• Tvillingar ggr Två

    Folsyra! Verkar vara ett tips för er som vill ha tvillingar!

    Läste en artikel från www.9manader.nu och blev förvånad, har ni hört eller läst detta tidigare?

    Folsyra och tvillinggraviditet
    Folsyra rekommenderas under graviditeten för att minska risken för ryggmärgsdefekter hos fostret. Kvinnor som äter folsyra har lättare att få tvillingar. Detta gäller även om man tar hänsyn till kvinnans ålder och om hon fått hjälp att bli gravid pga infertilitet.

    Själv blev jag rekomenderad av barnmorskan att äta folsyra p.g.a. ryggmärgsdefekter så jag köpte dom direkt och åt det 3 v innan jag blev gravid. Äter det fortfarande.

    Inte undra på att jag väntar tvillingar??
    Är ju 2:a gången jag gör det och har inget som är ärftligt.
    Har nån samma erfarenhet??
    Har ju absolut inget emot att få tvillingar igen jag är överlycklig!!

    Kan vara ett tips till er som vill ha tvillingar

  • Svar på tråden Folsyra! Verkar vara ett tips för er som vill ha tvillingar!
  • små fötter

    Jag läste också det där, för inte så längesen! Glad Jag har ätit folsyra (tillsammans med andra vitaminer) sedan flera år tillbaka och väntar nu tvillingar - slumpen eller inte?
    Spelar inte så stor roll, men det vore häftigt om det funkade

  • Sencha

    Så som jag har förstått det, så ökar inte folsyra chansen att bli gravid med tvillingar, men däremot ökar sannolikheten att båda tvillingarna faktiskt ska överleva. Det är ju ganska vanligt att man väntar tvillingar i början, men att sedan en av tvillingarna dör ganska tidigt i graviditeten. Med mer folsyra så kanske folsyran helt enkelt räcker för båda?

    /Sencha, med en överlevande tvilling.


    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • timberhochmandie

    Sencha:

    Jag tror att chansen/risken för enäggstvillingar ökar, är det inte så? Eftersom folsyra främjar celldelningen så ökar risken att det blir galet precis i början... Hur som helst är risken för tvillinggraviditeter ett tungt vägande skäl när man i Sverige säger nej till att folsyreberika livsmedel.

  • Skruttis1979

    Jag har ätit folsyra i flera år, då jag har järnbrist. Väntar "bara" ett barn nu. Men däremot ska det ju iaf förebygga skador på barnet. :)

  • Mama72

    Jag väntade tvillingar med förlorade den ena tidigt i graviditeten. Åt inte folsyra förrän efter jag fick reda på att jag var gravid.

  • små fötter
    timberhochmandie: Fast som jag ser det så är det chansen, inte risken Flört
  • Sencha
    timberhochmandie skrev 2008-01-06 11:45:03 följande:
    Sencha:Jag tror att chansen/risken för enäggstvillingar ökar, är det inte så? Eftersom folsyra främjar celldelningen så ökar risken att det blir galet precis i början... Hur som helst är risken för tvillinggraviditeter ett tungt vägande skäl när man i Sverige säger nej till att folsyreberika livsmedel.
    Jag har uppfattat att sannolikheten för tvillingar, både enäggs och tvåäggs, ökar?

    Och jo, tvillingsannolikheten har varit ett skäl till att man inte velat besluta om folsyraberikning. Men nu har det väl tagits beslut om att alla kvinnor i fertil ålder istället ska få folsyratabletter?!? Fast det är ett tag sedan jag läste om beslutet, och sedan  har jag inte hört mer...
    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • FrökenM

    Typiskt att jag inte hörde det här tidigare... jag vill också ha tvillingar! Men är så tidigt i graviditeten så vem vet, kanske finns Två små krabater där inne?!

