• Flätad

Vår 1,5 åring skelar plötsligt på båda ögonen....

Någon som har erfarenhet av skelande barn? Jag ska ringa till bvc på måndag och kolla men ville ändå höra mig för här om fler har /har haft skelande barn. Jag blir jätteorolig då det kom ganska hastigt vid jul och jag har tyvärr hört om barn som plötsligt börjat skela och det har varit symptom på hjärntumör... Ja, jag är ganska nojjig av mig, är så jädra rädd att mista henne Ledsen. Men jag vet ju att det kan bero på helt andra saker också och att man i många fall kan göra något åt det. Vad har ni för erfarenheter?

• Svar på tråden Vår 1,5 åring skelar plötsligt på båda ögonen....
  • amazonsvea

Skelar hon hela tiden? Är hon illamående eller anorlunda på något annat vis? Jag tycker att du skall vända dig till BVC, men insistera på att få träffa någon omedelbart. Nu tror jag inte att det är någon fara, men att vänta på en remiss till ögonläkare osv är ju otroligt jobbigt om du är orolig...

Många barn skelar, men ytterst få har hjärntumör för det...Min son hade det tyvärr, men han var äldre när han fick det och dubbelseendet kom först i slutet innan vi fick beskedet.

/Amazonsvea

• Peque1

Jag förstår din oro, för precis som du säger så kan plötsligt skelning vara tecken på hjärntumör eller något annat som på något sätt trycker mot synnerven. Jag skulle kontakta sjukvårdsupplysning alt jourläkaren snarast, de kan ge dig bättre svar på vad det kan vara. Hellre en gång för mycket än en gång för lite. Jag tycker inte att du är nojjig, ta din oro på allvar. Hoppas det är inget allvarligt. Lycka till!

• MarleneM83

Hej Ts

Jag blev skelögd när jag var i din dotters ålder.
    Jag opererade mig vid 19 års ålder.

Det kan vara ärftligt. Vet du nån i släkten som skelar?

Förstår din oro. Du kanske ska kontaka sjukhuset och åka in med henne för en undersökning?

Det behöver inte vara tumörer. Skelning är vanligare än vad man tror.

Lycka till //Marlene

• Flätad

Varma tack för era svar!
    Ringde Bvc idag men de kunde inte erbjuda någon tid inom det närmsta så jag ringde direkt till ögonmottagningen. Ville jag skulle komma in så snabbt som möjligt, behövdes inte idag men de ringer om en tid i morgon... Skönt att få det utrett men fy vad hemskt det känns innan man vet... Kan bra hålla tummarna att det är något "lätt" som går att fixa till.... Sköterskan sa att det lät som hon kanske behövde glasögon. Inte för det är kul med glasögon men det är ju inget farligt i alla fall.... Håll tummarna.

• MarleneM83

Go kväll

När jag fick min skelning fick jag glasögon och lapp för ena ögat
    Dom vill gärna att man ska träna ögonen ...
    Som jag en skelögd person "tittar" bara med ett öga i taget och för att träna att "titta " med båda ögonen får man den

Fast jag är opererad så tittar jag bara med ett öga i taget iallafall. Min hjärna är ju så van att göra det-

Ett litet råd bara. Om den här skelningen är bestående, överväg och fundera på att operera i tidig ålder. Barn har ju väldigt bra läkkött Jag opererades samtidigt som en liten flicka och på efterkontrollen var hon superfin i hennes ögon medans jag såg ut som jag fått stryk hihi Det är ju en ganska enkel operation också. Tar bara 1 ½ timme och man får åka hem samma dag.

Barn är grymma. Tänker just på mobbning. Jag blev väldigt mobbad bara för att jag var just anorlunda Tråkigt men sant.

Lycka till Ts

• Cill

Min son är 16 mån och har nåt ögonläkaren kallade Trötthetsskelning. Vi gick till BVC då vi såg att han skelade, och fick direkt remiss till Ögonmott. Om det är det ditt barn har, så gäller det att så fort ögat åker iväg, fånga barnets uppmärksamhet så att det koncentrerar sig. Då kan han tilslut lära sig kontrollera skelandet ganska bra, även om det aldrig helt går bort

Svar på tråden Vår 1,5 åring skelar plötsligt på båda ögonen....