• Moa38

Häst som har haft knäledsinflammation

Någon hästkunnig som kan hjälpa mig?
    Funderar på att köpa en valack, 13 år gammal och kanonfin på alla sätt.
    Grejen är den att för 4,5 år sedan fick han knäledsinflammation i en frambenet efter att ha stått en längre tid, blev såld och då igångsatt ganska hårt. Inflammationen läkte ut och han är i dag helt återställd och har inte haft några som helst problem med lederna efter det. Han har gått mycket tävlingar och tränat mycket hoppning dessa år.
    Hur stor är risken att det kommer tillbaka vid normal ridning varje dag?
    Är det ett risktagande man gör om man köper honom. Har verkligen blivit förälskad Både dottern och jag.

• Svar på tråden Häst som har haft knäledsinflammation
  • Alle

Det är alltid ett risktagande att köpa en häst med skadehistorik - särskilt en gammal tävlingshäst som det verkar vara. Har han haft några andra skador, och särskilt då de senare åren?
    Men en ordentlig veterinärundersökning samt att ni röntgar igenom benen på honom borde kunna ge svar.

Hur hårt ska ni rida själv? Hård träning och mycket hoppning eller blandat?

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Moa38

Han har ingen annan sjukhistorik. Han är ingen gammal tävlingshäst, utan den nuvarande ägaren fick honom i sin ägo för fyra år sedan och började träna hoppning då och har tävlat i klubbtävlingar etc. 
    Det är framförallt dottern som kommer att rida honom. Träna dressyr och hoppning, rida i skog etc såsom han gör hos den nuvarande ägaren, dvs blandad träning.

• Alle

Klarar han veterinärundersökning samt röntgen så skulle nog jag köpa.

Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • Moa38

Ja, vi hoppas ju på att undersökningen gårigenom
    Han är verkligen toppen!  Även priset tilltalar

Vi skall upp och kolla på honom ytterliggare en gång och rida.
    Vi har även pratat om att "låna" honom någon månad för att se om man passar ihop (har redan ett katatrofköp bakom oss med en häst som inte trivs alls, inte ger något, inte lyssnar och som tagit över, inget roligt alls)

• Camilla 85

ett tips är att verkligen ha en bra vetrinär som gör besiktningen vet en som skulle sälja en häst innan som blev behandlad i frambenet, i mina ögon skulle han inte klarat besiktningen men det gjorde han för vetrinären såg inte att hästen gick orent ( jag jobbar som djursjukvårdare på en hästklinik ) hästen godkändes o köpet gick igenom det

Svar på tråden Häst som har haft knäledsinflammation