  • timberhochmandie
    Sencha skrev 2008-01-06 11:47:55 följande:
    Jag har uppfattat att sannolikheten för tvillingar, både enäggs och tvåäggs, ökar?Och jo, tvillingsannolikheten har varit ett skäl till att man inte velat besluta om folsyraberikning. Men nu har det väl tagits beslut om att alla kvinnor i fertil ålder istället ska få folsyratabletter?!? Fast det är ett tag sedan jag läste om beslutet, och sedan  har jag inte hört mer...
    Haha, här har det då inte trillat ner några tabletter i brevlådan...
  • timberhochmandie

    Låter ju väldigt spännande, men jag undrar samma sak som kvinnan som kommenterat artikeln. Vem administrerar det hela? Jag betalade allt för mina tabletter i höstas...

  • Sencha

    "Folsyra
    Annica Sohlström redogjorde för inriktningsbeslutet om folsyra som Livsmedelsverkets styrelse fattade vid sitt möte den 17 september.
    Beslutet är ett inriktningsbeslut om att folsyratillskott ska erbjudas kostnadsfritt till kvinnor i åldern 18-45 år, att kompletterande informationsinsatser, bland annat i form av ett årligt personligt riktat brev, ska göras samt att en löpande utvärdering av resultaten ska göras under en femårsperiod. Det första året görs en planering omfattande bland annat kostnadsanalys av olika alternativ att tillhandahålla och distribuera folsyratillskott samt av former för finansieringen. Andra områden att planera är informationssatsningen och utvärderingen. En projektorganisation för arbetet med folsyra ska tas fram inom kort."
    www.slv.se/upload/dokument/om_oss/expertgrupper/Kosthalsa/Protokoll_36_07_3_oktober.pdf


    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • Sencha
    timberhochmandie skrev 2008-01-06 11:57:50 följande:
    Låter ju väldigt spännande, men jag undrar samma sak som kvinnan som kommenterat artikeln. Vem administrerar det hela? Jag betalade allt för mina tabletter i höstas...
    Som du ser ovan så dröjer det nog en stund till innan systemet är igång. Så ett tag till får vi nog betala själva
    Vilket miljömål tycker DU är viktigast? www.miljomal.nu/om_miljomalen/oversikt_lang.php
  • timberhochmandie

    Hade precis hunnit till den länken. Bör betyda att det trillar in såna erbjudanden efter nästa årsskifte, alltså. Usch, jag hoppas verkligen att det inte är aktuellt då... :-S

  • Tvillingar ggr Två

    Tack! Vad kul att läsa era svar, jag ska fråga min barnmorska om hon visste det! hihi, får väl se i framtiden hur det blir med Folsyra!! Om man slipper betala det.

    Må gott allihop o lycka till med era magar!!

  • Dinosaurien

    Som jag har förstått det så är risken (det räknas som risk eftersom det är fler komplikationer med en tvillinggraviditet) att få tvillingar för att man ätit folsyra minimal. I USA och Kanada bla så tillsätter man folsyra i mjöl och då har ryggmärgsdefekterna minskat men tvillingfödslar knappast ökat alls. Det som gjorde att man beslutade att ej införa berikning i Sverige utan fri folsyra till fertila (ej infört ännu, dröjer nåt år till tror jag) är att det finns studier som antyder en ökad cancerrisk hos äldre personer om de får i sig mycket folsyra. Så ni med tvillingar i magen...det är nog slumpen/ödet eller nåt annat!

  • scooby

    Åt folsyra både förra graviditeten och nuvarande och inga tvillingar i sikte Och då har jag tom tvillingar i släkten på mammas sida... Så mina chanser till tvillingar borde ju vara väldigt stora i så fall


    ~~Albin ska bli storebror! BF 10 april -08 ~~
  • amorchic

    Hehehe... jag bara garvar.. Snacka om att spä på sina chanser!!! Först så har jag tvillingar i släkten, sen fick jag pergotime (även fast jag kanske inte behövt) + att jag åt vitaminer med mycket folsyra.... Jag hade då ingen aning om att varken pergotime eller folsyra ökade chanserna för att det skulle bli tvillingar!!! Undrar egentligen vilket av dom har resulterat i dessa 2...?

Svar på tråden Folsyra! Verkar vara ett tips för er som vill ha tvillingar!