Vi har en bärstol. Fastnade också för en Vaude. Försäljaren sa att den vi tittade på var "bärstolarnas rolls royce", och det tror jag det! Den var super, tyckte jag.
Snygg, skön att bära i, några finesser, Felix satt bra i den etc. Vet inte exakt vilken vaude det var, men det var i af en vaude. Den var emellertid dyr, så vi avvaktade lite. Sökte lite på nätet och såg då i ett par tester, bl a Råd och rön, att Everest (Stadiums eget märke) bärstol skulle vara ungefär likvärdig, men betydligt billigare (drygt 1000 kr) så vi kollade och bestämde oss för den. Men så fick vi tag på en oanvänd begagnad Haglöfs bärstol för 400 kr som vi köpte (t o m lapparna var kvar).
Det var inte den stolen vi hade tänkt oss - Haglöfs gör många bra ryggsäckar, men deras bärstol är tydligen inte den bästa av bärstolar. Men summa summarum: vi är nöjda med bärstolen som vi har (Haglöfs alltså). Man bär bra i den, den är lätt, Felix gillar att sitta i den och den fyller sin funktion. Det går dock inte att packa en massa i den. Det finns en liten pack-påse under sitsen, men där får det inte plats särskilt mycket.
Tänkte på det där med bärsele - vi hade en babybjörn bärsele när Felix var mindre, men jag orkade inte bära honom i den när han började att väga 6-8 kg. Har hört att det finns andra slags bärselar för större barn, men någon sådan har jag inte provat.
Ja, ja, det var lite om mina erfarenheter med bärstolar. Kan förresten också lägga in ett par länkar med lite information:
www.radron.se/templates/test____4230.asp
www.smartson.se/Default.ASP&WCI=wiTest