Min sambo kan inte hantera pengar/ADHD?
Jag bor med en kille sedan 3 år tillbaka. Han had skulder när vi träffades och med min hjälp är samtliga avbetalda. Jag "jobbade" med detta i månader för att få bra uppgörelser med Kronofogde och inkassobolag. När min morfar dog så ärvede jag och min syster lägenheten och renoverade den och sålde. Vi fick ungefär 350.000 va när vi delat med min mama och så. min sambo ledde hela arbett där för han är snickare så nåt skulle han ju ändå ha.
Jag fick ner skulderna till 70.000 ist för 300.000 och betalade i en klumpsumma, vi lever ju tillsammans och delar ekonomij så det var en självklarhet att vi skulle lösa in dem. Nu sak vi flytta och vi har valt att unna oss nya möbler som vi tagit från det kontot, mitt sparkonto, det har gått på ca 50.000 kronor, vi har dessutom tagit därifrån för att finansiera en IVF beh privat.
Jag och min sambo bråkar varje dag nästan över ekonomin, vi har bra inkomster , vi har ut ca 34.000/månad men min sambo kan inte hålla i pengarna. Han slösar upp allt sitt så står jag där som vanligt. Vi har börjat dela upp han s pengar veckovis, så han ska ha hela tiden men det funkar inte. Penhgarna är borta på två dagar och så fort vi bhöver något förutöver får jag alltid betala det för hans är slut. När vi pratar om det är han ignorant och lyssnar inte riktigt. när han sen behöver något går han ibland och bara "tar" ur vår matkassa och bdet gör mig ännu mer förbannad.Hur ska jag få honom att fatta att jag är vansinnigt trött på detta! ska jag behöva gömma matkassa osv?
Han menar inget illa han är väldigt generös med sina pengar och ger hellre än får men värdet av pengar förstår han inte.
Jag ser alltid till att räkningarna blir betalda, budgeterar för månaden osv...Jag orkar snart inte ta mer ansvar. Kan detta dessutom ha med hns ADHD diagnos att göra?
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-06 13:30:15:
Varför är han så ignorant när jag tar upp hur jag känner? Har jag inte hjälpt honom mer än många andra skulle. vill inte ha någon tacksamhetsskuld men lite uppskattning kostar väl inte så mkt. Till exempel genom att på nått sätt lära sig hantera pengar!