• Mollan

Tvättmedel?

Jag är på gång att börja förbereda barnkammaren för vårt första barn. Jag har fått en hel mängd grejer från kollegor och vänner, framför allt kläder.

Jag undrar vilket tvättmedel ni använder? Jag vill ha ett milt tvättmedel som samtidgt tvättar rent - inga unika önskemål kan jag tro. Miljömärkning är ett plus även om det inte avgör för en gångs skull. Jag vill börja tvätta och stryka lite nya och gamla kläder, filtar, lakan och annat och har funderat över detta. Ni som redan har barn - vad väljer ni?

• Svar på tråden Tvättmedel?
  • Avig

Jag använder tvättmedel som är allergi testat. Även fast vi inte är allergiska så är det snällast mot huden.

• ceci lia

Jag använder lite olika oaprfymerade tvättmedel. Men bäst tycker jag Änglamarks är (finns på Coop och Konsum) eftersom det inte efterlämnar någon lukt alls. Andra parfymfria tycker jag kan lukta en hel del.

• therese

Vi har använt grumme, jag gillar att det är miljömärkt o allergitestat. Tyvärr blir det inte riktigt lika rent som med andra medel så vi har provat "änglamark", det är bra, och så finns via som "sensitive" utan parfym (allergitestad). Jag tycker det blir renare med dessa medel än med grumme. tänker särskilt på fruktfläckar samt fläckar av vattenfärg mm som barnen få på sig ibland på dagis.
    Vi använder inte sköljmedel.

• Pooh

Vi har Grumme oparfymerad. Vi provade Skona parfymfri en gång för den var billigare, men den fick tjejen utslag av.

• Monica m Amanda 03

Alla tvättmedel på marknade är miljömärkta nuförtiden, så det är inget problem. Vi har kört vidare med Via Tead som vi använde förr och det har funkat bra. Däremot så skippar vi sköljmedel som känns lite onödigt.

• Shyme

Via Sensitive och Via Sensitive Color fungerar bra och är oparfymerade och godkända av astma- och allergi-förbundet

• Fru Majsan

Jag kunde inte låta bli att använda sköljmedel när jag tvättade de första bebiskläderna (har inte fått barn än). Tycker att det luktar så gott! Men det är kanske inte så bra för barnets hud...?

• Anne Yone

Jag köper tvätt- och sköljmedel från tvättex. Deras oparfymerade alternativ.

Bra tvättförmåga, praktiskt med stora förpackningar, bra för allergiker...

Ja tummen upp helt enkelt!

• ceci lia

Angående sköljmedel. Personligen vill jag inte använda dem även om de är oparfymerade. De lämnar faktiskt kvar kemikalier i kläderna. Vi har ingen torktumlare så en del saker blir lite hårda. Men personligen tycker jag det är bättre än att använda sköljmedel.

• hallonmissen

Via sensitive är suveränt,kläderna blir som nya. Vi använder Skonas parfymfria sköljmedel till det o det funkar jättebra.

• knubbsälen

Via (ofta Sensitive) fungerar bra hos oss, till det använder vi sköljmedlet Comfort Sensetive. Använder gärna sådant som testats av astma- och allergiförbundet.

• helenasthlm

Vi använder Ajax eller Ariel + sköljmedel (Softlan). Lillan har inte visat nån reaktion på de.....

• Cammo

Jag med, eller Via... ibland sensitive ibland vanliga. Åsså sköljmedel, oparfymerade å ibalnd parfymerade. Jag kan inte låta bli att använda sköljmedel, kläderna, ialf handdukar, blir ju så stela utan? Inget av mina barn har reagerat på några av de skölj/tvätt medel jag har använt.

• Tic tac

Vi använder Grumme för det innehåller inga fosfater. Och så blir tvätten mjuk utan sköljmedel. Vi har egen brunn och eget avlopp och då vill man inte släppa ut fosfater i naturen. Även Grumme vittvätt är utan fosfater.

• cia75

Ajax perfumefree och Skona sköljmedel. Fungerar jättebra för oss.

• Wilja

Via sensitive eller Via color spring fresh tvättmedel.
    Comfort och Grumme sköljmedel, använder vi.
    Funkar bra.
    Både jag och storsyster i familjen är lite känsliga mot tvätt medel, men Via har alltid funkat bra.

Svar på tråden Tvättmedel?