• Anonym (knäckt)

Min sambo kan inte hantera pengar/ADHD?

Jag bor med en kille sedan 3 år tillbaka. Han had skulder när vi träffades och med min hjälp är samtliga avbetalda. Jag "jobbade" med detta i månader för att få bra uppgörelser med Kronofogde och inkassobolag. När min morfar dog så ärvede jag och min syster lägenheten och renoverade den och sålde. Vi fick ungefär 350.000 va när vi delat med min mama och så. min sambo ledde hela arbett där för han är snickare så nåt skulle han ju ändå ha.
    Jag fick ner skulderna till 70.000 ist för 300.000 och betalade i en klumpsumma, vi lever ju tillsammans och delar ekonomij så det var en självklarhet att vi skulle lösa in dem. Nu sak vi flytta och vi har valt att unna oss nya möbler som vi tagit från det kontot, mitt sparkonto, det har gått på ca 50.000 kronor, vi har dessutom tagit därifrån för att finansiera en IVF beh privat.
    Jag och min sambo bråkar varje dag nästan över ekonomin, vi har bra inkomster , vi har ut ca 34.000/månad men min sambo kan inte hålla i pengarna. Han slösar upp allt sitt så står jag där som vanligt. Vi har börjat dela upp han s pengar veckovis, så han ska ha hela tiden men det funkar inte. Penhgarna är borta på två dagar och så fort vi bhöver något förutöver får jag alltid betala det för hans är slut. När vi pratar om det är han ignorant och lyssnar inte riktigt. när han sen behöver något går han ibland och bara "tar" ur vår matkassa och bdet gör mig ännu mer förbannad.Hur ska jag få honom att fatta att jag är vansinnigt trött på detta! ska jag behöva gömma matkassa osv?
    Han menar inget illa han är väldigt generös med sina pengar och ger hellre än får men värdet av pengar förstår han inte.
    Jag ser alltid till att räkningarna blir betalda, budgeterar för månaden osv...Jag orkar snart inte ta mer ansvar. Kan detta dessutom ha med hns ADHD diagnos att göra?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 13:30:15:
    Varför är han så ignorant när jag tar upp hur jag känner? Har jag inte hjälpt honom mer än många andra skulle. vill inte ha någon tacksamhetsskuld men lite uppskattning kostar väl inte så mkt. Till exempel genom att på nått sätt lära sig hantera pengar!

• Svar på tråden Min sambo kan inte hantera pengar/ADHD?
  • Anonym (knäckt)

ursäkta bokstavsröran. skrev för snabbt.

• Nyfiken gul

ja det kan vara kopplat till ADHD-diagnosen..

Får han någon hjälp för den diagnosen?  Det finns många bra sätt att hjälpa honom o lära honom konsekvenser av sitt handlande.

Jag själv lider av Asberger som är besläktat med adhd och min älsta son har adhd... han har snappat upp fort pengars värde o har just nu i alla fall inga problem att räkna ut priser o se vad saker kostar osv... han är 10 år..

• Anonym (knäckt)

Ja men han är 39 år! Nyss fått detta diagnostiserat, för ett år sedan och äter Concerta, men jag tror det behövs mer..
    Nyfiken gul skrev 2008-01-06 13:24:27 följande:

ja det kan vara kopplat till ADHD-diagnosen..Får han någon hjälp för den diagnosen?  Det finns många bra sätt att hjälpa honom o lära honom konsekvenser av sitt handlande.Jag själv lider av Asberger som är besläktat med adhd och min älsta son har adhd... han har snappat upp fort pengars värde o har just nu i alla fall inga problem att räkna ut priser o se vad saker kostar osv... han är 10 år..
  • Anonym (adhd)

det behöver inte vara så att han har adhd men det kan ha ett amband.jag har adhd och har svårt att hålli i min ekonomi men jag fixar räkningar och annat som är viktigt t ex mat,hyra ,el ,kläder till barnen och mej  .men resten som blir över det kan vara upp mot 3000-4000 i månade de pengar som jag skulle kunna spara slösar jag tyvärr upp,så länge jag sköter alla räkningar och det som ska var i ett hem så är det ingen som heller ser att jag har problem .vad jag menar med dettta är att han måste själv komma till insikt om att han har problem ,sen tycker jag att du är för snäll även om ni är sambo så har du inget ansvar över hans skulder vad säger han självtror han att han har adhd ,ni kan ju vända er till habeliteringen och prata med dem om detta + att de kan göra en utredning på honom vet inte om det skulle hjälpa er.det kan gör det genom att han måste lära sig förstå sig på sig själv och hur han fungerar.kram och lycka till.

