• kiwii87

Hur för jag över pengar till ett konto i Nordea?

hej

Någon som kan hjälpa mig med ett litet problem gällande överföringar via internetbanken?
    Det är nämligen så att jag ska föra över pengar från mitt konto på Swedbank till ett konto på Nordea, men det fungerar inte. Mottagaren har ett personkonto och vi har kontrollerat siffrona på kontonumret men ändå säger internetbanken att jag har fyllt i fel kontonummer
    Är det så att man ska fylla i clearingnummer också eller ska man ta bort vissa siffror kanske?

Tack på förhand.

MVH

• Svar på tråden Hur för jag över pengar till ett konto i Nordea?
  • FrökenFreja

Nu är jag inte 100% säker, men finns det inte en ruta ovanför där man ska kryssa i om det är ett personkonto i Nordea? Hmm.. jag går in själv och kollar, har också Swedbank.. jag återkommer :)

• Förälskad

xxxxxx-xxxx Personnr ska skrivas på följande sätt. Aldrig hört att det ska behövas ett clearingnummer. Jag har själv Nordea!

• kiwii87

Det har jag redan kryssat för men ändå funkar det inte

När man väl kryssat för det så kan man inte heller ange något clearingsnummer så felet verkar ligga i hur jag fyllt i kontonumret trots att det stämmer till 100%.. lr? Ska man ta bort nån siffra? lr av nån anledning skriva clearingsnumret innan kontonumret?

• FrökenFreja

Nu har jag kollat och du måste välja "personkonto" i ett av alternativen som är ovanför när du lägger till ny mottagare.
    Sedan har ju Nordea även kontonummer som INTE baserar sig på personnummer, och då måste man ha clearingnummer när man för över pengar.

• kiwii87

Men vart skriver man clearingsnumret då? Eftersom det inte går att fylla i nåt i rutan som är avsedd för det då man valt personkonto så antar jag att det är innan kontonumret?..

• FrökenFreja
    kiwii87 skrev 2008-01-05 18:31:58 följande:
    Men vart skriver man clearingsnumret då? Eftersom det inte går att fylla i nåt i rutan som är avsedd för det då man valt personkonto så antar jag att det är innan kontonumret?..
    Fast om det är ett vanligt BANKKONTO i Nordea så kryssar du inte i PERSONKONTO och då kan du fylla i clearing..
    Om jag vore som du, ring Swedbanks telefonbank! 0771-221122 så kan de säkert hjälpa dig!
  • kiwii87

Nu testade jag att fylla i "bankkonto" istället och fyllde i de 4 första siffrona som clearingnummer, och då fick jag iaf ingen felanmälan. Har för säkerhetsskull endast fört över en struntsumma av det totala beloppet för jag vill gärna vara säker på att pengarna går till rätt person Ska snart ringa och kolla så att det blivit rätt..hoppas hoppas.

Tack för all hjälp förresten!

• Kålrot

Tänk på att när du för över pengar till en annan bank så kan det ta några bankdagar innan mottagaren har pengarna.

• Mi corazón

Personkonto i nordea har 3300 som clearingnr.

• kiwii87

Hej igen!
    Jag lyckades föra över Valde "bankkonto" istället för personkonto och fyllde i de 4 första som clearingnummer och igår kom pengarna fram till rätt person

Tack för all hjälp!

Svar på tråden Hur för jag över pengar till ett konto i Nordea?