• Kakan77

Viktnedgång under graviditeten?

Hej!

Jag är i vecka 15 och har hittills gått NER 6 kg sen jag blev gravid. Är detta farligt? Jag var normal/smal innan, och oroar mig för hur detta påverkar min graviditet och jag känner mig konstant trött och orkeslös. Är det så att barnet tar den näring den behöver oh jag inte behöver oroa mig? Försöker att äta mera, men har forfarande problem med aptiten och illamående (har haft det ända från början, dock kräks jag inte). Någon som har några tips?

• Svar på tråden Viktnedgång under graviditeten?
  • mambaba

jag har bara hört att det inte är nån fara, men prata med din bm på mvc, hon kanske kan ge lite bra tips och framförallt lugna!

• habibty81

Jag gick också ner i vikt i början. Hade gått ner 3 kg i v 18. Nu börjar jag gå upp igen. Har gått upp de tre förlorade kilon +3 kg till.(v 28)

Jag är smal och de säger att jag förmodligen inte går upp jättemycket till.

Jag spydde inte en endaste gång men hade illamående och ingen som hellst matlust i början. Det kommer nog att vända för dig också. I v 20 ungefär var det som vanligt igen. Nu äter jag normalt+ lite till!

Ät det du kan äta. Huvudsaken är att du får i dig något!

• tintintin

Jag har precis samma "problem" som du har gått ner 5 kg sen jag blev gravid är nu i v. 15 allt för att jag har bara känt mig illamående och orkeslös. Känner att det också börjar ta på psyket att må dåligt mest hela tiden men känns som det är väl bara att stå ut
    Jag var i och för sig lite överviktig innan (ca. 10kg) så för mig känns det inte som någon katastrof, det är främst frustrationen över att ständigt må dåligt som är jobbig tycker jag.
    Skall absolut inte vara farligt att gå ner i vikt och barnet får i sig det den behöver ändå. Jag tar för säkerhets skull extra vitamin tillskott för gravida jag köpt på hälsokosten för då känns det tryggt att de viktigaste delarna i alla fall kommer i kroppen.
    Lycka till

• Sweden

Jag hade ocksa samma problem, var smal innan, madde riktigt daligt och gick ner 7 kilo de forsta manaderna. Jag kopte narings-pulver som man blandar till milkshake som jag drack eftersom jag knappt fick i mig nagon mat. Jag tror det vande i v17-18 nangang och nu i v22 ar jag tillbaks pa min startvikt och gar upp i rasande fart Min BM sa att det var aldrig nagon fara for bebisarna (vantar tvillingar) men du kanske kan hitta nagon naringsdryck eller shake med proteiner och sant i sa du far lite mer energi?

• Ellenor

Jag har gått ner 7kg hittills (Vecka20) Men jag är inte orolig.. Jag har alldeles för många kilon på mig redan =)

Min kusin däremot var underviktig redan då hon blev gravid, gick bara ner under graviditeten och gick ner ännu mer efter förlossningen. Tillslut var hon nere på 40-41kg, men det var aldrig nån fara för barnet, bara hennes välmående. Men hon har alltid haft stora problem att gå upp i vikt.

• giraffas

Jag gick ner 7 kg under min första grav men mådde bra. Nu under andra graviditen har jag hittills gått ner 9 kg (vecka 16).

Mår inte bra alls den här gången mår illa och har ingen matlust alls.

• Hannah87

Jag har också gått ner i vikt för att jag har kräkts så mycket. Men jag var hos läkaren igår för det och hon sa att det var ingen fara för barnet om man går ner i vikt.

Men fråga din BM för säkerhet skull. Jag hade fått magkatarr för att jag hade kräkts så mycket. Så därför fick jag medicin. Det finns många receptbelagda tabletter som hjälper mot illamående och som inte är någon fara för bebisen att äta. Men min BM ville inte ge mig något hon rekomenderade bara postafren. Så jag gick till en annan läkare och då fick jag utskrivet bättre tabletter.

Jag upplever det som om BM tycker att man ska må illa. Dom tar det inte speciellt allvarligt, lite synd.

• susieq82

Absolut inte farligt!!!
    Bebisen tar det den behöver från mamman.
    Min BM har skrämt upp mig för att jag gick ner 3-4 kg först. nu har jag ökat 6-7 kg i v 38+4. Min bebis mår prima!!
    Så, häng inte upp dig på vikten så mycket. Man ska äta lagom, inte för två som många säger.

• Kakan77

Tack för alla lugnande svar!

Gick ner lite mer ett tag, men nu de senaste dagarna har jag faktiskt vänt och gått upp 1kg. Hurra! :)

• julibebis08

Jag är i vecka 13 och har gått ner 2,5 kg. Var liten redan innan. Tycker dock att jag blvit smalare runt nyckelbenen och revbenen men har en putande mage.

Svar på tråden Viktnedgång under graviditeten?