• enlitenbitkaka

Kattbajs på golvet...

Hämtade hem vår katt på annandagen. En kattfröken på 1½ år. Allt funkade bra i början till vi en morgon vaknar av att hon kissat + bajsat i sängen!! Vi tänkte att hon kanske tyckte lådan var för skitig så vi rengjorde den (den var inte för snuskig men hon kanske är kräsen?) och nu får hon inte va sovrummet på natten.

Så häromdagen när jag kom upp så trampar jag i en bajsklutt på badrumsgolvet! Usch! Hon hade bajsat på lådan men ändå släppt en klutt på golvet. Sen ser jag att det är bajsmärken på hallgolvet...som att hon dragit rumpan mot golvet. Så gjorde hon senare också.
    Nyss när hon bajsat så tog sambon upp henne för att kolla rumpan så inget var kvar "utanför"...och det var det ju så klart.

Ska en katt göra så här verkligen???

proud to be a syltfisk.
  • Svar på tråden Kattbajs på golvet...
  • Verkligen

Usch.. Så är min ena katt Fredde. Han bajsar på lådan ibland men oftast på badrumsgolvet, trots att jag har 2 lådor som hålls rena...

Enda jag kan råda dej till är fysprej, 2 kattlådor, kanske testa annan kattsand..

Hoppas hon slutar med bajsandet..

Kent 29/2 och Kent 21/3 2008!!!!
  • Trogga

min katt över 10 år brukar alltid bajsa på golvet brevid lådan, sitter på lådkanten och har rumpan utanför. Om du vill ha bra hjälp ring en vet. och be om råd

• Terppa

hon kan ha mask eller besvär med analkörtlar. då 'kanar' de me stjärten. är hon långhårig fastnar det ofta bajs i pälsen, upp till er att hålla koll då.
    sen kan det varit protest mot de nya omgivningarna som gjorde att hon kissa/bajsa i sängen.
    är ju rätt stressigt, särskilt för en vuxen katt att byta hem...

• enlitenbitkaka

Tack för era råd Kattsanden vi använder är samma som hon haft hela livet så det borde inte va den...och hon är inte långhårig. Är en innekatt - hur ofta ska man avmaska dem?

proud to be a syltfisk.
  • timberhochmandie

Kan ju ha suttit en klump kvar som ramlade när hon var på väg ifrån lådan... Om hon kanar med rumpan så testa att avmaska henne (om det inte är gjort precis?). Rådgör annars med vet.

• arkeologitjejen

Är hon innekatt som äter enbart foder så är det troligen inte mask. Min katt har samma problem ibland med att bajset hamnar utanför lådan. Oftast när hon har problem med analkörtlarna. Det sitter en körtel på vardera sidan om anus på katten (inne i tarmen så du ser dem ej) och där fastnar ibland avföring och detta kan leda till en lättare iflammation som kliar och gör ont. Är katten hård i magen kan detta också orsaka att det hamnar utanför, samt om den ätit något. Min katt tuggar ibland på mitt nästan midjelånga hår och sedan har vi bajs lite var stans dagen efter.
    Prata med veterinär. Håller det i sig så be en veterinär kolla vad det är som orsakar detta. Oftast är det dock stress eller analkörtlarna och det löser oftast sig självt. I extremfall kan man tömma körtlarna, men då bör en veterinär först lära dig hur.
    Lycka till med nya katten!

• nilla 1972

det är ju knappast ok. hur var hon hos förra ägaren?
    katter gör så ibland för att protestera.
    när jag hade kattungar tog jag vitpeppar och strödde ut där hon brukade sätta sig.och körde ner nosen i det äckliga,jo jätte äckligt men effektivt.
    funkar det inte att få katten rumsren så skulle jag nog överväga att haden som stallkatt om det går eller ta bort den
    hoppas det löser sig

• Annamaja

det kan fastna bajs i pälsen så lossnar det sen på golvet. har även hänt med mina katter att det sitter fast i själva rumpan eller pälsen så då drar dom rumpan över golvet för det är ju obehagligt.

• skorpionen80

Är hon långhårig? Har hon hår runt rumpan? Klipp i så fall ner det.
    Att det hamnar någon klutt vid sidan om beror på att det fastnar lite efter att hon varit på toa. Ifall det inte trillar av sig självt så försöker hon ju få bort det genom att kana med rumpan.

Det är i alla fall inget hon gör för att jävlas med er.

Svar på tråden Kattbajs på golvet...