• Kijah

Röda kinder i två dagar/Köldskada?

Igår var vi ute med vår 6 månaders kille i vagnen, påklädd som han ska vara när det blåser och är kallt, han låg ner i vagnen med "hättan" uppfälld, och regnskydd eftersom det snöade, hade overall på sig, låg på en fleecefilt i åkpåsen och en filt på sig.. typ en 5 minus men blåste på rejällt. Och likadant idag.. kan det vara köldskador på hans kinder?

• Svar på tråden Röda kinder i två dagar/Köldskada?
  • Mickan 81

har inte bara blivt lite torr om kinderna då, så det är därför han blivit röd om kinderna? Så har mina barn kunnat bli om det har varit kallt ute..

• Mickan 81

hur kallt har ni haft då??

• Kijah

Kan nog stämma. Smörjer honom på kvällen innan vi går ut. Eller har gjort det två kvällar nu. Så det är säkert ingen fara.. bara jag stirriga morsan. Tack för svaret=)

• Julias mamma

Ja, det kan det vara!

Köp Ultra på apoteket och smörj hans kinder (typ 30 min) innan ni går ut..

• Kijah

vi har väl haft kanske 3-5 minus idag, men det har ju blåst som bara den.

Har läst och hört att man ej ska smörja samma dag utan på kvällen innan istället.

• cosmos

Weleda har en bra vind o väder kräm som man kan smörja på kinderna innan man går ut. Den är bra tycker jag! Den skyddar samtidigt som min son blir mjuk o go!

Det viktigaste är att inte smörja kinderna med en kräm med vatten i innan man går ut. Då fryser vattnet och det kan lätt bli köldskador.

• Smulan1979

Man ska vara försiktig även med krämer som inte innehåller vatten eftersom de kan hindra svettdroppar att avdunsta och då fryser de till is istället och då riskerar barnet köldskador.

De rekommenderar från BVC (där vi går iaf) att man smörjer dem på kvällen.

• Pirrelin

INGA krämer ska smörjas på samma dag på kinderna enl barnläkaren vi frågade.Kvällen innan ska kinderna smörjas om dom e torra.
    Även salvor utan vatten kan ge iskalla kinder... Man ska ju inte som vixen heller tvätta och smörja ansiktet helst när det är kallt ute..även om man kanske för d mesta gör så.
    NÅja..sunt förnuft gäller väl även i denna fråga,go natt på er!

• cosmos

Sunt förnuft, helt klart och vad som är bra för just ditt barn. Finns många bra svar och många olika tips, som i allt annat här i livet, ingen är lika!
    Det som funkar för mig o min son funkar kanske inte för någon annan!

Hoppas din son är bättre om kinderna nu i alla fall!

Svar på tråden Röda kinder i två dagar/Köldskada?