• Tainted

någon med erfarenhet om kattrasen cornish rex?

ni som har en, eller som kanske bara träffat en nån gång... hur skulle ni beskriva rasen? har kollat runt lite på hemsidor och läst men vill veta vad folk tycker "på riktigt" :)

ska ev köpa 2 till sommaren

• Svar på tråden någon med erfarenhet om kattrasen cornish rex?
  • Iorlover

Jag träffade en lite då o då när jag var yngre! Han var hur gosig o varm som hellst! Kröp intill en hela tiden o myste! Jag tycker de är helmysiga!

• Highnoon

Jag har en !

Har haft en tidigare också.

Vad vill du veta ?

• Tainted

så mysigt :)

jo jag har lite funderingar rent allmänt om dom funkar ihop med barn eller ej.. vet ju att rasen är krävande och alltid har nåt nytt fuffens för sig :) men om dom liksom förstår gränser att man inte vill att den ska vara i spjälsängen tex.

sen funderar jag på dethär med pälsen, när man tittat runt lite på folks bilder så verkar det som om "krullet" knappt syns på många. ser man detta redan i kattungestadiet om den kommer att ha fina vågor i pälsen eller om det blir nästan rakt?

• Highnoon

Så bra att du redan förstått att det är en relativt krävande kattsort. Det är en mycket livlig ras och som du säger ganska krävande när det gäller såväl uppmärksamhet som kelande. De gillar ofta höjder så om det finns möjligheter tar den sig gärna upp på höga hyllor, bokhyllor osv.
    Kan också vara ganska "pratiga" jamiga av sig. En del mer, andra mindre. Somliga upplever detta som mycket störande med en katt som går omkring och småjamar titt som tätt. Alla är dock inte lika pratsamma.
    Ärligt talat skulle jag inte skaffa denna ras om jag hade småbarn. Talade med en uppfödare av denna ras som berättade att man måste vara RIKTIGT bestämd när det gäller denna ras uppfostran. Sprayflaskan finns ofta nära till hands här hemma hos oss. Vår katt kan man säga åt många gånger men hon är ofta tillbaka på en hundratals sekund och försöker gör om samma dumhet igen. Ungefär som en envis liten terrier :)
    Alla katter är naturligtvis olika individer och skiljer sig lite åt men rent allmänt är de betydligt livligare än bondkatter, perser och main coon för att ta några som expempel.
    Så bra att du också noterat pälsen. Många kattungar har mycket fin, tjock och krullig päls som de ibland förlorar dvs "raknar" när de blir större. Visst kan man försöka påverka med bra foder och så men det hjälper inte alltid. En del blir också helt kala i nacken eller på svansen. Detta skiljer sig också lite åt från katt till katt. Katten vi har nu är betydligt lockigare än den vi hade tidigare.
    Annars är den här rasen underbar på många andra sätt. Gillar de verkligen bl a för att de inte hårar. Det var en förutsättning när vi skaffade katt.
    Hoppas nu ingen tagit sig illa vid. Detta är endast vår familj´s upplevelser av denna ras.

Här kan du ser hur vår katt ser ut. Hon är fem år i februari !

i4.tinypic.com/7w6yxz5.jpg

• Highnoon

Så bra att du redan förstått att det är en relativt krävande kattsort. Det är en mycket livlig ras och som du säger ganska krävande när det gäller såväl uppmärksamhet som kelande. De gillar ofta höjder så om det finns möjligheter tar den sig gärna upp på höga hyllor, bokhyllor osv.
    Kan också vara ganska "pratiga" jamiga av sig. En del mer, andra mindre. Somliga upplever detta som mycket störande med en katt som går omkring och småjamar titt som tätt. Alla är dock inte lika pratsamma.
    Ärligt talat skulle jag inte skaffa denna ras om jag hade småbarn. Talade med en uppfödare av denna ras som berättade att man måste vara RIKTIGT bestämd när det gäller denna ras uppfostran. Sprayflaskan finns ofta nära till hands här hemma hos oss. Vår katt kan man säga åt många gånger men hon är ofta tillbaka på en hundratals sekund och försöker gör om samma dumhet igen. Ungefär som en envis liten terrier :)
    Alla katter är naturligtvis olika individer och skiljer sig lite åt men rent allmänt är de betydligt livligare än bondkatter, perser och main coon för att ta några som expempel.
    Så bra att du också noterat pälsen. Många kattungar har mycket fin, tjock och krullig päls som de ibland förlorar dvs "raknar" när de blir större. Visst kan man försöka påverka med bra foder och så men det hjälper inte alltid. En del blir också helt kala i nacken eller på svansen. Detta skiljer sig också lite åt från katt till katt. Katten vi har nu är betydligt lockigare än den vi hade tidigare.
    Annars är den här rasen underbar på många andra sätt. Gillar de verkligen bl a för att de inte hårar. Det var en förutsättning när vi skaffade katt.
    Hoppas nu ingen tagit sig illa vid. Detta är endast vår familj´s upplevelser av denna ras.

