• Ensamamma

Nån som har målat den fula våtrumsmattan med färg?

Tjing!

Jag har ett halvdant badrum och tänkte fräna upp det lite med att måla om väggarna (plastmatta) med våtrumsfärg... jag ska görna rent ordentligt och kanske sandpappra lite för bättre fästning av färgen... självklart silicona igen alla hål osv... men hur fanken blir resultatet?

Någon som gjort detta? hur länge ser det bra ut?

ska tillägga att det är badkar ej dusch och vi duschar ej i badkaret... Ska göra om det mer till ett "rum" lite hembonat med hyllor osv. Vill måla i någon skön vit färg...

Tips, ideer?

tackar på förhand.

• Svar på tråden Nån som har målat den fula våtrumsmattan med färg?
  • NK80

*också intresserad*

Min älskade son ska bli storebror! Lillfisan är beräknad 16 mars -08
  • Ghettoblaster

Man ska aldrig måla på plastmatta tyvärr.
    Plastmattor innehåller ofta mjukmedel som kan reagera med färgen. Detta gör att det inte är att rekommendera att måla dessa

• Ayishaaa

Alltså, har ni badkar med ni duschar inte i badkaret? Var duschar ni då?

• Kenzie
    Ayishaaa skrev 2008-01-06 13:27:54 följande:
    Dom kanske har fler badrum
    Älskade Theodor 060329
  • Ensamamma
    Ayishaaa skrev 2008-01-06 13:27:54 följande:
    vi duschar såklart i duschen... vart annars 2 badrum, 2 olika användningsområden...
    duschar alla i badkaret?
  • Ensamamma
    Ghettoblaster skrev 2008-01-06 13:26:47 följande:
    Man ska aldrig måla på plastmatta tyvärr.Plastmattor innehåller ofta mjukmedel som kan reagera med färgen. Detta gör att det inte är att rekommendera att måla dessa
    hmm, rekomendationerna.... ja ja men om man läser lite på tex äntligen hemmas hemsida så står det ju där om folk som gjort det. Vill veta ni som har gjort det om det blev katastorfalt eller trivsamt
    Köpte en inredningstidning härom dagen och hon jobbade med inredning. Hon målade om väggmattan och det ser ju bra ut på bild, men hur e verklighten och hur ser det egentligen ut efter 5 år? om man väntar såå länge med att göra om.
  • Mollymajs

Vi har målat vårat då det va starkt rosa innan. Sen säger ja inte att det är rätt o måla det men vi gjorde det o resultatet blev jätte fint. Vi tvättade det först med nån stark rengöringsmedel vi köpte på färgandeln. Sen grundade vi med våtgrund och sen vit våtrumsfärg på. Fick det "tipset2 av en målare om vi absolut ville måla skulle vi göra så. Sen finns ju inga garantier att det inte blir dålig. men det va 3 år sen vi gjorde det o vi duschar i badkaret men alltid mot drapperiet.

• Ayishaaa
    Ensamamma skrev 2008-01-06 13:44:05 följande:
    vi duschar såklart i duschen... vart annars 2 badrum, 2 olika användningsområden...duschar alla i badkaret?
    haha, jag fattade inte att ni hade två badrum =) Vi har bara ett m badkar :(
  • Ensamamma
    Mollymajs skrev 2008-01-06 13:50:36 följande:
    Vi har målat vårat då det va starkt rosa innan. Sen säger ja inte att det är rätt o måla det men vi gjorde det o resultatet blev jätte fint. Vi tvättade det först med nån stark rengöringsmedel vi köpte på färgandeln. Sen grundade vi med våtgrund och sen vit våtrumsfärg på. Fick det "tipset2 av en målare om vi absolut ville måla skulle vi göra så. Sen finns ju inga garantier att det inte blir dålig. men det va 3 år sen vi gjorde det o vi duschar i badkaret men alltid mot drapperiet.
    äntligen... 3 år säger du! det är ganska lång livslängd ändå... Ser det fortfarande lika bra ut? bilder?
    ni sandpapprade inte först?
  • Mollymajs

Ytan blir som med mattan men inte fullt så blank som våran matta va. Sen va matten lite i struktur så det blev kanon fint. Färden är ju vit men skiftar lite i olika ljus mot lite grönt eller blått.

Vi har vitt kakel med så vi ska sätta upp en svart bård av kakeldekor.

• ElinaNikki

Jag målade vår gästtoa med vanlig väggfärg på både väggarna och GOLVET. Hör och häpna, det kunde man ju absolut inte göra enligt målarfirmorna men det blev jättebra. Så det är bara att köra på!

• Mollymajs

Har inga bilder tyvärr men det ser presis ut som när det va nytt. Vi sandpapprade inte utan tvättade det jätte noga med nån lösning. Kan säga att det lossnade MKT, MKT skit. Sen bara våtgrund o färg över det.

• NK80

Mollymajs, tack för infon! Vi vill fräsha upp badrummet utan att behöva betala massa tusenlappar. Där vår dusch står är det kakel så tapeten blir ju aldrig våt. *jippi* Vad skönt, nu ska jag börja spåna lite idéer med sambon om vilken färg vi ska ha då!

Min älskade son ska bli storebror! Lillfisan är beräknad 16 mars -08
  • Mollymajs

Ja det är ett enkelt sett o fixa fint billigt Men som ja skrev innan kan ja bara säga att vi har gjort det och att det blev bra sen kan det va hur fel som helst o göra det.

NK80 skrev 2008-01-06 13:58:27 följande:
    Mollymajs, tack för infon! Vi vill fräsha upp badrummet utan att behöva betala massa tusenlappar. Där vår dusch står är det kakel så tapeten blir ju aldrig våt. *jippi* Vad skönt, nu ska jag börja spåna lite idéer med sambon om vilken färg vi ska ha då!
  • agustibebbe

Vi har gjort det och det blev jätte fint! Min sambo är målarmästare och alltså det är inte fel att göra det. Vad jag förstår så är det viktigaste att efter man tvättat rent måste man ha fuktspärr (tror det är en grundmålarfärg med spärr) Som sagt jag har inte behövt bry mig men Det funkar utmärkt!!!!

Lycka till

• Ayishaaa
    ElinaNikki skrev 2008-01-06 13:53:58 följande:
    Jag målade vår gästtoa med vanlig väggfärg på både väggarna och GOLVET. Hör och häpna, det kunde man ju absolut inte göra enligt målarfirmorna men det blev jättebra. Så det är bara att köra på!
    Vanlig väggfärg? Det måste ju lösas upp av fukten?!
  • Tesssan

om man har plastmatta på väggen i tvättstugan å vill måla där.. måste man ha fuktspärr då?

• Mollymajs

Det skulle nog ja göra för säkerhetenskull. Det är lixom som o bara grundmåla. Har man tummlare eller torkskåp eller torkar kläder på annat sätt blir det ju en fuktig miljö där inne. men ja kan ha fel och att det inte behövs

Tesssan skrev 2008-01-06 15:10:59 följande:
    om man har plastmatta på väggen i tvättstugan å vill måla där.. måste man ha fuktspärr då?
Svar på tråden Nån som har målat den fula våtrumsmattan med färg?