• Tina2

Hostar! Kan man ta Noskapin?

Jag är i vecka 25+6. Är förkyld och har rethosta.

Enligt bm kan man ta "receptfri hostmedicin". Och i FASS står det att om Noskapin att "inga ogynnsamma effekter på fostret har påvisats". Typ.

Men hur skulle ni göra: ta hostmedicin eller hosta? Vilket är bäst för bebisen?

• Svar på tråden Hostar! Kan man ta Noskapin?
  • norgesessan

jag tog hostmedicin när jag var gravid förra gången, det står ju inget om at den skadar barnet. jag använder tabletterna.....hittils i denna graviditeten har jag bara tagit en och annan panodil....har inte hostat ennu....

• Pia74

Under graviditeten tog jag noskapi, jag behövde ju sova och inte hosta. Det är säkert ingen fara!

• Önskan

Jag gick till läkare och fick det som verkligen hjälper: Coquilana etyfin, och det går alldeles utmärkt enligt läkare. Däremot gick jag till apoteket och de sa : nej vi får inte rekommendera något receptfritt medel till gravida. Det kändes ju lite konstigt....men jag slapp min hemska hosta (rethosta och slemhosta)

• Felice

Har sjælv varit på apoteket i dag før jag har sådant kill i halsen. Jag køpte Bafucin eftersom det kliar och att jag inte har problem med hosta direkt. Men hostmedicin som Noskapin ska gå bra. Alvedon går bra mot hodepine.

• norgesessan

va? får inte rekommendera nåt receptfritt till gravida???? Hur ska gravida få veta vad dom kan använda då? måste alla köpa fass boken?

• abbibabbi

Man kan alltid gå in på www.fass.se och slå upp aktuellt läkemedel och sedan läsa under graviditet och amning.

• Tina2

På min mvc sa de att jag kunde ta receptfri hostmedicin t ex noskapin.

• Tina2

Oj... det gick lite fort där.

Jag har valt att ta noskapin, för annars har jag konstant rethosta, ganska skrällig och häftig sådan.

Kunde inte sova, inte prata, inte andas utan att hosta.

Har även fått antibiotika nu.

Känns ju inte kul att behöva ta medicin när man är gravid, men alternativet att gå och dra på en infektion är ju inte heller så bra. Och det känns inte bra att ha sån "hård" hosta heller.

Svar på tråden Hostar! Kan man ta Noskapin?