• Anonym (bla bla...)

lax när man är gravid!!!?

Jag väntar mitt tredje barn nu och med mina två tidigare barn så har jag frossat i lax, dock EJ rökt el gravad såklart!
    Utan jag har ätit kokt eller gjord i ugnen.
    Det är väl ändå ingen fara?? en bekant ifrågasatte det hela....
    lax är en inplanterad fisk i sötvatten om jag förstår det hela rätt, men hur blir det då när den hamnar i sjöar med bly/kvicksilverhalt i??? visst att den inte har det ifrån början, men ändå? om den är i samma sjö som gädda, aborre, gös, osv.... någon som kan detta??
    vill ha svar på varför vi gravida kan äta lax!
    jag har oftast ätit vanliga såna laxfileér från ex Ica.

• Svar på tråden lax när man är gravid!!!?
  • Anonym (bla bla...)

Puffar....

• Anonym (bla bla...)

hallå?

• Anonym

jag vill oxå veta...
    frågade en tjej som håller på att utbilda sig til dietist men jag känner mig inte hundra på svaret. ngt om att odlad lax är ok men odlad lax innehöll inte omega3. älskar lax men man vill ju inte äta lax fylld av miljögifter.

• Anonym (bla bla...)

nä precis! någon annan som vet??

• cicci85

All odlad lax kan man äta.
    lax som man inte ska äta mer än en gång/månad är: vildfångad lax från Vänern, Vättern, Östersjön och Bottniska viken

• Anonym

Min kompis var besatt av lax när hon var gravid.. Hon käkade det jämt och överallt.. När hon kom hem och fikade så gick hon till affärn och köpte lax och satt och åt det till kaffet=) Hon vaknade på nätterna och gick och gjorde iordning lax.. =) Vet dock inte vilken typ av lax det var.. Men tror det är luuugnt att käka det...

• Anonym

cicci85:
    men hur ska man veta vart exakt fisken kommer ifrån?
    jag tycker det är grymt dåligt märkt på förpackningarna. tips?

• cicci85
    Anonym skrev 2008-01-06 12:32:36 följande:
    cicci85:men hur ska man veta vart exakt fisken kommer ifrån? jag tycker det är grymt dåligt märkt på förpackningarna. tips?
    Jag är inte säker men jag har läst att laxen är odlad om det inte står att den är vildfångad.
    Så om det inte står var den kommer ifrån ska den vara odlad. men är inte 100 på det!
  • Anonym (bla bla...)

puffar...

Svar på tråden lax när man är gravid!!!?