• Sammet

Ormfobi....

Vi ska flytta ut på landet i ett hus. UNDERBART
    MEN så börjar jag tänka på dedär ormarna...*ryyys*
    Jag får alltid en mindre chock och börjar ofta gråta om jag stöter på någon oförberett.
    Finns det något som håller dem borta från min trädgård?
    Igelkottar?!
    Hur får man igelkottar att vilja vakta min trädgård?
    Någon växt de inte gillar kanske?

• Svar på tråden Ormfobi....
  • starshine

Är det en tomt med skog i närheten? Ormar gillar att vara i närheten av skog,höga buskar.

• morotsland

Jag förstår dig, de är vidriga, djur utan ben borde förbjudas!
    Men... eftersom det inte går så rekommenderar jag fobiträning. Flera landsting har subventionerad fobiterapi och det funkar verkligen! Jag gick (med hemmagjord terapi) från att ha igentejpat brevinkast till att hålla i en orm. Dock måste det underhållas, nu har nästan allt kommit tillbaka...

• koje

Jag bor på landet och ganska nära en skog. Jag är precis som du skiträdd för ormar men det enda jag har sett här är en snok och en kopparorm. snoken kom över grannens gård. Kopparormarna låg vid våra barns lekstuga och de är helt ofarliga men ser läskiga ut ändå de lägger sig gärna under platta saker. Jag har som tur var aldrig sett en huggorm här de säger att de finns på grannens grästomt men där går jag aldrig numera. Inte utan stövlar iallafall.

• Sammet

Jaaa....*ynkligt*...
    Skog, inte precis vid tomtkanten.
    Buskar, en syrénberså.

• caffelatte

har bott på landet hela livet och har aldrig sett en endaste orm..
    men det är kanske inte så ormbefolkat här..
    är inte så bra på ormar så jag vet tyvärr inte om det finns något som skrämmer dom..

• Sammet

Jaaa...men terapi...då måste jag ju hålla i en orm i slutet....bara det!...

Just det, djur utan ben...förbjud dem! *grrr*

Vilka ormar är det som är farliga då?
    BARA huggorm? Hur ser de ut?
    Vill ha en riktigt utförlig beskrivning!!!

Tack för era svar!

• morotsland

sammet: ja, jag vet, själva tanken på att hålla i en känns i början supervidrigt och omöjligt, men konstigt nog så går det. Jag satt och skakade i tre timmar bara för att jag visste att det fanns en orm i terrariet i andra änden av rummet (jag såg den inte ens), men efter lång lång tid så gick det faktiskt att hålla i den! Tänk själv vad skönt att inte bli sådär vettskrämd om det dyker upp en orm i verkligheten eller på tv!

• Sammet

ladyline...
    ...jo, det är klart...

• Pallas Athena

Några tips: Håll gräset riktigt kort, överallt, då finns det ingenstans som ormarna känner sig säkra, och därför kommer de förmodligen hålla sig undan din tomt. Dessutom ser man dem lättare då. Hjälper dessutom mot fästingar! Så hellre gräsmatta som kan klippas kort än en blomsteräng eller buskage där ormarna kan gömma sig!
    När det gäller igelkotten vill de ha en bråthög att no i, t ex grenar och kvistar. Men jag har för mig att det dröjer något år innan de känner sig helt trygga på ett sådant ställe, eftersom dessa högar har en tendens att "försvinna" (eldas upp eller köras bort)..
    Ett annat tips: Huggormar och snokar trivs oftast inte ihop, så om du ser att ni har snokar är det ett gott tecken, för det innebär att chansen för att hitta huggorm minskar drastiskt!

• nikon

Ormar är inget farligt, värre med alla j-a spindlar som kryper överallt och bara väntar på att anfalla mig. Och fästingar *usch* Dem är riktiga ohyror.

Ormar hör vibrationer i marken, de brukar (inte alla) försvinna när man kommer.
    Men håll gräset kort då slipper du (förhoppningsvis) fästingar och ormar.

Svar på tråden Ormfobi....