• carolinacarolina

Sömnproblem - Rycker till (mororeflexen?) konstant periodvis och behöver lugnas för att somna om...

Vår son på tre månader har de senaste nätterna (endast nätter) blivit svårsövd och väcker sig själv OFTA! Han sover oroligt och rycker ofta till (mororeflexen), man kan behöva sitta i en timme vid hans säng med en hand på honom tills han lugnat sig. Han rycker till allt mellan varannan sekund till var tionde i dessa "attacker". Sen är det dags igen en timme senare!

Någon som har det likadant? Vad kan vi göra? Kan det bero på att han är inne i en utvecklingsfas och har mycket att bearbeta (vilket skulle innebära att det nån gång går över!)?

Funderar lite på att köpa ett andningslarm så att han kan sova på mage... men vi bör väl stå ut ett par dagar till innan vi gör det iaf!

Hjälp! Jag vill sova igen!

• Svar på tråden Sömnproblem - Rycker till (mororeflexen?) konstant periodvis och behöver lugnas för att somna om...
  • hoppasblimamma

Testa att låta honom sova bredvid dig ett tag tills han sover bättre igen. Då behöver du ju i alla fall inte sitta uppe en timme utan kan ligga och halvsova om du måste ha en hand på honom då med. Men annars kanske det räcker för honom att ligga bredvid dig. Lycka till!

• Mudd

Precis som vår son. Ibland lägger vi honom på sidan och det kan ibland hjälpa.

• carolinacarolina

hoppasblimamma: Han har tidigare sovit hos mig, men började sova i egen säng för ett par veckor sedan, vilket har gått bra hittills. Men jag kan testa ditt förslag, det finns dock en överhängande risk att jag säkert kommer somna innan han sover djupt... Sen vaknar han och vill amma betydligt oftare när han är nära mig.

• carolinacarolina

Sammie: Vi har funderat på att linda, men jag har hört att det alltid ökar risken för plötslig spädbarnsdöd... Vågar man? Hur gammalt är ert barn?

• cloudberry79

Han är ju bara tre månader, låt honom sova hos dig om det gör honom lugnare...

Redan här! Vidar ~~20071018~~
  • carolinacarolina

cloudberry79: Problemet är att han vaknar nästan lika ofta då och vill amma. Vi väcker varandra och han känner att jag och mjölken finns där...

• Sammie
    carolinacarolina skrev 2008-01-06 11:05:07 följande:
    Sammie: Vi har funderat på att linda, men jag har hört att det alltid ökar risken för plötslig spädbarnsdöd... Vågar man? Hur gammalt är ert barn?
    Hon är 11 veckor nu, men vi har lindat sedan hon var ca 7-8 veckor.
    Lovis mamma
  • cloudberry79
    carolinacarolina skrev 2008-01-06 11:06:30 följande:
    cloudberry79: Problemet är att han vaknar nästan lika ofta då och vill amma. Vi väcker varandra och han känner att jag och mjölken finns där...
    Så, låt honom, vad är problemet? Han lär inte nattamma hela livet även om han gör det nu. Nu låter jag som en rabiat AP-typ som är helt galen i mina övertygelser, men jag tror faktiskt att så här små bebisar mår bäst av att sova nära, inte ensam.
    Redan här! Vidar ~~20071018~~
Svar på tråden Sömnproblem - Rycker till (mororeflexen?) konstant periodvis och behöver lugnas för att somna om...