• lillamye

finns det viktåliga hästar???

som frågan lyder?
    då jag väger 95 och vill börja rida igen

är det nå särskilda raser el så?

tips

• Svar på tråden finns det viktåliga hästar???
  • Mysflint

Alla stora hästar bör väl kunna bära 95 kilo, om det är en helt frisk häst.

• Nyfiken gul

då ska du satsa på en fullstor häst. Dom kan bära riktigt tungt så länge dom är friska.

Jag väger 90 kg o jobbar som hästskötare o den hästen jag ibland rider på är ca 164 cm i mankhöjd. Ett halvblod.

• lillamye

aha så då är man inte för fet då? vad är maxvikten för en häst att bära då?

• Eistla

en välbyggd islandshäst tar den vikten utan problem

• KyraK

Gud du är inte för fet... tänk på att en riddare med rustning kunde väga 150kg..... Sen finns det väl hästar som är ganska höga i manken men ändå "taniga" och omusklade som man kan undvika. Kanske ett kallblod? Typ nordis?

• MajaLinnéa

Norsk fjordhäst är viktbärande.

• MillanB

Nordsvensk bruks bär upp dig utan problem eller en Tinker. Då får du ju en något mindre häst än tex halvblod vilket kan vara skönt när man börjar rida igen.

• lillamye

ok tack för tipsen

för syrrans häst kan jag ej rida han är en travare kallblod tro jag.

och skall kolla upp med ridskolan här vad dom har för häsar och så.

• MillanB

Hur stor är syrrans häst? Du kanske kan rida men bör ej hoppa med hästen. För hästen inte jätteliten och är bra kondition så ska det inte behöva var nåt problem.

• challe 1
    lillamye skrev 2008-01-07 09:34:20 följande:
    ok tack för tipsenför syrrans häst kan jag ej rida han är en travare kallblod tro jag.och skall kolla upp med ridskolan här vad dom har för häsar och så.
    friska ridskolehästar som rids varje dag borde kunna ta elever på 95 kg tycker jag. men annars får du leta efter en brukstyp kanske. kallblodstravare kan vara ganska små och nätta faktiskt även fast dom är kallblod. Men som sagt hör med dom på ridskolan, är det en skola med lite variation på sina hästar borde det finnas nån åt dig med.
  • lillamye

kanske 158cm

MillanB skrev 2008-01-07 09:37:00 följande:
    Hur stor är syrrans häst? Du kanske kan rida men bör ej hoppa med hästen. För hästen inte jätteliten och är bra kondition så ska det inte behöva var nåt problem.
  • MillanB

Jag anser att det inte ska vara nåt problem att rida din syrras häst. Dom flesta vuxna karlar väger runt 90 kg så det bör inte vara nåt problem. det finns kallblodstravare från 145 och uppåt.

• lillamye

ok men hon säger att jag inte kan det iaf för hon säger att det är för mkt att bära

MillanB skrev 2008-01-07 09:59:11 följande:
    Jag anser att det inte ska vara nåt problem att rida din syrras häst. Dom flesta vuxna karlar väger runt 90 kg så det bör inte vara nåt problem. det finns kallblodstravare från 145 och uppåt.
  • Im Fabulous
    lillamye skrev 2008-01-05 21:18:29 följande:
    som frågan lyder?då jag väger 95 och vill börja rida igenär det nå särskilda raser el så?tips
    Brukshästar, som nordsvenskar lär inte ha några problem att bära upp 95 kg.
  • Im Fabulous
    Mysflint skrev 2008-01-05 21:49:40 följande:
    Alla stora hästar bör väl kunna bära 95 kilo, om det är en helt frisk häst.
    En arab eller en travare? nej.
  • Im Fabulous
    lillamye skrev 2008-01-07 09:34:20 följande:
    ok tack för tipsenför syrrans häst kan jag ej rida han är en travare kallblod tro jag.och skall kolla upp med ridskolan här vad dom har för häsar och så.
    Travare är framavlade för just trav och har i regel något svagare rygg än "riktiga" ridhästar. Därför bör man kanske inte rida en travare om man väger 95 kg.
  • Im Fabulous
    lillamye skrev 2008-01-07 10:00:24 följande:
    ok men hon säger att jag inte kan det iaf för hon säger att det är för mkt att bära
    Hänvisar till inlägg 16.
  • KyraK

min sambo på 100kg rider våran nordis. han är bara 143cm mkh. visserligen en riktig liten muskelblut och bara korta skritturer men ändå... det där är ju väldigt olika hur hästen är musklad.

• qenzo

Nog pallar en arab 90 kg alltid.
    Det är inga fishästar bara för att de är smäckra.
    De rids ju ofta av vuxna män med tillhörande utrustning även idagens läge.

Sitter man däremot mitt på hästen som en potatispåse, spelar det ju ingen roll om man så väger 60 kg. Då blir det tungt för hästen i längden ändå.
    Im Fabulous skrev 2008-01-07 10:00:43 följande:

En arab eller en travare? nej.
Svar på tråden finns det viktåliga hästar???