• Anonym

jag har diagnosen adhd och har oxå svårt att hantera pengar.skitjobbigt för jag lär mig aldrig.

• Anonym (w)

Det kan absolut ha med hans sjukdom att göra. Jag vet tyvärr inte så mycket om sjukdomen men hoppas för er bådas skull att han kan få lära sig mer om konsekvenserna av sitt beteende och att ta ansvar.

Jag har en brorsdotter som har adhd, hon var stökig under uppväxten och hamnade till slut på ett boende, där hon fick stöd av kuratorer och speciallärer. Hon bodde där ett år och hon är numer en helt annan person. Nu planerar hon, vet att hennes beteende skapar en konsekvens som hon måste ta ansvar för mm.

Lär dig mer om sjukdomen, har för mig att personer med ADHD behöver strikta rutiner/regler för att må bra och kunna hantera tillvaron. Min släkting hade ett veckoschema där allt var inskrivet; när hon skulle stiga upp, när ringa mamma/pappa, när duscha, när äta frukost, klä på sig, gå iväg för att hinna med bussen till skolan osv. Det verkade ge henne trygghet - att hela tiden veta vad som gäller och förväntas.

Tyvärr blir det väl du som får hålla kollen på ekonomin och ta ansvaret. Se till så att pengarna han inte ska kunna använda finns på konto som bara du kommer åt så han inte kan frestas att "nalla" när han tror sig behöva något.

• Carmen80

Tack. jo han har ju denna diagonos och den är lite jobbigare än man tror. Han ser alltid till att överföra hela sin lön på mitt konto, så betalar jag räkningarna, lägger undan till mat och andra saker han behöver.Men de pengarna som bli över säytter han sprätt på väldigt nabbt, nu ska vi flytta och har lite exra utgiftr men has pengar är ju slut. Vågar inte slösa mina egna fö då står vi utan.
    Skulderna avr mitt initiativ, jag lever med honom och han hade haft utmätning i 2 år, vårt liv var såå begränsat och trist att jag inte stod ut mer.
    Han har ju gått med på att jag hanterar all ekonomi för att han inte kan men det räcker inte liksom. Kanske bättre att jag släpper allt och låter ha ta smällarna igen...bara det att jag får också konsekvenser av det...
    Tack för ett bra svar!
    Anonym (adhd) skrev 2008-01-06 13:31:18 följande:

det behöver inte vara så att han har adhd men det kan ha ett amband.jag har adhd och har svårt att hålli i min ekonomi men jag fixar räkningar och annat som är viktigt t ex mat,hyra ,el ,kläder till barnen och mej  .men resten som blir över det kan vara upp mot 3000-4000 i månade de pengar som jag skulle kunna spara slösar jag tyvärr upp,så länge jag sköter alla räkningar och det som ska var i ett hem så är det ingen som heller ser att jag har problem .vad jag menar med dettta är att han måste själv komma till insikt om att han har problem ,sen tycker jag att du är för snäll även om ni är sambo så har du inget ansvar över hans skulder vad säger han självtror han att han har adhd ,ni kan ju vända er till habeliteringen och prata med dem om detta + att de kan göra en utredning på honom vet inte om det skulle hjälpa er.det kan gör det genom att han måste lära sig förstå sig på sig själv och hur han fungerar.kram och lycka till.
  • Anonym (knäckt)

Det är faktiskt skönt att höra att det inte bara är min sambo. Han tar ju ansvar för allt annat! Allt, han är lagbas på sitt jobb, facklig och noga härhemma men denna ekonomi är han som han vore 3 år!
    Kan man gå någon "kurs" av något slag om denna diagnos. Den är ju väldigt speciell, den har ju rätt många "glad" stunder med..

• Anonym (knäckt)

Han har adhd med lite asperger tendenser sa doktorn.

• Anonym (knäckt)

Nu glömde jag skriva mig anonym..haha! Det är jag som är Carmen80.

• niiile

Fickpengar i kontanter - vecka för vecka? Klipp hans bankomatkort och ta över ekonomin helt och hållet.

• pyttanopysen

Glöm inte heller att någon som inte lär sig av misstagen p g a att någon annan "städar upp" behöver ju inte ta ansvar för sina handlingar. Du är ju hans sopborste. Förstår ditt dilemma, men ha era pengar på ett konto som du ansvarar för och ge honom bara fickpengar som du känner att ni kan klara er utan.

