• lillamye

finns det viktåliga hästar???

som frågan lyder?
    då jag väger 95 och vill börja rida igen

är det nå särskilda raser el så?

tips

• Svar på tråden finns det viktåliga hästar???
  • Mysflint

Alla stora hästar bör väl kunna bära 95 kilo, om det är en helt frisk häst.

• Nyfiken gul

då ska du satsa på en fullstor häst. Dom kan bära riktigt tungt så länge dom är friska.

Jag väger 90 kg o jobbar som hästskötare o den hästen jag ibland rider på är ca 164 cm i mankhöjd. Ett halvblod.

• lillamye

aha så då är man inte för fet då? vad är maxvikten för en häst att bära då?

• Eistla

en välbyggd islandshäst tar den vikten utan problem

• KyraK

Gud du är inte för fet... tänk på att en riddare med rustning kunde väga 150kg..... Sen finns det väl hästar som är ganska höga i manken men ändå "taniga" och omusklade som man kan undvika. Kanske ett kallblod? Typ nordis?

• MajaLinnéa

Norsk fjordhäst är viktbärande.

• MillanB

Nordsvensk bruks bär upp dig utan problem eller en Tinker. Då får du ju en något mindre häst än tex halvblod vilket kan vara skönt när man börjar rida igen.

• lillamye

ok tack för tipsen

för syrrans häst kan jag ej rida han är en travare kallblod tro jag.

och skall kolla upp med ridskolan här vad dom har för häsar och så.

• MillanB

Hur stor är syrrans häst? Du kanske kan rida men bör ej hoppa med hästen. För hästen inte jätteliten och är bra kondition så ska det inte behöva var nåt problem.

• challe 1
    lillamye skrev 2008-01-07 09:34:20 följande:
    ok tack för tipsenför syrrans häst kan jag ej rida han är en travare kallblod tro jag.och skall kolla upp med ridskolan här vad dom har för häsar och så.