• MarLe71

Tätt mellan bröder - dela rum - våningssäng?

Har 21 månader mellan mina söner och har tänkt att dom så småningom ska dela rum, de får det största sovrummet här hemma och rymmer två vanliga sängar + garderober och lekutrymme men skulle nog helst vilja ha en våningssäng med bred säng nere (vid sjukdom, som gästsäng, sagostunder etc)

Hur har ni gjort som har gemensamt rum till barnen?

Foton på smarta lösningar med våningssäng?

För/Nackdelar?

(Vi har ett mindre extra rum, men det skulle jag vilja ha kvar som kontor/gästrum så länge det går)

Gabriel Juni 2005 & Gustav Mars 2007
  • Svar på tråden Tätt mellan bröder - dela rum - våningssäng?
  • gulloliver

Vi kommer ha den lille hos oss tills han är 8 månader ca, sen kommer han att flytta in i sin spjälsäng i ena hörnet på rummet hos sin storebror som då är nästan 3. Vi kommer att ha storebror i en 80 säng i ena hörnet o så lådor undertill så mankan bli av med leksaker.
    Rummet är inte mer än 10m2 men de kommer att få plats där, känns mysigare att dela rum + att vi med vill ha kvar datarummet. kommer att göra en liten lekhörna för dem båda där med i det rummet.
    Har tyvärr inga bilder ännu eftersom storebror har rummet själv så länge.
    Våningsäng låter lite tidigt för båda eller?
    Storebror kommer ligga i sin spjälsäng tills han är 2 år o sen blir det en 80säng som sagt.
    Ni får testa er fram men hade nog haft en vanlig säng, hade varit så orolig att han ska trilla ner!

• SkönaGG

Nu har jag ju tre tjejer men tänkte tala om hur vi gjort i alla fall.

Min älsta tjej (4 i mars) har en tendens att ramla ur sängen så vi kan inte ha våningssäng. Hon ramlade ur sängen även fast det satt skyddsbräda på den. Nu har vi vänt på den och då fick även nästa tjej sin säng åt det hållet när hon fick sin "stora" säng. Våra tjejer sover i samma rum på egen begäran, det var tänkt att dom skulle ha var sitt. Nu har det kommit en till tjej som om ett halvår ska få flytta in till dom. Först i spjälis sen får vi se hur vi gör.
    Dom har sitt duplo i sovrummet och resten i ett lekrum.

Alexandra 040318 & Beatrice 060121 & Christina 071004
  • SkönaGG

just det det är 22 månader mellan 1 och 2 och 20 mellan 2 och 3

• gulloliver

Va mysigt det ser ut gurra. Väcker de aldrig varandra? Typ på morgonen om den andra vaknar tidigare eller så?
    Ser att ni har stödbräda på er säng, tänkte ju köpa en vanlig 80säng men kanske köpa en planka o skruva fast en extra bräda på den , men har inte bestämt mej ännu, får väl se om han trillar ut, tänkte han en fårskinnsfäll på golvet nedan o inte ha mer än 10cm höga ben så det kanske fixar sig ändå, men bra o få tips !!

• Jewell

Mellan mig och min syster var det lite mer än 1 år så vi hade även våningssäng eller i var sida av rummet som första bilden här i tråden.
    Våra barn är det ca.19 månader mellan och åt dom har vi våningsäng där det älsta sover överst och det yngre neri med stolar för sidan den första tiden.
    Sängen köpte vi på Ikea för några år sen och den är fullt stor som dom kan ha tills dom flyttar ut är det tänkt...
    Skulle sätta en bäddsova till i rummet för mysstunder och gäster vid behov...

• SkönaGG
    gulloliver skrev 2008-01-06 16:53:58 följande:
    Va mysigt det ser ut gurra. Väcker de aldrig varandra? Typ på morgonen om den andra vaknar tidigare eller så?Ser att ni har stödbräda på er säng, tänkte ju köpa en vanlig 80säng men kanske köpa en planka o skruva fast en extra bräda på den , men har inte bestämt mej ännu, får väl se om han trillar ut, tänkte han en fårskinnsfäll på golvet nedan o inte ha mer än 10cm höga ben så det kanske fixar sig ändå, men bra o få tips !!
    Jo dom väcker varandra på morgonen när den ena tycker att det är dax att leka. Men det är sällan dom väcker varandra på natten.

Vi har inte stödbräda utan det är en IKEA Hensvik som står med ryggen utåt då älsta tjejen ramlade ur med den stödbrädan som kom med.
  • Suskiv

Våra två stora sover i samma säng skavfötters. De har en 80x200 säng och båda trivs bäst på det sättet. De får fortsätta sova så tills de själva inte vill längre. Det var meningen att de skulle sova i vångssäng, men de slutade med att båda sov i nereslafen så vi plockade isär sängen. Har ena av dem i lekrummet och den andra i sovrummet.

• strojes

Jag har hört fyra år som rekomendation i överslafen på våningssäng.

Stora tjejen (nu tre år) har eget rum nu och kommer nog fortsätta med det även sedan. Tvillingarna (nu sex veckor) kommer att få dela rum.
    Stora tjejen har legar i vanlig säng i drygt ett år nu. En resårmadrass direkt på golvet, funkar jättebra. När vi byggt om så vi får tre sovrum istället för två ska vi bygga en säng åt henne. Vi kommer att ställa köksskåp på en låg sockel och en rejäl sarg på det och en resårmadrass med planka så hon inte ramlar ur sängen (de gjorde en sådan säng i "äntligen hemma"). Blir ju mycket bra förvarin av tex kläder under sängen.

• MarLe71

Vi tänker inte börja med våningssäng än isåfall utan det blir väl när minsta är dryga året och han har vuxit ur spjälsängen, och då är ju den stora fyra år.

Gabriel Juni 2005 & Gustav Mars 2007
  • Glada L

Hej!
    Jag funderar också mycket på det här med sängar.. Min dotter är 1,5 år gammal, och om ca 2 månader så kommer ett syskon till henne.. Vi funderar på att senare i vår köpa denna säng från IKEA och vända den med öppningen mot väggen.. Då blir det ju som en stor spjälsäng, och då kan den lilla bebisen ta den riktiga själsängen.. Vad tror ni om det?

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/10073977

Svar på tråden Tätt mellan bröder - dela rum - våningssäng?