• hugskott

Mitt ex har adhd och han var helt hopplös med ekonomin. Jag tror att det kan vara ihopkopplat eftersom det kan vara lite si och så med konsekvens tänkandet när man har adhd och likn. Det snurrar så fort! Problemet för er blir ju att han inte förstår/vill erkänna problemet.
    Du måste bli hård och inte "hjälpa till " när hans pengar är slut. Ställ ultimatum att ni måste gå till kommunens ekonomiska rådgivare om han inte skärper sig. Kurser är jättebra, sök efter attention som är en förening för anhöriga som anordnar kurser el föredrag.

• Anonym (knäckt)

Jag läser och börjar förstå mer och mer att jag måste sätta gränser, har han slösat upp sina pengar är det så. Problemet är bara då att han iblan lånar och ibland tar ur ex matkassan. Vad gör jag då? Jag kan ju inte gömma sakerna för honom. jag tycker att han är vårdslös med pengar men inte bar det uta dessutom himla respektlös. Jag menar att "sno" ur matkassan är väl knappast ett adhd problem?
    liksom så fort han inte vill höra något väljer han att inte göra det.
    Jag vill att han ska börja i terapi för det rekomenderade läkaren med has diagnos och allt men det blev inget av det. Kan jag faktiskt kräva att han tar tag i detta på riktigt? jag blir så vansinnig på detta att jag blir elak och arg mot honom mer och mer ofta.

• Anonym (knäckt)

Känns så men jag får så dåligt samvete när han går "utan" Och även när han fått göra det blir det samma om och om igen..

pyttanopysen skrev 2008-01-06 14:24:53 följande:
    Glöm inte heller att någon som inte lär sig av misstagen p g a att någon annan "städar upp" behöver ju inte ta ansvar för sina handlingar. Du är ju hans sopborste. Förstår ditt dilemma, men ha era pengar på ett konto som du ansvarar för och ge honom bara fickpengar som du känner att ni kan klara er utan.
  • Anonym (w)

Det är klart att du kan kräva att han ska gå i terapi och tar tag i sitt problem som läkaren rekomenderade.

Ingen människa - oavsett de har ADHD, annat eller inget - växer av att en annan person (i er förhållande du) tar allt ansvar och de slipper helt ansvar, utan kan bara skyffla över och "inte bryr sig". Krasst sett har han ett "enkelt" liv. Han jobbar, handlar det han vill och litar på att du ser till så räkningarna blir betalda och att det finns pengar till mat (och tak över huvudet, en säng att sova i osv). Han behöver inte ta ansvar, för det gör du.

Om han älskar dig (och sig själv) så måste han hjälpa till och ta tag i sitt problem (genom terapi) på samma sätt som alla andra.

Skickar styrkekramar till dig!

• Anonym (knäckt)

Vi har pratat om det idag och vi ska kolla upp privat för den terapin han blev erbjuden via landstinget var inte så bra.
    Han får dock ta tag i det själv för nu tänker jag börja ge honom mer ansvar. Jag kan ta ekonomin (gud bevare annars) men han får ta över annat liksom. Han hjälper alltid till här hemma och så men medans jag ordaanr med räkningarna kan han ju gå i terap :)
    Blir galen på honom annars!
    tror nästan att jag ska kolla upp om det finns någon stödgrupp för oss som lever med männsiskor med adhd för det är INTE lätt
    Anonym (w) skrev 2008-01-06 19:12:09 följande:

Det är klart att du kan kräva att han ska gå i terapi och tar tag i sitt problem som läkaren rekomenderade.Ingen människa - oavsett de har ADHD, annat eller inget - växer av att en annan person (i er förhållande du) tar allt ansvar och de slipper helt ansvar, utan kan bara skyffla över och "inte bryr sig". Krasst sett har han ett "enkelt" liv. Han jobbar, handlar det han vill och litar på att du ser till så räkningarna blir betalda och att det finns pengar till mat (och tak över huvudet, en säng att sova i osv). Han behöver inte ta ansvar, för det gör du.Om han älskar dig (och sig själv) så måste han hjälpa till och ta tag i sitt problem (genom terapi) på samma sätt som alla andra.Skickar styrkekramar till dig!
Svar på tråden Min sambo kan inte hantera pengar/ADHD?