• Mamma Mormor

Måste man ha kalas?

Då har man just överlevt alla helger.....
    Så fyller både jag och gubben 50 år i vår.....Ingen ålderskris men panik över det förväntade kalaset...dubbelkalaset till och med...
    Måste man ha kalas bara för att man fyller 50 år? Nämner man att man inte vill ha kalas, så blir det genast vilda protester. Varför denna hysteri runt jämna födelsedagar? Det kanske passar mig bättre att fira 51?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-05 11:07:55:
    När allt kommer omkring så kan man kanske strunta i kraven....eller inte
    Har inte tagit upp det med gubben än, men han vill nog ha kalas...eller åtminstone tror han att man måste ha det då det förväntas av släkten..... Knepigt det där..

• Svar på tråden Måste man ha kalas?
  • LindaTosa

Tycker verkligen inte att man måste ha kalas!!!! De massor med pengar som ett stort kalas kostar tycker jag att man kan lägga som present åt sig själv istället, typ en fin utlandssemester! Vet inte varför folk bara måste få komma på kalas....det är väl gratis mat och fest?!?!?! För fira och uppvakta kan man väl göra på andra sätt också?!?!  

Robbie Williams is The King of Pop!
  • Kazeer

Vill du inte ha ett kalas så ska du inte ha ett kalas. Känner din man likadant? Det är ju i alla fall era födelsedagar och då är det väl upp till er att bestämma! Om ni drar igång en stor fest, som ni egentligen inte vill ha, hur kul kommer ni att ha på den festen?
    Man kan inte uppfylla alla andras förväntningar. Är "alla andra" partysugna, så får de väl fixa egna fester.

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • Mickis74

Nej, det behöver man absolut inte ha....det där bestämmer man själv.

När jag fyllde 30 så tjatade folk på mig att jag skulle ha fest, men jag var inte alls sugen på det....men jag gav med mig efter allas tjat och hade mat för familj och fest för kompisarna. Visst, jag hade jättekul på festen...men det kändes ändå som om jag gjorde det för alla andra och inte för min skull.

Nästa gång jag fyller jämnt så tänker jag inte fira med pompa och ståt, utan åka bort nånstans med min familj istället Det bestämde jag mig för redan efter mitt 30-årsfirande var klart.

• Lotten 66

Behöver man absolut inte ha. Själv hade jag inget när jag fyllde 40 och tänker inget ha när jag fyller 50 heller. Lägger hellre pengarna på mig och ev min man och reser bort.

• Lotten 66

Vill era vänner komma på fest kan de ju ordna en överraskningsfest åt er istället. Är inte meningen att man ska slita hela dagen o kvällen när man själv fyller år för att vännerna ska ha det bra. Det är ju NI som ska ha det bra.

• nenne40

Nä, varför måste ni det? Det är ju ni som avgör om ni vill ha en lugn middag ensamma på en restaurang eller hemma... Eller om ni vill ha ett kalas...

• miababia

klart ni inte måste, säg till släkt/vänner att ni inte vill ha det, ev sätt in en annons att ni undanber er firande. Gör sen något som ni själva vill.

• Kålrot

När mamma fyllde 50 ville inte hon heller ha något kalas.
    Hon firade sin 50-års dag genom att åka till Thailand med pappa i stället.

• Helena78

Jag fyller 30 år i mars & har sagt till alla att jag vill inte ha nån fest! I stället ska jag bara ha ett helt vanligt kalas med familj & syskon. Har tänkt bjuda på smörgåstårta & fika!

Orkar verkligen inte med att ha nån fest... även om det skulle vara nån annan som ordnar med den...

Vill man inte ha fest så måste man ju inte det... det är väl upp till var & en tycker jag...

Lev livet fullt ut idag, I morgon kan det vara för sent... www.nogg.se/helena78
  • LindaTosa
    Helena78 skrev 2008-01-05 11:08:33 följande:
    Jag fyller 30 år i mars & har sagt till alla att jag vill inte ha nån fest! I stället ska jag bara ha ett helt vanligt kalas med familj & syskon. Har tänkt bjuda på smörgåstårta & fika! Orkar verkligen inte med att ha nån fest... även om det skulle vara nån annan som ordnar med den...Vill man inte ha fest så måste man ju inte det... det är väl upp till var & en tycker jag...
    Fyller också 30 år i mars och vill INTE ha fest....Bjuder på tårta och kaffe som vanligt för nära och kära bara......Däremot ska nog mamma och jag resa någonstans istället eftersom hon fyller 50 i augusti....  
    Robbie Williams is The King of Pop!
  • Helena78
    LindaTosa skrev 2008-01-05 11:11:11 följande:
    Fyller också 30 år i mars och vill INTE ha fest....Bjuder på tårta och kaffe som vanligt för nära och kära bara......Däremot ska nog mamma och jag resa någonstans istället eftersom hon fyller 50 i augusti....  
    Trevligt med en resa
    Lev livet fullt ut idag, I morgon kan det vara för sent... www.nogg.se/helena78
  • Vårsolen

Joho!klart man MÅSTE

nej man gör det som känns bäst för en själv givetvis, om nu din man vill ha kalas så får ni väl försöka hitta en kompromiss som fungerar för er båda.
    Hursomhelst så önskar jag dig en riktigt trevlig 50årsdag när det nu blir

Svar på tråden Måste man ha kalas?