• Highnoon

• Highnoon

• Highnoon

• medea08

Jag är stolt ägare till två st Cornishar. Det stämmer att de är ganska, vad man kan kalla det, krävande. De är riktigt sociala, ska vara med precis överallt. Om man inte vill ha en katt som går in i varenda skåp man öppnar, sitter på tangentbordet när man surfar, eller leker med duschdraperiet när man duschar. Ptja, då ska man inte ha en CRX.

De behöver en hel del daglig stimulans, men jag skulle säga att om man har fler än en så fixar de i regel det ganska bra själva. När jag bara hade min hane så fick jag lägga ner ganska mycket tid på honom, men sedan jag skaffade nummer två så behövs inte lika mycket tid. Dock får man ju räkna med en del, men inte överdrivet mycket. Som ovanstående skriver så gillar de ofta höga höjder, mina sitter gärna ovanpå köksskåpen eller bokhyllorna och spanar.

Däremot så skulle jag inte säga att de är svårare att uppfostra än andra katter. Min lilla (6 månader) är i trotsåldern just nu, och då blir hon tillfälligt döv ibland. Men det är helt normalt, inträffar hos nästan alla katter.

Den äldre är mer lättlärd, han vet vad han får göra och vad han inte får göra, men att uppfostra en katt på samma sätt som en hund är nästintill omöjligt även om det fungerar för en del.

Mina erfarenheter är att CRXen går väldigt bra ihop med små barn, så länge barnen vet hur man ska handskas med ett levande djur. Jag har aldrig sett någon tendens till aggressivitet hos rexar, tar barnet för hårt i katten så hoppar den upp på bokhyllan istället där den får vara ifred.

Även om de är väldigt aktiva och har något på gång nästan hela tiden så kan de när de själva vill (relativt ofta) vara riktigt keliga. Det är sällan man kan sitta i soffan utan att ha en katt i knät eller på axeln. Och sova i sängen, gärna under täcket mellan husse och matte, är populärt!

Jag är helnöjd med mitt val av kattras, berättar gärna mer ifall du hör av dig. Vill du ha hjälp med att komma i kontakt med bra och seriösa uppfödare så får du inboxa!

• Peggie

Jaaaa!!! FANTASTISK ras, har två av dem mellan mig och tangentbordet just nu! Jag föder upp dem, har gjort i drygt tio år och har fyra hemma. Du har fått mycket info men det jag absolut INTE håller med om är att de inte passar med småbarn - jag säljer mer än gärna kattunge till banfamiljer och det har aldrig inte fallit ut bra (förutom med allergi i en familj). Det är inte många husdjur där ungarna i regel tröttnar snabbare än djuret på att leka. Och deras sociala sätt gör att barnen får mycket kontakt, respekt och förståelse för både dem och djur i allmänhet tror jag.

Men ja, man MÅSTE vara tuff, bestämd och tydlig mot dem då de växer upp, som en aktiv valp. Är man det har man en supertrevlig och social katt i massa år framöver!

• Tainted

ja att dom gillar att vara högt har jag förstått.. köpte ett golv-till-tak klösträd ett tag sen med många gömställen så man inte behöver köpa allt samtidigt när det är dags :)

highnoon: tråkigt att du inte tycker att dom går ihop med småbarn.. men är det för att du tycker att dom kan säga ifrån med klorna eller för att dom är "för busiga"?

medea: du skrev nog i min tråd på kattforum.se också :) jag vill ju alltså ha en ras som inte bara ligger och slöar hela dagen. en katt som är med på det man gör, annars finns det ju ingen mening med att skaffa en ny familjemedlem :) sen är det ju inte så att jag kommer förbjuda katten från att vara på många platser eller så, men just spjälsängen vill jag gärna inte att dom kommer vara i.. dels för att dottern har ruskigt svårt att somna, och fortfarande vaknar en gång i timmen och vill ha tröst (13 månader gammal), men också dels för att minska risken att hon blir allergisk i framtiden.

och sen ang pälsen, man ser alltså inte redan i kattungestadiet om dom kommer att ha fina vågor eller inte när dom blir vuxna? bara en fundering.. kommer nog bli 2 vuxna omplaceringskatter som kommer hit men undrar bara :)

• Tainted

peggie: mysigt med mer positiv feedback :D får man fråga vart du bor? hade varit toppen att komma och hälsa på någon uppfödare så man får träffa rasen på riktigt istället för att bara titta på bilder och läsa på nätet :p ska på utställning och kika i februari men det känns som en evighet dit

