Ditt kompetenta barn öppnade många dörrar inom mig.
Dels om mig själv; Helt plötsligt fick jag en stor del av förklaringen till mitt eget destruktiva betéende under uppväxten. Älskad och omhuldad i en trygg miljö, men någonstans ändå olycklig och osäker. Jag har hela tiden menat att det måste vara mig det är fel på, jag har haft allt, men ändå inte varit nöjd. I och med Jesper Juuls böcker, och framförallt nämnda bok, så har jag insett mycket VARFÖR jag kände som jag gjorde.
Mig som förälder; Man fick många tankeställare. Och förklaringar. Började se mig själv och min relation till familjen på ett annat sätt, och har tagit till mig mycket.
Jag ska ärligt säga att J J har fått mig att känna vad harmoni i familjen är.
Igenkännande; Man fick såklart mycket bekräftelse på att det magkänslan alltid sagt är rätt! Och jag har även med hjälp av böckerna lyckats sätta ord på saker som jag alltid vetat men inte kunnat definiera.
Många "Aha, jag visste det!" eller "Det är ju det jag alltid har sagt" har dykt upp.
På många sätt känns Juuls böcker som en bekräftelse att det inte är helt fel att alltid vara kärringen mot strömmen.