• Helenas

Någon som fått sin vällingvägrare att gilla välling? Tips mottages tacksamt!

Vår tjej på snart 11 månader äter allt utom välling. Inget stort problem hittills men nu börjar funderingarna på att sluta amma och välling känns som ett bra alternativ då även min sambo kan hjälpa till på nätterna då hon fortfarande äter 1-2 gånger.

Vi har provat Sempers milda välling och även majsvälling. Provat i olika flaskor, med olika 'nappar', i pipmugg och nu idag i glas. Idag fick hon i sig mest eftersom det var roligt med glaset men egenligen bara några munnar och det är så det är med de andra försöken också. Suger ett par tag och vill inte ha mer sen.

Några tips eller trix som vi kan prova?

Älskade Agnes, äntligen är du här.
  • Svar på tråden Någon som fått sin vällingvägrare att gilla välling? Tips mottages tacksamt!
  • Fille Fjonkan

Mina har gillat mjölkersättning från början, men inte välling. Jag har då gett dem mjölkersättning och sedan blandat i mer och mer välling i den tills de funnit sig dricka och tycka om ren välling. Det tog ca 1-2 veckor att gå från enbart mjölkersättning till enbart välling.

/ Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • lia76

Jag har ingen hjälp att ge tyvärr
    Men mjölkersättning kan du ju eventuellt ge på natten, behöver inte så mastig mat på natten egentligen.
    Min jänta slutade med välling då hon var 9 månader.
    Det var bara att gilla läget, hon totalvägrade
    Jag hade uppheåll i ca 2 månader och testade ge igen, men vägrade då med.
    Ger ni gröt innan läggdags?
    För kanske hon inte är riktigt mätt när hon lägger sej.
    Eller så vill hon bara ha närhet på natten

På mitt BVC sade de att det är bra om barnet själv väljer bort välling eftersom det kan vara problem för många att försöka vänja av vällingen på sitt barn.

Men det tycker jag är ett val som är upp till var och en.
    VIll man ge välling så tycker inte jag det är något fel med det.
    Men eftersom er dotter nu valt att inte vilja ha välling så kanske det är dumt att försöka införa vällingen igen.
    Testa att bara ge mjölkersättning och försök vänja av nattmålen

Trollet BF 4/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Siggan72

Våran dotter vägrade välling fram tills hon var 13 månader. Vi försökte med jämna mellanrum men hon spottade och slogs tills hon en dag helt plötsligt tog flaskan och verkade tycka det var jättegott...
    Vi hade då köpt sempers milda fullkornsvälling i tetra och den var tydligen godkänd av fröken. Smög sen in pulvervälling och nu älskar hon sin välling.
    Så fort hon började med vällingen blev hon också ointresserad av bröstet, vilket jag tyckte var skönt efter 13 månaders amning...

Så mitt tips är att ni fortsätter att försöka med jämna mellanrum. Vi gjorde så att det var pappa som gav så att hon inte skulle ha något alternativ till vällingen i närheten...

• Siggan

Måste hon dricka valling då?

Om hon måste ha något på natten kan kanske ge mjølkersattning eller vanlig mjølk. Alt. forsoka nattavvanja henne med lite vatten.

• Helenas

Å så tradigt. Jag skrev ett jättelångt svar som försvann. Grrr. Väntar med att svara igen eftersom fl verkar lite ostabilt...

• Helenas

Skrev svaret i word först. Fiffig va?

Fille: Vad är mjölkersättning egentligen? Köper man det i vanliga affärer? Har någonstans i bakhuvudet att man inte ger det när de är över sex månader eller har jag fått det om bakfoten?

Lia: Om vi hinner efter middagen och innan hon blir för trött får hon gröt. Då sover hon oftast över det första nattmålet i alla fall. Men ofta är det ju inte hungern hon vaknar av utan hon behöver ju just bara hjälp att somna om och vad slår mammas bröst då? J

Har inte tänkt tanken att det kan bli ett problem att vänja av dem med välling sen. Mycket att tänka på. Fundersam

Siggan72: Vi försökte tetran för länge sen men det kan ju vara en idé att prova det igen. Smaken förändras verkar det som. Glad Bra idé med insmygningen av pulvervällingen. Har tänkt samma tanke själv men vet inte vad vi ska börja med.

Siggan: Nä egentligen inte. Men vi tycker att det verkar som ett bra alternativ. Men fortsätter hon vägra så ger vi upp, så viktigt är det inte. Vanlig mjölk? Har inte tänkt på det men det börjar väl bli ok att ge dem mer mjölkprodukter nu när hon närmar sig året. Tack!

• Fille Fjonkan
    Helenas skrev 2008-01-06 20:34:11 följande:
    Skrev svaret i word först. Fiffig va? Fille: Vad är mjölkersättning egentligen? Köper man det i vanliga affärer? Har någonstans i bakhuvudet att man inte ger det när de är över sex månader eller har jag fått det om bakfoten?   Lia: Om vi hinner efter middagen och innan hon blir för trött får hon gröt. Då sover hon oftast över det första nattmålet i alla fall. Men ofta är det ju inte hungern hon vaknar av utan hon behöver ju just bara hjälp att somna om och vad slår mammas bröst då? JHar inte tänkt tanken att det kan bli ett problem att vänja av dem med välling sen. Mycket att tänka på.   Siggan72: Vi försökte tetran för länge sen men det kan ju vara en idé att prova det igen. Smaken förändras verkar det som.  Bra idé med insmygningen av pulvervällingen. Har tänkt samma tanke själv men vet inte vad vi ska börja med.   Siggan: Nä egentligen inte. Men vi tycker att det verkar som ett bra alternativ. Men fortsätter hon vägra så ger vi upp, så viktigt är det inte. Vanlig mjölk? Har inte tänkt på det men det börjar väl bli ok att ge dem mer mjölkprodukter nu när hon närmar sig året. Tack!
    Mjölkersättning är det man kan ge istället för eller som komplement till bröstmjölk. Man kan ge det även efter 6 månaders ålder. Det är närmare bröstmjölk i smaken och därför tror jag fler barn gillar det bättre än välling innan de vant sig vid välling.
    / Fille med Kisen -03, Tösen -05 & Pysen -07
  • barbamamma och jag

