finns det viktåliga hästar???
som frågan lyder?
då jag väger 95 och vill börja rida igen
är det nå särskilda raser el så?
tips
som frågan lyder?
då jag väger 95 och vill börja rida igen
är det nå särskilda raser el så?
tips
Alla stora hästar bör väl kunna bära 95 kilo, om det är en helt frisk häst.
då ska du satsa på en fullstor häst. Dom kan bära riktigt tungt så länge dom är friska.
Jag väger 90 kg o jobbar som hästskötare o den hästen jag ibland rider på är ca 164 cm i mankhöjd. Ett halvblod.
aha så då är man inte för fet då? vad är maxvikten för en häst att bära då?
en välbyggd islandshäst tar den vikten utan problem
Gud du är inte för fet... tänk på att en riddare med rustning kunde väga 150kg..... Sen finns det väl hästar som är ganska höga i manken men ändå "taniga" och omusklade som man kan undvika. Kanske ett kallblod? Typ nordis?
Norsk fjordhäst är viktbärande.
Nordsvensk bruks bär upp dig utan problem eller en Tinker. Då får du ju en något mindre häst än tex halvblod vilket kan vara skönt när man börjar rida igen.
ok tack för tipsen
för syrrans häst kan jag ej rida han är en travare kallblod tro jag.
och skall kolla upp med ridskolan här vad dom har för häsar och så.
Hur stor är syrrans häst? Du kanske kan rida men bör ej hoppa med hästen. För hästen inte jätteliten och är bra kondition så ska det inte behöva var nåt problem.
kanske 158cm
Jag anser att det inte ska vara nåt problem att rida din syrras häst. Dom flesta vuxna karlar väger runt 90 kg så det bör inte vara nåt problem. det finns kallblodstravare från 145 och uppåt.
ok men hon säger att jag inte kan det iaf för hon säger att det är för mkt att bära
min sambo på 100kg rider våran nordis. han är bara 143cm mkh. visserligen en riktig liten muskelblut och bara korta skritturer men ändå... det där är ju väldigt olika hur hästen är musklad.
Nog pallar en arab 90 kg alltid.
Det är inga fishästar bara för att de är smäckra.
De rids ju ofta av vuxna män med tillhörande utrustning även idagens läge.
Sitter man däremot mitt på hästen som en potatispåse, spelar det ju ingen roll om man så väger 60 kg. Då blir det tungt för hästen i längden ändå.
Im Fabulous skrev 2008-01-07 10:00:43 följande: