälper, sen om det bara är att sitta på balkongen påbylsad med en massa kläder så testa det! Undvik köket så gott det går, jag fick inte laga mat och de skulle vädras varje gång sambon fixade käk. Ät det ni är sugna på(om ni nu är det!) Här funkade tacos bäst. Så tre gånger i vecka åt jag tacos... (man får göra så när man är gravid!)Nyponsoppa är bra, vätska och socker i ett! Rån med lite smör på att knapra på...

Sen, blir det för jävligt, ta kontakt med en barnmorska eller husläkare. Jag blev så dålig för min förbannade envishet tyckte att jag skulle härda ut, så jag blev inlagd på gyn med dropp och var rejält uttorkad, bebisen mådde hur bra som helst, den snodde ju "allt" från mig.. Men jag var som sagt illa däran.. Blev också sjukskriven i 5 veckor.

Är nu i vecka 25 och mår illa än, äter medicin än och har mina extra dåliga dagar..(men jobbar igen!) Men som sagt så tillhör jag extremfallen... Men vet ni, det leder ju till något bra - en liten bebis=)

LYcka till alla!!

• Stålmamma

min förra grav åt jag postafen det är en åktsjuke tablett som finns receptfritt på apoteket.. funkar inte den så kan du få lergigan comp utskrivet av din bm

• Shorona

Jag fick Lergigan utskrivet mot mitt illamående.

Annars så rekommenderade min läkare att sambon skulle ge mig frukost på sängen. Äta innan man kliver upp!

I Maj blir jag Fru Gillerström! Precis som sambon och sonen!
  • barn04

pröva mat med vinäger, eler bara koka upp vatten med vinäger så doften sprider sig i rummet... det har hjälpt mig

• Vilda Tiger

Molly81: Oj, du får utstå mycket! Men va duktig du är!

Vinäger tycker jag också är gott. Idag ska vi göra tomatsoppa med linser i och det är jättegott att ha en msk vinäger i den, ovanpå! Mums, blev lite hungrig nu. Antar att det är samma fenomen som gör att jag är sugen på sura godisar. Älskar ju chokolad i vanliga fall, men det får mig att kräkas nu. Tänkt att den dagen skulle komma då jag inte skulle tycka om choklad...

• din vän

Tack för alla tips!
    idag var jag på apoteket och köpte sea-band, känns faktiskt som om det hjälper men svårt att säga om det är banden eller om jag bara har en bra dag ;) köpte nyponsoppa också, gott!!

• molly 81

Din vän: Var JÄTTE noga med att sätta akupressurkulorna på EXAKT rätt ställe.. Minsta lilla de glider så försvinner effekten.. Du känner att de sitter rätt genom att trycka på armbandet och smärtar det ut i hand/handleden sitter de rätt! Jag har haft mycket nytta av mina=)

Lycka till alla!!

• Soof

jag har mått illa sedan v 7 är nu i v 27 snart 28. Jag äter postafem dagligen och anvä'nder seabanden när jag ska ut å åka buss eller bil......från början hjälpte seabanden inte så bra men då kollade barnmorskan å jag hade satt dem fel...... prova dig fram men prova postafen först....annars så kontakta läkare så kan du kanske få lergigan utskrivet... Lycka till!

• Jojjooo

Sökt på illamående och testat de mesta utan klarhet. Jag började måilla i vecka 13 och låg då inne och fick dropp och varit sjukskriven sedan dess. Nu är jag i vecka 22 snart 23 och mår som innan. Jag kan bara få i mig ett mål om dagen och de är på eftermiddagen/kvällen. Testat alla tabletter och alla hemma kurer men de lyckas inte att vända . Gräddglass går ibland i små mängder under dagen! Men nu har jag gett upp och tror att jag kommer må såhär tills september då våran bebis kommer till värden. Men som sagt så kommer de något fantastiskt i slutändan

• Kerstin31

Jag äter rostade mackor med smör/ost/marmelad och ett glas mjölk till kvällsmat och frukost. Illamåendet har släppt nästan helt! Vet inte om det hade släppt utan detta, men jag ju vara värt att testa :)

Svar på tråden tips för att förhindra illamående?