• Anonym (funderar..)

Lika barn leka bäst?

Har träffat en ny kille som verkligen matchar mig på många sätt. Vi trivs väldigt bra ihop men det som gör mig lite fundersam är att vi har så olika bakgrund... Skulle behöva lite input från er kloka människor därute.

Alltså "Lika barn leka bäst" vs. "opposites attracts". Vad tror ni? Funkar det om den ena är högskoleutbildad medan den andra är outbildad? Om den ena är uppväxt i en moderat familj med god ekonomi medan den andra har haft en ganska svår uppväxt? Egentligen inser jag väl själv att det inte borde spela nån roll men jag vill gärna höra era erfarenheter...

• Svar på tråden Lika barn leka bäst?
  • Anonym (funderar..)

Ingen??

• Anonym (olikheter)

Hej,
    Jag tror att det handlar om värdegrunder. Även om man är uppfostrad olika kan du har lika värden och tankar. Min man och jag är uppväxta ur helt olika förhållanden. Hans familj väldigt ekonomiskt oberoende och kan göra vad de vill. Min familj har vänt och vridit på pengar har arbetat hårt. Själv är jag högskoleutbildad. Det har gått bra fram tills nu. När vi har barn. Då visar sig de där värdegrunderna.... Får vår del är dessa otroligt olika, respekterar man dessa tror jag det går väldigt bra men det är nog värre om man inte klarar det. Bara lite tankar från lilla mig. Lycka till med kärleken. Du vet inte hur det går förrens du provat. Vad har du att förlora? Är kärleken stark klarar man vad som helst.

• Anonym (MB)

Helt klart "lika barn leka bäst", om man letar efter ngt stabilt och "tryggt". Vill man ha passion ska man välja motsatsen. Tror jag.

Jag är precis i valet och kvalet (lämna eller inte) och han är min motsats på väldigt många punkter. Det funkar inte - bara sexet!!

Å andra sidan var mitt ex. väldigt lik mig, så... Man får helt enkelt testa sig fram!!

• Ch Belair

Äsch, tror inte på lika barn leka bäst. Jag säger som Anonym (olikheter) man kan ha lika värdegrunder ändå. Jag och min sambo har helt olika uppväxter, men vi passar kanon ihop och ser det mesta på samma sätt. Sedan är det inget som säger att man måste se allt på samma sätt, men det viktigaste kanske.

• Anonym

jag är också övertygad om att det är någon sorts grundläggande gemensam värdegrund (flummigt ord) som är viktigast. Yttre saker spelar förstås in, men är nog mindre viktiga än många tror.

• Anonym (funderar..)

Tack för era svar! Jag tror också att "värdegrunderna" är viktiga. Man måste ju ha samma grundinställning till livet och så.. Kanske är det sant att passionen har med olikheter att göra som anonym(MB) skrev. Mitt ex och jag var väldigt lika och blev efter hand mer som kompisar el syskon än ett par.

Har ju inte kommit så långt i vår relation, det känns väldigt spännande och jag vill ge det en chans iaf och testa. Vill gärna höra fler åsikter och erfarenheter om ni vill dela med er...?

Svar på tråden Lika barn leka bäst?