• Ladyn

Tacogratäng

Det här är ett uttjatat ämne, jag vet, men jag bara måååste få fråga

För första gången tänkte jag prova att göra en tacogratäng, men det finns ju typ 100 olika recept, så efter att ha kikat på många så tänkte jag göra en egen...

Jag tänkte ta o blanda creme fraiche o philadelfiaost i botten på formen o sen vanlig tacofärs med lök på det. O det är nu jag velar, jag skulle vilja ha färsen lite blötare men istället för krossade tomater tänkte jag ta en burk mild tacosås. Men ska jag blanda den med färsen när jag gör iordning den eller bara ha den ovanpå färsen i formen??

Sen tänkte jag iaf avsluta med riven ost på toppen, o äta med tacochips o sallad!

Vad tror ni ni blir bäst?

• Svar på tråden Tacogratäng
  • jummie

Så här gör jag.

Steker köttfärs med kryddor o lägger i en form. SEN blandar jag creme fraiche o Philadefia ost o smetar ut ovanpå.

Ska jag ha annat i så blandar jag det med köttfärsen UNDER ostblandningen.

• Mollymajs

Jag steker alltid färsen och blandar den med en burk taco sås o lägger det i en form. sen har ja geggan av filadelfia ost o cremefraiche som ja även blandat i riven ost i.

• Ladyn

Hm, vad blir skillnaden på att ha creme fraicheröran unders eller överst?

De flesta recept jag läste hade röran underst nämligen

• Mollymajs

Vet inte alls vad skillnaden är mer en att det är det som ja tycker är godast och ja tror att mkt av smaken kan försvinna när man häller färsen över. men det är nog helt enkelt en smaksak.

• jummie

Tycker att oströran får en bättre konsistens om den är ovanpå o blir lite gratinerad, annars blir det mer som en sörja i botten.

• Luckiest

Jag steker köttfärs, blandar i tacokrydda och tacosås och låter stå en stund. Sedan blandar jag i en bunke creme fraiche och philadelphia till en slät "smet".

Sen lägger jag ut köttfärsblandningen i en form, breder på creme fraicheröran och strör sedan över purjolök och riven ost.

Detta serveras med nachochips och en god sallad!

• Ladyn

Hm ja nån sörja i botten är jag inte så sugen på, provar nog att gå efter Luckiest´s recept istället

• Sapho

Vi gjorde tacogratäng idag..eller inte gratäng riktigt. Vi hade ingen "sörja" i. : )
    Vi hade tacoköttfärs, lök, paprika, gurka, krossade taccochips, makaroner, med taccosås och ost ovanpå. Skitgott!

• Nina1982

Jag gör denna goda

steker köttfärs har i taco krydda paprika tomater och passerade tomater lök koka ihop ca 15 min
    blandar cf och philadelphia lägger i botten på formen på med köttfärsröran purjo riven ost och sen in i ugnen. Supergott!

Det blir ingen "sörja" av det i botten tycker jag.

Svar på tråden Tacogratäng