• Kickiluren

Farligt med kolsyrat kranvatten?

Funderar på att köpa en Soda Streamer då vi dricker en del kolsyrat vatten. Men när jag nämnde det så var det någon som var helt emot det.. att kolsyrat vatten är jättefarligt för tänderna.

Är det någon som har koll, är det farligt för tänderna att dricka kolsyrat kranvatten?

Läste att köpt kolsyrat vatten, tex Ramlösa är farligt för tänderna eftersom de tillsätter en hel del flour i vattnet och flour ska man se upp med när det gäller till små barn.. men det är det enda jag kan hitta på nätet...

Någon som vet hur det ligger till?

• Svar på tråden Farligt med kolsyrat kranvatten?
  • Kazeer

En kompis till mig var hos tandläkaren nyligen och fick konstaterat att hon hade frätskador på tänderna. Enligt den tandläkaren är det inte bara läsk utan även "bubbelvatten" som ger dessa skador. Det fick mig att börja tänka om angående vad jag dricker...

Gustav 2007.03.08 ♥ ME+KZE 2002.03.28
  • LHUF

så länge man inte overkonsumerar så är det säkert ingen fara. som med allt annat. Sunt förnuft.

• KarinN80

De va inte längesedan dom tog upp de på nyheterna. Speciellt barns tänder va visst extra kännsliga o kunde bli väldigt sköra av de.

Nala 030620, Wiktor 050224, Arvid BF 080126
  • LHUF

ja barn skall man inte ge det. det står tom på flaskorna.

• skorpionen80
    LHUF skrev 2008-01-06 17:43:11 följande:
    ja barn skall man inte ge det. det står tom på flaskorna.
    På soda stream-flaskorna? Har inte lusläst bruksanvisningen, men på våra flaskor står det inte iaf...
  • Kickiluren

och det jag menar är  om kolsyrat KRANVATTEN är farligt.. inte flaskvatten från affären..

• listo

Kolsyra är en syra. Syror fräter på tändernas emalj.
    Ja, kolsyra kan påverka tänderna.

På Ramlösa-flaskorna står det att Ramlösa inte ska ges regelbundet till barn under 7 år, men det har inte med kolsyran att göra, utan är för att Ramlösa innehåller relativt mycket fluorid som kan påverka barns tänder negativt.

Jag är extremt tålmodig, förutsatt att jag i slutändan får min egen vilja igenom
  • LHUF

nej på loka flaskorna tex.. inte på soda stream. men det som listo skriver låter som det står på loka.

• Kickiluren

Ingen tandläkare där 'ute' som vet hur det egentligen är?

• KarinN80
    Kickiluren skrev 2008-01-06 17:47:00 följande:
    och det jag menar är  om kolsyrat KRANVATTEN är farligt.. inte flaskvatten från affären..
    Ja de va kolsyrat kranvatten dom pratade om på nyheterna (antagligen för de blivit så populärt), var en barntandläkare som dom intervjuade. Så vi struntade i att köpa en pga de...
    Nala 030620, Wiktor 050224, Arvid BF 080126
Svar på tråden Farligt med kolsyrat kranvatten?