• medea08
    Tainted skrev 2008-01-06 10:30:56 följande:
    medea: du skrev nog i min tråd på kattforum.se också :) jag vill ju alltså ha en ras som inte bara ligger och slöar hela dagen. en katt som är med på det man gör, annars finns det ju ingen mening med att skaffa en ny familjemedlem :) sen är det ju inte så att jag kommer förbjuda katten från att vara på många platser eller så, men just spjälsängen vill jag gärna inte att dom kommer vara i.. dels för att dottern har ruskigt svårt att somna, och fortfarande vaknar en gång i timmen och vill ha tröst (13 månader gammal), men också dels för att minska risken att hon blir allergisk i framtiden.och sen ang pälsen, man ser alltså inte redan i kattungestadiet om dom kommer att ha fina vågor eller inte när dom blir vuxna? bara en fundering.. kommer nog bli 2 vuxna omplaceringskatter som kommer hit men undrar bara :)
    Aah, det är mycket möjligt! Kan också tipsa dig på cornishrex.ifokus.se . Stort forum, och massa crx-människor på ett och samma ställe. På www.rexringen.nu finns det massa uppfödare, kattungar och omplaceringar. Dock är forumet inte så aktivt.

Att förbjuda katterna från spjälsängen köper de nog inte rakt av, utan du får nog försöka att täcka över den med något, eller stänga dörren. Spjälsängar är varma gosiga saker som luktar gott...

Att se hur pälsen kommer att utvecklas är svårt att göra när de är kattungar. De flesta ungar föds med riktigt lockig päls som senare tunnas ur. Min hane var helt slät vid 14 veckors ålder, idag är han 1½ år och har mycket päls och fina vågor, dock inte överallt. Pälsen kan utvecklas tills de är flera år gamla, men väljer man en katt som är efter föräldrar med bra päls så är ju chansen stor att ens egen misse får en iallafall helt okej päls.
  • Peggie
    Tainted skrev 2008-01-06 10:32:44 följande:
    peggie: mysigt med mer positiv feedback :D får man fråga vart du bor? hade varit toppen att komma och hälsa på någon uppfödare så man får träffa rasen på riktigt istället för att bara titta på bilder och läsa på nätet :p ska på utställning och kika i februari men det känns som en evighet dit
    Jag har PMat dig. På www.rexringen.nu finns listor på uppfödare över hela landet.
  • Highnoon

Trevlig information om rexar. Övriga inlägg har tillfört information som jag missat :) Håller helt och hållet med.

Dock tycker jag fortfarande att detta inte är någon katt för småbarnsföräldrar. Tyvärr. Det grundar sig på två stycken olika uppfödare av denna ras som jag känner som har fått tillbaka sålda katter pga att de inte funkat ihop med barnen. Jag har/haft två stycken egna som jag har erfarenheter av.
    Vad jag menar med detta är att rasen fungerar utmärkt om barnen respekterar katten och låter den vara ifred när den önskar det. Dvs inte springer och jagar den, bär den fast den inte alls vill vara i famnen eller om den försöker komma undan springer barnet efter och inte respekterar att katten vill vara i fred.
    Vi skaffade vår första katt när vår dotter var 10 år. Alltså inget småbarn men ändå en ålder där man ibland får säga till på skarpen att låta katten vara ifred vid vissa tillfällen.
    Jag är allt för ofta hemma hos vänner och bekanta som har barn och katt. Förvånar mej ibland över hur föräldrarna låter sina barn behandla djuren utan att säga till när det gått överstyr.

• Tainted

ja det har jag också reagerat på att vissa föräldrar låter barnen göra i stort sett vad som helst med djuren.. hur ska de då lära sig vad respekt och ömhet är :(
    men folk är som folk är.. våran nuvarande katt får dottern givetvis leka med och klappa hur mkt hon vill, så länge han är med på noterna. men hon har redan lärt sig att läsa av honom när han vill vara ifred och respekterar då detta trots att hon bara är 13 månader. ganska fantastiskt tycker jag :)
    ett par gånger har klappandet gått över till bankande men jag är alltid med när dom leker, och tar då hennes hand i min och upprepar hela tiden "klappa fiiiiint..". då går det bra igen. så hon är inte ett sånt barn som springer omkring och jagar honom, och skulle hon börja med det i framtiden så får man ju ta tag i problemet helt enkelt istället för att bara titta på och säga att det är gulligt som vissa gör..
    men men, får kolla vidare. sen är ju alla katter olika individer så det kan ju klicka hur bra som helst också, sånt vet man ju inte innan ;)

Svar på tråden någon med erfarenhet om kattrasen cornish rex?