• Anonym (Pengar)

Någon som har tagit bostadslån med borgensman

jag och sambon ska/vill köpa lägenhet,, summan varje månad blir samma som vi har nu oich det är inga problem att fixa.
    problemet är bara att vi inte får låna pengarna på banken.
    Så min fråga är om det är någon som har erfarenheter av borgensman på ett bostadslån??

• Svar på tråden Någon som har tagit bostadslån med borgensman
  • Birgitta2

Banken brukar inte begära borgensmän på bostadslån eftersom själva bostaden är säkerhet. Och då undrar jag varför banken inte vill låna er pengar? Har ni försökt med flera banker?

• fanny20

får ni inte låna alls eller är det bara endel?
    Vi har borgensman på topplånet på vårat hus vad är det du vill veta?

• Anonym (Pengar)

det var bara en bank vi har kollat med Swedbank. men vi har nu skickat i våg en låneansökan till handelsbanken

tack för era svar

• fanny20

vad ville du veta om borgensman?

• Anonym (Pengar)

frågan var väl igentligen om man kunde ha en borgenär på en bostadslån

• fanny20

ok, självklart om man har nån som vill ställa upp.

• Birgitta2

Anonym (Pengar) skrev 2008-01-05 21:29:13 följande:

frågan var väl igentligen om man kunde ha en borgenär på en bostadslån
    Borgensman menar du väl? (Borgenär är själva långivaren = banken eller annat kreditinstitut)
  • Anonym (Pengar)

så man kan ha borgensman på ett bostadslån?

sambons pappa har lovat att ställa upp om det behövs

är det någon som har borgenman på sitt bostadslån, br eller hus?

• Anonym (huslån)

Vi har inte borgensman egentligen, men min mamma äger 1/4 av huset och vi har fått lån till resten. Vi amorterar inget till banken utan bara på mammas del, när den delen är färdigbetald skrivs den fjärdedelen över på oss. Genom att göra så fick vi lån trots att jag aldrig haft fast jobb, utan pluggat/varit fl/jobbat som extraanställd. Även för oss blev kostnaden densamma för detta hus som för hyresradhuset vi bodde i innan.

• fanny20

min pappa är borgensman på vårat huslån!!

• Anonym

vi har ingen borgensman men därermot är mina föräldrar medlåntagare fast jag och min man äger huset..

dom sa till oss att banker inte använder borgensmän så mkt längre det är lättare att fåigenom lån och annat med medlåntagare.

• Anonym

Jo nog använder dom sig av borgensman alltid..
    vi försöker låna till hus nu o då vill handelsbanken iallafall ha det.
    Nu ställer sambon föräldrar upp så det är lugnt.

• Jillsan80

vi har mina föräldrar till vårat bostadslån...

*mamma till Bianca f-05 och Felix f-07, bf 1 maj 2008*
  • Anonym

Jag har haft min pappa som borgensman när jag köpte lägenhet. Och han jobbar själv på bank. Så man kan absolut ha en borgensman!!

Lycka till!

(kolla med Danske BAnk) Dom har bra service, räntor och är schyssta!

• Rostis

vi har min mor och makens mor som borgensmän, "alla" har så i Finland, då huset endast får belånas till 75% av sitt värde. Till resterande krävs borgensmän.

• Birgitta2
    Rostis skrev 2008-01-06 20:43:27 följande:
    vi har min mor och makens mor som borgensmän, "alla" har så i Finland, då huset endast får belånas till 75% av sitt värde. Till resterande krävs borgensmän.
    Jo, men man har väl inte HELA lånet på nån som borgar? Där står ju själva huset/lägenheten som säkerhet ju. Dvs bottenlånet.
  • Anonym

Vi hade borgensman på vårat toplån när vi köpte hus
    min man hade en prick då som han fick sen han haft ett eget företag i sina
    ungdoms dagar.

Nu är både pricken och toplånet borta känns skönt

• Rostis

nä, de gäller alltså delen som blir "över" 75%,

• Birgitta2

Det är ju lite svårt att förstå vad ts menar. Är det topplånet eller hela lånet? För hela lånet har jag aldrig hört talas om att man har borgensman då bostaden är säkerhet i sig själv. Däremot när det gäller topplån.

Svar på tråden Någon som har tagit bostadslån med borgensman