Tainted skrev 2008-01-06 10:30:56 följande:
medea: du skrev nog i min tråd på
kattforum.se också :) jag vill ju alltså ha en ras som inte bara ligger och slöar hela dagen. en katt som är med på det man gör, annars finns det ju ingen mening med att skaffa en ny familjemedlem :) sen är det ju inte så att jag kommer förbjuda katten från att vara på många platser eller så, men just spjälsängen vill jag gärna inte att dom kommer vara i.. dels för att dottern har ruskigt svårt att somna, och fortfarande vaknar en gång i timmen och vill ha tröst (13 månader gammal), men också dels för att minska risken att hon blir allergisk i framtiden.och sen ang pälsen, man ser alltså inte redan i kattungestadiet om dom kommer att ha fina vågor eller inte när dom blir vuxna? bara en fundering.. kommer nog bli 2 vuxna omplaceringskatter som kommer hit men undrar bara :)
Aah, det är mycket möjligt! Kan också tipsa dig på
cornishrex.ifokus.se . Stort forum, och massa crx-människor på ett och samma ställe. På
www.rexringen.nu finns det massa uppfödare, kattungar och omplaceringar. Dock är forumet inte så aktivt.
Att förbjuda katterna från spjälsängen köper de nog inte rakt av, utan du får nog försöka att täcka över den med något, eller stänga dörren. Spjälsängar är varma gosiga saker som luktar gott...
Att se hur pälsen kommer att utvecklas är svårt att göra när de är kattungar. De flesta ungar föds med riktigt lockig päls som senare tunnas ur. Min hane var helt slät vid 14 veckors ålder, idag är han 1½ år och har mycket päls och fina vågor, dock inte överallt. Pälsen kan utvecklas tills de är flera år gamla, men väljer man en katt som är efter föräldrar med bra päls så är ju chansen stor att ens egen misse får en iallafall helt okej päls.