• Giselle

Någon som har provat bärstolen "Vaude jolly light"? Eller har du bara något att säga om bärstolar?

Min dotter på 7 månader är inte så förtjust i barnvagnen så vi funderar på att skaffa en bärstol. Vi har kollat runt lite och fastnat för den dyra(suck!) "vaude jolly light"...... Har du något att säga om denna bärstol bra/dåligt osv, det är även välkommet med tyckande om andra bärstolar.

Jag vill ha mycket information!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Någon som har provat bärstolen "Vaude jolly light"? Eller har du bara något att säga om bärstolar?
  • melles mamma

varför inte bärsele, mycket smidigare.......om man inte ska ha en MASSA packning förstås!

• katho

Vi har en bärstol. Fastnade också för en Vaude. Försäljaren sa att den vi tittade på var "bärstolarnas rolls royce", och det tror jag det! Den var super, tyckte jag. Snygg, skön att bära i, några finesser, Felix satt bra i den etc. Vet inte exakt vilken vaude det var, men det var i af en vaude. Den var emellertid dyr, så vi avvaktade lite. Sökte lite på nätet och såg då i ett par tester, bl a Råd och rön, att Everest (Stadiums eget märke) bärstol skulle vara ungefär likvärdig, men betydligt billigare (drygt 1000 kr) så vi kollade och bestämde oss för den. Men så fick vi tag på en oanvänd begagnad Haglöfs bärstol för 400 kr som vi köpte (t o m lapparna var kvar). Det var inte den stolen vi hade tänkt oss - Haglöfs gör många bra ryggsäckar, men deras bärstol är tydligen inte den bästa av bärstolar. Men summa summarum: vi är nöjda med bärstolen som vi har (Haglöfs alltså). Man bär bra i den, den är lätt, Felix gillar att sitta i den och den fyller sin funktion. Det går dock inte att packa en massa i den. Det finns en liten pack-påse under sitsen, men där får det inte plats särskilt mycket.

Tänkte på det där med bärsele - vi hade en babybjörn bärsele när Felix var mindre, men jag orkade inte bära honom i den när han började att väga 6-8 kg. Har hört att det finns andra slags bärselar för större barn, men någon sådan har jag inte provat.

Ja, ja, det var lite om mina erfarenheter med bärstolar. Kan förresten också lägga in ett par länkar med lite information:
    www.radron.se/templates/test____4230.asp
    www.smartson.se/Default.ASP&WCI=wiTest

• melles mamma

ja! jag menade givetvis inte babybjöNr "ler" utan någon av de "riktiga" bärselarna som finns på marknaden som är ergonomiska för både barn och bärare och som man både kan och orkar bära även större barn i (upp till ca 30kg). bla ERGO, SUTEMI eller PATAPUM.

• Marlene

ja varför inte en bärsele, jag har en ERGO och är super nöjd...

• Giselle

Jag har en ringsjal som jag är jättenöjd med men den funkar ju bäst när man bär kortare stunder....

Jag tror säkert att en ergo är jättebra men det är några grejer som gör att jag vill ha en bärstol, bland annat vill jag kunna ta med mig lite grejer (blöjor lite extrakläder osv) och min sambo vill gärna gå ut och vandra med henne nästa sommar så då tror jag det kan vara bra.

• kixan

Giselle: Vill man bara ha med sig småsaker funkar det bra med ergo, den har en ficka på ryggstödet som lugnt rymmer någon blöja och ett klädesplagg eller två. Vill man ha med sig mer kan man köpa en ryggsäck som hör till eller bara ha barnet på magen och en vanlig ryggsäck på ryggen.

• Glad

Vi har en Norröna, är alltid bäst i test, enligt det norska folket - de har ju lite erfarenhet... Kostar ungefär som Vaude Jolly. Har för mig runt 2500-3000:-, inte riktigt säker. Vi har även tak över om man vill- för vinterhalvåret o ev sol. Det tycker vi var bra, då vi tänkte på snön. Testade också Everest; upplevde den som lite hårdare, finns då inget tak över. Kolla gärna sidorna eftersom de somnar efter ett tag o lutar sig mot sidan, jag ville ha lite mjukt liksom... Men, det var helt klart värt pengarna!! Man får många fina minnen. Om du är nyfiken på Norrönas tittar du på norska sidor och heter där "baeremeis".
    Lycka till!

Är lite "off" på det där med bärsele men, tål de regn; alltså som ryggstolarna gör?

• kixan

Glad: Nja, regn tål dom ju, dom går ju inte sönder, men blöt blir man om man inte skyddar sig. Dock räcker det oftast med typ paraply eftersom barnet sitter så nära ens egen kropp, har man barnet på magen kan man dra en stor regnjacka om båda.

• katho

Jo, jag har hört precis det som Glad skriver: norrmännen är superbra på att göra bärstolar! De är ju bra på det där med friluftsliv, ryggsäckar, skidor, gå på tur etc. Det märkte vi inte minst när vi bodde i Oslo.

I alla fall: Norrönas stol får mycket bra beröm, till exempel på www.utsidan.se på dsiksussionforumet där. Där nämns förresten också, förutom vaude, ett par tyska bärstolar som ska vara bra. Åter till de norksa nu; Har inte Bergans en bärstol också, kanske?

Här finns en diskussion på utsidan om den "bästa" bärstolen: www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php
    Kanske kan du få flera tips där?

Svar på tråden Någon som har provat bärstolen "Vaude jolly light"? Eller har du bara något att säga om bärstolar?