• msAmber

Hjälp mig - måste bygga ett kattgård - grannarna klagar

Jag skulle vilja ha lite tips. Har ni byggt nån kattgård??
    Katterna bor i förrådet som är inrett och isolerat med värme. För övrigt har de sprungit fritt utomhus i naturen (vi bor nära skogen) och de älskar friheten. Nu har dock grannen klagat på att katten bajsar i deras rabatt.
    Självklart vill vi bevara grannsämjan och vill alltså nu bygga denna kattgården. Den måste vara ansluten till förrådet.

Vi har inte katterna inne i vårt hus pga allergi. Vi vill ha en gång från ingången och gången ska leda bort till skogen. I skogen tänkte vi bygga "buren" likt en hönsgård.

Någon som byggt sådant förut? Buren vet vi redan hur vi ska göra (binda fast hönsnätet i träd) men gången.... hur ska vi göra den? Den kommer gå längs tomtgränsen och jag vill att den ska vara så prydlig som möjligt. Sambon tycker vi ska använda kraftig ståltråd för att få gången att hålla ihop, själv hade jag tänkt träreglar och hönsnät...

vill ha tips:) det kanske finns nåt vi inte har tänkt på ??

jag tänkte även ett stort rör, typ som kanske är till för hundar??? vad som helst!!! nåt som e relativt stilrent........

• Svar på tråden Hjälp mig - måste bygga ett kattgård - grannarna klagar
  • Jumsan83

har just inga bra tips men har du googlat man kan hitta masor av fina kattgårdar med bra tips och ideer

• jennyfannyemil

Hönsnät låter inte som ngn vidare ide till kattgård som ska hålla en längre tid.
    Svetsatnät är bättre.

Gå in på www.kattforum.se och sök lite ska du se att du hittar bra inspiration.

• Nallepigan

Tänk på att det blir tungt med snön på vintern, och särskilt när det kommer blötsnö.

• Tervmatte

Använd helst inte hönsnät, katternas klor fastnar lätt i det och kan skada sig allvarligt...
    Ta helsvetsatnät. Finns på bl.jem och fix, järnäffärer, jula (kommer i mars), lantmännen och andra ställen. Lite dyrare än hönsnät men mycket bättre. Kan också kallas för putsnät eller minknät.

mvh
    Anna

• Dundermamman

Vi har gjort en rastgård till våra katter!
    Den är inte så jättestor till ytan men vi ska troligtvis bygga en till på baksidan av huset!
    Hur som helst älskar katterna den! Hanarna vill nästan hellre vara där än inne

Vi byggde av reglar och svetsnät! Svetsnätet köpte vi på granngården, kostade drygt 800:- för en 25 metersrulle (1 m brett).

Vi har cementplattor i botten, då det är en gammal uteplats. Rastgården ligger åt öster så de har skugga från 11 på förmiddagen vilket är skönt när det är högsommar!

Vi har satt upp några hyllplan, samt klätt en lagerhylla med altanmatta att ligga på. Har även hämtat en stor trädgren i skogen, perfekt att klösa på!

Här är vår rastgård...

Fler bilder finns i galleriet under "rastgård"

• lillamye

gör tre väggar (en vägg är ju mot förrådet) sedan har ni kattlucka så dom kan gå in och ut av sig sj men som dom sagt innan använd inte hönsnät för klent.

tänkt att luta taket så inte massa snö tynger på det

• TerryButcher

Hur lång skall gången vara?

Rent spontant tycker jag du skall göra gången helt täckt. Att ha en öppen gång skapar problem med snö, eftersom du inte kan skotta i den. Katterna kommer då inte kunna använda den om det har snöat.

Jag skulle byggt upp den med betongsten, typ Antik grå. Det finns också många andra fina stenar. Robust, stilrent och praktiskt. Den kommer uppfattas som en mur om man betraktar den utifrån. Att katterna får springa en bit i mörker brukar dom inte ha ont av.

Det blir klart dyrare, men det enda som fungerar, så som jag kan se det.

• Dundermamman
    Jumsan83 skrev 2008-01-07 16:38:33 följande:
    dundermamman: vilken fin rastgård ni har till katterna.
    Tack! Enkelt & billigt
  • msAmber

Ååhhhh tack så hemskt mkt för alla svar!!!

jättebra tips!!

nu fick vi mkt att tänka på!!

Terrybutcher- det låter kanon - skitsmart!

• msAmber

för det är en väldigt lång gång från förrådet och till skogen där vi hade tänkt att ha buren....de gillar miljön där nämligen...tror de hade misstrivts i en bur precis nära förrådet....MEN dundermamman - din bur är helt klart snygg!

jag vill gärna göra så...men blev nedröstad av resten av fam.....de vill att katterna ska ha träden, mossan och berget som de är vana vid...suck...detta blir ett rätt stort projekt...

den där muren dock lät jäkligt bra.....då ser det stilrent ut......

Svar på tråden Hjälp mig - måste bygga ett kattgård - grannarna klagar