• Hrönn

sluta amma

Hej!
    Har en dotter på 3 veckor som jag har helammat tills nu, hon blir inte mätt på min mjölk så jag har gett NAN upptill nu i några dagar, det funkar jätte bra, hon är jätte nöjd när hon har fått det:) Nu funderar jag på att sluta amma helt pga att det känns så bra med NAN, är det ok? Ni som har gjort det, slutade ni tvärt att amma? Jag menar barnet mår väl inte dåligt av att inte ammas? eller? Vi kommer ju ändå ha jätte mycket närhet och gos:)

• Svar på tråden sluta amma
  • Magda73

Sluta amma om DU känner att DU inte vill amma längre! Strunta i konventioner och "måsten". Om du och ditt barn mår bra och det fungerar med sugtekninen med nappflaska (som är annan jmf med bröstet) och mättnadskänsla på NAN fungerar så är det väl fint så. MEN jag skulle fortsätta att amma om JAG vore i dina kläder. Men det är jag och du ska göra vad DU känner. Varför jag skulle fortsätta amma? Det produceras mer mjölk ju mer babyn suger, det produceras mjölk sammansatt efter ens eget barns behov. Att amma är gratis, rätt sammansatt, rätt temperatur, enkelt att ta med sig.... Men jag vill inte råda dig att fortsätta bara för att man "ska" amma, du måste känna hur DU vill göra! Men mitt råd; amma det du kan- ge ersättnng resten (dvs amma först- ersättning när bröstet är "tomt"). Fråga gärna på bvc eller ring amningshjälpen om du känner att du vill ha råd!

Kram!

• Saandraa

ammade min dotter i 5 v. sen tog allt bara slut.. vilket jag tyckte var superskönt, för jag gjorde inget annat än att böla och må skit under tiden jag ammade! min dotter är superfrisk och vi gosar som aldrig förr
    däremot är min bästa väns dotter sjukare än min och hon är helammad! tror faktiskt det handlar mer om gener det där än folk vill tro..
    DU gör som DU vill ditt val..

ღ Isadora ღ
  • J E S S

Jag slutade när min dotter va 5½ vecka pga upprepade mjölkstockningar.
    Det är inget fel med o ge ersättning, spelar ingen roll varför man slutar, det har ingen annan me o göra.
    Det är ditt val.

Jag fick tabletter från läkarn så mjölken skulle sina, de va ett smidigt sätt...

Amy 000120 + Arvid 080101
  • MinLillaMolntuss

Har oxå slutat amma helt, min dotter e ca 1mån. Äter bara nan nu, funkar jätte bra!

• MinLillaMolntuss

En sak till, kände mig väldigt lkuven, just som du skriver mår barnet dåligt om det inte ammas osv, men tills slut var jag tvungen att ta ett beslut för den frågan bara malde i huvudet. Så för att jag skulle må bättre så sluta jag helt, har ju mjölk kvar men det försvinner väl snart hoppas jag. Man måste få göra som man själv vill!!

• tezzi152
    MinLillaMolntuss skrev 2008-01-06 12:31:10 följande:
    En sak till, kände mig väldigt lkuven, just som du skriver mår barnet dåligt om det inte ammas osv, men tills slut var jag tvungen att ta ett beslut för den frågan bara malde i huvudet. Så för att jag skulle må bättre så sluta jag helt, har ju mjölk kvar men det försvinner väl snart hoppas jag. Man måste få göra som man själv vill!!
    Gud vad jag känner igen mig, jag har samma val att göra. Det bara ältas i huvudet på mig. Jag vill, men samtidigt inte. Har så ont i bröstvårtorna..
    Jag vet bara inte hur man ska göra. Har iofs ganska mkt mjölk, å om jag inte får "tömma" brösten på 4-5 timmar så sprängs dom..
    Ska man mjölka sig själv för hand eller hur ska man gå till väga??
  • MBL
    tezzi152 skrev 2008-01-06 17:31:43 följande:
    Gud vad jag känner igen mig, jag har samma val att göra. Det bara ältas i huvudet på mig. Jag vill, men samtidigt inte. Har så ont i bröstvårtorna..Jag vet bara inte hur man ska göra. Har iofs ganska mkt mjölk, å om jag inte får "tömma" brösten på 4-5 timmar så sprängs dom..Ska man mjölka sig själv för hand eller hur ska man gå till väga??
    Jag pumpade ur när det kändes som det skulle sprängas, men handmjölka går också. Det räcker bara göra det så att det lättar sig. Så på det viset trappas mjölkproduktionen ner.
    mammas ♥ungar bailey & bianca
Svar på tråden sluta amma