• Anonym (usch)

Hur känns tandvärk

Hur känns tandvärk egentligen?
    Jag har haft problem med en tand nu ett tag. Har trott att det beror på att jag kanske gnisslat tänder eller så.
    Men nu har det börjat kännas lite annorlunda. Ont (inte fasligt ont, mer huvudvärk) bak i käken och mer som en svagt kall känsla i tanden. Jag får även ibland pirrningar i någon nerv uppe vid bihålan och vid käken.
    Det gör inte ont när jag äter eller trycker på den aktuella tanden, och det gör inte direkt ont i tanden. Det känns mer obehagligt... Svårt att förklara.
    Jag har aldrig haft tandvärk innan, så jag har ingen aning om hur det känns.
    Funderar med på om det kan vara en visdomstand på G?

Någon som har ett bra svar? Tack, lite orolig. Hatar verkligen tandläkaren...

• Svar på tråden Hur känns tandvärk
  • Maria40

För mig känns tandvärk som en evigt molande värk som aldrig tar slut, svårt att sova osv.
    Kolla för säkerhets skull hos tandläkaren vad det är som händer så det inte blir värre (och dyrare).

Ibland kan en elak förkylning som går ner i bihålorna kännas som tandvärk. Vissa tandrötter och bihålorna ligger nära varandra.

• Anonym (usch)

Har du haft direkt ont i tanden då eller?

Har ju varit förkyld nu i några veckor.

• Maria40

Det är olika.
    Om det är bihålorna så sitter värken strax ovanför tänderna (ung vid kindbenet) och är diffus, dvs svårt att veta exakt var den är.

Ofta om det är EN tand så märks det genom att den tanden gör ont när man äter/dricker mm. Däremmellan så mol-värker det.

• Anonym (usch)

Tack så mycket för ditt svar. Idag känns det ingenting alls. Men jag ska nog gå på en kontroll i alla fall.

Svar på tråden Hur känns tandvärk