• Pernilla19

Kan man betala av en abonnemang tidigare?

Jag har ett mobilabonnemang som löper i ca 23 månader till, kan jag om jag vill, betala för ett år i klumpsumma, å på så sätt minska bindningstiden till ett år istället? Då har jag ju iaf betalat för de första 12 månaderna...
    Sjuuukt att man inte kan ha ångerrätt när man skrivit på i butik, försökte verkligen nästla ur mig :(

• Svar på tråden Kan man betala av en abonnemang tidigare?
  • timberhochmandie

Det går i alla fall att höra sig för... I annat fall är det ju i alla fall bara att skaffa ett annat abonnemang om du vill det och låta det här ligga och bara betala den fasta avgiften. Blir ju ungefär detsamma som att betala av den fasta avgiften som klumpsumma.

• Lequisha

Nej det kan du nog inte. Känner inte till något telebolag som har såna regler. Det är antingen abonnemang eller uppsägning med allt på en gång.

• Pernilla19

Mjo fast abonnemanget är på 299:- i månaden... fast avgift :( så det handlar om en del pengar, lite onödigt jag vet, men.. ååh, varför finns det såna som jag, vet att det ändå är fler som gör impulsköp av abonnemang m mobil å sen ångrar. Blir gaaalen!

• Min lilla solstråle

Hehe här är en till. Har precis fått medelande om att telen är på g hit med abonemang. TUR att man har ångerrätt. Ska retunera och köpa en billig telefon utan abonemang.

• Pernilla19

Dumma jag gjorde ju detta i butik å då hade jag ingen ångerrätt.. SJUKT! Äsch, fick en mobil på köpet, utan extra månadskostnad så jag kanske skulle sälja den så har jag pengar å betala den ett år iallafall. Inte så att jag är pank, bara hatar å binda mig för något, första gången jag har abonnemang btw.

• timberhochmandie
    Pernilla19 skrev 2008-01-05 00:42:39 följande:
    Mjo fast abonnemanget är på 299:- i månaden... fast avgift :( så det handlar om en del pengar, lite onödigt jag vet, men.. ååh, varför finns det såna som jag, vet att det ändå är fler som gör impulsköp av abonnemang m mobil å sen ångrar. Blir gaaalen!
    Fast den avgiften - 299 i månaden - är ju precis vad du får betala om du lyckas få igenom en överenskommelse om en förtida betalning. Det är ju den avgiften du har bundit upp dig för. 299 ska de ha in i 24 månader, men de kan ju inte tvinga dig att faktiskt ringa med dem. Därför finns det trots allt en chans att de går med på att låta dig betala allt på en gång och lösa avtalet, men då är det ju ändå en hel del pengar du ska ut med!
  • 17 årig tjej

Mitt förra abbonemang ville jag bara bli av med , det var några månader kvar av det fast jag ringde och pratade med de. Jag fick betala en summa , kanske 500 kronor för att få av sluta det innan.

• Pernilla19

jo precis, men jag har ju en mobil sedan innan, så jag funderar på att sälja den nya, eftersom jag knappt använder den ändå, så får jag stå mitt kast... känns onödigt å betala klumpsumma när jag trots allt får ringa för hela beloppet. men efter detta, aldrig mer abonnemang!

hade det inte varit för att det är en slide mobil så hade pappa min tagit över abonnemang+telefon men icke.

• Pernilla19

17 årig tjej skrev 2008-01-05 00:50:03 följande:

Mitt förra abbonemang ville jag bara bli av med , det var några månader kvar av det fast jag ringde och pratade med de. Jag fick betala en summa , kanske 500 kronor för att få av sluta det innan.
    Ja, tänk om man hade några månader bara. Men 23 månader, det är typ 8000 i slutändan :s så det är mucho money o köpa loss.
  • timberhochmandie

Det kan t.o.m. hända att de accepterar en något lägre summa. Det är nämligen en ekonomisk risk för dem med långsiktiga fordringar. De kan ju aldrig vara 100% säkra på att verkligen få in alla beloppen. Fast man kanske inte ligger allra bäst till efter bara en månad...

Du får skaffa ett bättre abonnemang nästa gång bara! Jag betalar typ 69 kr/mån och får då 30 fria min/mån. Mycket, mycket sällan räkningen ligger på över 100 kr/mån. Oftast är ju minutpriset och sms-priset lägre med abonnemang, så det har sina fördelar också.

• Pernilla19

timberhochmandie:

Grejen är att min mobil krånglar som f*n, min förra alltså, så jag ville så gääärna ha en ny, inte köpt mobil på 3-4 år, så då blev det abonnemang + mobil på köpet, lätt å vara efterklok. Innan hade jag tele2 kontant, knock-out å de kostade mig bara 50kr per månad, ibland inte ens det, eftersom jag även la till 29:- å fick 5000 sms att skicka... Så det var egentligen lyx.

• Mint

Är det Telenor? I så fall kommer det att kosta dig 299*23, tufft men sant. Alternativt kan du säga upp abbonemanget om ett år och då betala resten av bindningstiden som klumpsumma, alltså 12*299. Tänk på att det är tre månaders uppsägningstid bara.

• sommar2001

Tror du kan betala av det i slutet. 3 månader innan om jag inte har fel. Kan vara olika beroende på operatör.

Tror även att Telia har 14 dagars ångerrätt på abonnemang. Däremot har du inget öppet köp på mobilen.

Har du fått rabatt på varan för att du tagit ett abonnemang får du säkerligen betala in den summan..

Lycka till

• trolltyg

Beror på opratör men med Telia så ska man kunna få en slutfaktura på abonnemangsavgiften på resterande bindningstid.

Melvin 051219 och Ian 071127
  • Lequisha

Ja, man får ju säga upp avtalet hos vilket bolag som helst. Men du måste alltså betala för hela bindningstiden på en gång. Har du 23 månader kvar är det 23 x 299kr.

Gällande ångerrätten på 14 dagar så gäller den endast om det är distansavtal, telefon eller internet. Har du gjort avtalet direkt med säljaren gäller inte ångerrätten.

• arkeologitjejen

Om din gamla telefon krånglar och du inte har problem att betala 299 i månaden, varför inte bara använda abonnemanget och telefonen istället för att kasta pengarna i sjön? Du kommer aldrig få 7000 om du säljer din nya telefon i andra hand så då har du ju bara slängt bort några tusen samtidigt som din gamla telefon inte fungerar. Förstår känslan av att inte vilja binda sig, jag har inte haft bindningstid på nästan 10 år, men samtidigt är det lite onödigt att låta principkänslan stå i vägen för god ekonomi. Du kommer ju ändå bli tvungen att skaffa en ny telefon när din gamla dör. Har mycket svårt att tro att du skulle få rabatt på bindningstidsavgiften då det finns ett underskrivet avtal. Hur du än gör så önskar jag dig lycka till!

Svar på tråden Kan man betala av en abonnemang tidigare?