• Smurfas

Hur funkar det när man vill betala en barnvakt VITT? - Ngn som kan reglerna?

Hur funkar det när man vill betala en barnvakt VITT?

Är det någon som kan kan reglerna och kan hjälpa mig?

Jag har just läst på Skatteverkets hemsida om avdrag för hushållsnära tjänster. Har jag förstått rätt att man får dra av halva kostnaden för barnpassningen om man ligger inom gränserna 1000 kr-100000 kr per år?

Hur fungerar det med sociala avgifter? Om barnflickan har F-skattsedel kostar det inte mig något extra väl utöver timpenningen jag betalar henne?

Vore jätte glad om någon skattkunnig ville hjälpa mig!

• Svar på tråden Hur funkar det när man vill betala en barnvakt VITT? - Ngn som kan reglerna?
  • JAG är BÄST

Du kan räkna med det dubbla av vad du ger som lön.

Låt oss säga att du anlitar henne en dag för 1000:- då tillkommer det sociala avgifter för nästan lika mycket, så du åker på att betala ungeför 2000:-

• Smurfas

Jag vill gärna göra rätt för mig...

• JAG är BÄST

Gör det då. Men räkna med att det kostar mer än det smakar .

Skulle aldrig betala en barnvakt vitt.

• Smurfas

Ingen som har en "vit" barnflicka eller som har jobbat som en?

• Smurfas

Ingen i detta avlånga land som vet hur man gör när man inte fuskar...???

• Smurfas

Lite komiskt nästan, eller hur?

• principisessan

de har väl som förslag att en del ntjänster slipper man skatta för, just för att slippa problematiken med tex barnvakt, men det är väl inget som är klart än om det blir lagändring vad jag vet

• pirrimagen

Vill du bara har barnvakt då och då eller en barnflicka på heltid??
    Ett tips är att vända dig till din kommun eller arbetsförmedling. De kanske kan svara på hur det fungerar. Kanske finns agenturer som hyr ut sådan arbetskraft.

Varför inte ringa direkt till skatteverket och fråga hur man ska göra med skatter osv??

• Therese6699

Om du bara ska ha barnvakt ibland så kan du ju betala svart.. man behöver ju inte skatta förrän man har kommit över en viss summa. Vet inte så där på rak arm vad den ligger på. Men det är en jäkla massa barnvaktstimmar i alla fall.

Tess

• Smurfas

Efter att nu ha kollat upp detta kan jag tala om att det rätt komplicerat... (ifall någon annan mot förmodan skulle fundera i samma banor som jag).

Så fort man betalar med än 1000 kr per år blir man skyldig att lämna kontrolluppgifter samt innehålla inkomstskatt för barnvakten! Det gäller alltså belopp mellan 1000 kr och 10 000 kr per år. Om det blir mer än 10 000 kr blir det ännu mer komplicerat...

Men det verkar vara en vanlig missuppfattning att man kan betala en barnvakt upp till 10 000 kr utan att behöva bry sig om skattekonsekvenserna, men detta är alltså fel!

Det är bara att hoppas på att Skatteverkets förslag nu går igenom om ett fribelopp på 10 000 kr för denna typ av tjänster!

• principisessan

ja det är faktiskt det första bra förslaget som jag hört av vår nya regering.. det är ju inte lätt att vara laglydig om man inte ens kan ha en barnvakt då o då utan att det ska vara massor med krångel.. ska man behöva betala med höns o ägg istället för pengar

Smurfas skrev 2008-01-09 21:34:52 följande:
    Efter att nu ha kollat upp detta kan jag tala om att det rätt komplicerat... (ifall någon annan mot förmodane skulle fundera i samma banor som jag).Så fort man betalar med än 1000 kr per år blir man skyldig att lämna kontrolluppgiftr samt innehålla inkomstskatt för barnvakten! Det gäller alltså belopp mellan 1000 kr och 10 000 kr per år. Om det blir mer än 10 000 kr blir det ännu mer komplicerat... Men det verkar vara en vanlig missuppfattning att man kan betala en barnvakt upp till 10 000 kr utan att behöva bry sig om skattekonsekvenserna, men detta är alltså fel! Det är bara att hoppas på att Skatteverkets förslag nu går igenom om ett fribelopp på 10 000 kr för denna typ av tjänster!
  • zandrabanan

kolla på www.hemfrid.se där hittar du, sen kan du ju prata med evylin där, hon vet allt. mvh zandra

• jmh

Hej!

Har inte alls samma uppgifter som har, Smurfas!! PÅ Skatteverkets hemsida står ju följande:
    "Betalar du mer i ersättning än 999 kronor men inte mer än 9 999 kronor till en privatperson behöver du inte dra skatt och betala arbetsgivaravgifter. Däremot ska du lämna kontrolluppgift på beloppet. "

Vi hade barnflicka ett par timmar i veckan i höstas. Hennes lön blev totalt strax under 10 000 kr totalt, som tur var.

- Om lönen blir under 10 000 kr/år till en privatperson utan f-skattesedel behöver man INTE betala skatter eller arbetsgivaravgifter. Däremot ska man skicka in en kontrolluppgift till skatteverket på summan.

- Om barnvakten däremot har en inkomst på över 17 000 kr (dvs har annan inkomst än det från dig), så ska löntagaren/barnvakten betala inkomstskatt. Det är då barnvakten som har ansvar att betala in detta.

Läs mer här: www.skatteverket.se/skatter/infotext/artiklar/2005/forenkladskd.4.d1afd3103d689ac2a80002439.html

• Smurfas

jmh

Konstigt att de säger olika. Jag fick svar från Skatteverket via mail om att jag måste innehålla barnvaktens inkomstskatt om hon är skyldig att betala sådan. Vilken röra!

• essin

Det finns en sida som heter Anställ Privat där kan man få hjälp med att betala på ett korrekt sätt.

Svar på tråden Hur funkar det när man vill betala en barnvakt VITT? - Ngn som kan reglerna?