Fick tipset på BVC att blanda i 1 tsk socker i varje vällingflaska i ca 1 veckas tid. Bröstmjölken är så söt. Välling helt osockrad... Mitt problem är att lillemannen inte tar flaska. Ge välling på sked känns som ett evighetsjobb...

• Froggis76

Min minsta vägrade välling, ville bara amma, hela tiden! På nätterna kunde det bli en gång i timmen och jag orkade bara inte mer! Så jag började min avvänjing genom att göra iordning en liten flaska välling när han var hungrig, provade med den först, ville han inte gav jag bröstet o när han kommit igång bytte jag till flaskan (kanske lite taskigt att luras så, men jag hade inget val!), men det funkade! Jag ammade honom till 11 o en halv månad.

• AnnaJ72

Froggis76 - hur gammalt var ditt barn när du började din avvänjning? Vår tjej är 6,5 mån och hon är totalt bröstfixerad, gillar inte flaskan alls.

• bella90

Min son vägrade ersättningen, lr ja vad den än var i nappflaskan när han var fyra mån.. då var det bara gröt och smakisar som gällde:P Efter ett tag så tog han nappflaskan igen men bara med ersättning, han var väll ca. 6 mån när vi skulle börja med välling men det tyckte han smakade skit såg det ut som iaf..:P
    Hen kunde ev hjälpa till o smaka på den om jag oxå åt ur napp flaskan:) Han sög lite på nappflaskan sen trök han in den i min mun så fick jag smaka lite sen var det hans tur igen.. Ifs så slutade det oftast med att jagfick sitta och äta och han satt och tittade på och skrattade:P Men i samband med det och att jag började ge på nätterna när han halv sov och inte märkte vad han åt så började han gilla det ibland iaf.. Lycka till

• knäppisen

Mina barn har inte börjat gilla välling förrens jag slutat amma runt året. Öva, öva öva.
    Och du, gör ett försök att vänja av med mat på natten nu när du inte ska amma längre. Det bör hon inte behöva om hon får välling innan sängdags.

• jojo

Ser att du fått tipset tidigare men TETRA blev vår räddning. Den känns mkt sötare och mildare än pulver. Vi körde TETRA några veckor och sen började vi blanda i pulver tills vi helt plötsligt bara körde pulver. Vi körde även det minsta hålet på nappen för annars vägrade han ta flaskan.

• guldplutt

Vi höll på rätt länge innan hon började ta vällingen. provade olika sorter, och blandade ut med ersättningen som hon åt sedan innan. emellanåt gav jag upp och lät det gå ett tag, hon åt gröt så det funkade ju, men júst på trötta kvällar eller sjuka dagar är ju vällingen så bra att ha. så plötsligt en gång när hon var förkyld och bara ville äta ur flaskan så gick det att blanda ut med mer och mer välling. sedan gick det av bara farten, och sedan den älskar hon sin välling.

• Willhellmina

Min lilla diktator vägrar välling. Vi har helt enkelt bytt ut den mot gröt. På morgonen får hon "vanlig" gröt dvs med tjock konsistens och på kvällen/natten utspädd gröt i flaska. Vi har provat att blanda, lura, med socker, med fruktpuré, med sked, i glas men NIX ingen välling funkar. Sen samtidigt, jag hade inte ätit lever ens på nobelmiddagen

• Helenas

Idag åt hon lite rumstempererad och utspädd tetravälling. Mesta hittills men hon äter den inte precis när hon får den utan snuttade lite då och då under lättningstimmen. Men jag låter henne göra det nu när hon ska vänja sig vid smaken.

Wilma: Så utspädd gröt alltså. Vilken tjej!  Trodde välling och gröt smakade samma men tydligen inte.

• Helenas

barbamamma: Ja och med sked försvinner ju en del av vitsen med välling. Glad

knäppisen: Bara jag får henne att äta ordentligt (gröt) innan natten så är nätterna ok och hon vaknar inte förrens vid 5 och ammas då. Men när hon som ikväll blev för trött och inte ville äta gröt utan bara amma blir hon inte mätt. Förstår inte att mjölken ska vara så blaskig, jag har massa av valkar att ta av.

bella: Käka välling alltså? Skrattande

Tack för alla tips, vi fortsätter, det verkar inte hopplöst i alla fall.

• latlisa

Har samma bekymmer, Han tar inte välling det är ju så bra på morgonkvisten när man vill sova vidare en stund till. Provade med socker det hjälpte inte, provade med osötad nyposoppa idag men inte det heller.

• Naia

Häll i lite fruktpuré av någon sort hon gillar, rätt mkt från början, blanda ut med vatten till lagom konsistens. Eller lite vaniljsocker, eller honung, eller messmör. Eller servera den nästan kall. Det var tips vi fick från bvc. Men riktigt bra blev det inte förrän vi började med Mam Ulti med jätteuppklippt hål i nappen. Och läste saga samtidigt. När han slutade dricka slutade vi läsa, funkade bra.

Svar på tråden Någon som fått sin vällingvägrare att gilla välling? Tips mottages tacksamt!